Jump to content

Recommended Posts

post-8800-144839568803_thumb.jpg

Jag håller på att laga instrumentbrädan på min -66 cab med pony inredning (röd). Frågan jag har är vilken färgkod jag ska uppge till färghandlarn för att få "rätt" kulör.

Den mörkröda som finns på lister vid vindruta och defrostet/högtalargaller verkar vara för mörk. Är resten av inredningen, dörrar, bräda målad med den kulör som finns på röda bilar (äppelröd) men inte lika blank? Någon som vet?

Du kan ta med tex askkoppen till en lackerare som kan scanna av färgen... som du ser ska den vara typ äggskal/sidenmatt så en viss mängd mattpasta måste till - kanske 20%?

Gammal kod är PPG Ditzler 71541 och en variant på detta kan vara PPG duracryl 71541. Den har ju också minimalt med metallic (kallad "irid" - mer likt lite pearl)

Vissa av Experterna lackar numera både utvändigt och invändigt med en PPG "DCC Concept" single stage (har inte koden på den nya färgen).

Uppe på instrumentbrädan är ju färgen Burgundy - radiogaller och listen runt rutans nedre kant-

Det enda säkra sätter är nog som Claes skrev, ta med en provbit till en riktig lackerare så de får scanna av färgen. (Jag gick på färgkod och det stämde inte så därför blev min färg bruten till inte orginal, med mattpasta ca 20% på innerdelarna)/Leif

Finns några som orkar kolla med europa/usa... Färgforum 08-4498540, Pelle.

OLsson&Ekberg 0479-12304

Gick in på Autocolorlibrary.com och angav acrylic enamel: Classic 1966, 71541, red poly... voila...fans även under acrylic urethane. Men dyrt och leveranstid - men det finns!

• 4 weeks later...