turbo57 February 2, 2015 Report February 2, 2015 Startade upp Musse igår. Passade på att kolla co-halten när varmkörningen var klar. På tomgång visade min mätare 8% och vid 2000 varv 1,5 %. Det känns som att det är lite för mycket på tomgång. Nåt förslag på vad som kan vara fel? / Leif (sitter en 2-portad fordförgasare monterad) Citera
Bosse N February 2, 2015 Report February 2, 2015 När jag senast besiktigade min Mustang -65:a med Fords 4-portade Autoliteförgasare så låg Co-halten på 8 eller 8,5%. Jag skruvade bara in luftskruvarna tills värdena låg klart under maxgränsen (4,5%) och då var besiktningsmannen nöjd (och jag också). Kan tillägga att ingen försämrad gång uppstod. Med stor sannolikhet är nog chansen eller risken att du i denna tråd får förslag på att renovera förgasaren eller helt enkelt köpa en ny beroende på skicket men jag ville bara tala om hur jag gjorde./Bosse N Citera
turbo57 February 2, 2015 Author Report February 2, 2015 Tack för svaret Bosse, det är en autolite 2 portare som var renoverad när jag köpte den. Vet inte om jag bara skjuter i luften, men vid besiktning för snart 2 år sen låg värdet vid förhöjd tomgång på 2,5% efter justering så det är inte för besiktningens skull jag håller på med det här. Men undrar om co-halten verkligen ska vara så hög vid vanlig tomgång som 8%?/ Leif Citera
Per Berglund February 2, 2015 Report February 2, 2015 (redigerad) Man ska aldrig varmköra bilen under vintern för det första, det skadar mer än skyddar.Det är svårt få motorn riktigt varm bara på tomgång utan man måste helst ut och köra rätt mycket.Till ditt problem kan det vara så enkelt som att skruva in luftskruvarna som Bosse nämner!Ett annat vanligt problem är att tomgången är för högt ställd..Är spjällen för mycket öppna så triggas de övre bränsleporten i förgasaren som enbart ska ge bensin när du trycker på pedalen.Motorn får då soppa både från tomgångs skruvarna + de övre bränsle portarnaStäll ner tomgången och dör bilen så kan du öka tändningen en aning så du får upp tomgången på det sättet.Autolite 2100 är inga problem få riktigt snål!En justering av flottörnivån är också en bra grej att göra! Samtidigt passa på göra rent den. Ändrade %s av %s (%s) Citera
turbo57 February 2, 2015 Author Report February 2, 2015 Tack för svaret Per. Som du så riktigt påpekar tar det lång tid att få upp värmen , men i mitt fall kändes det nödvändigt att passa på medan bilen är upphissad för att eventuellt kunna utröna var lådan läcker om nåt måste rivas. Verkar rimligt att det är tändning/tomgång som inte är hundra rätt eftersom co-halten är så hög på tomgången, ska prova detta vid nästa start :thumbup:/Leif Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.