Jump to content

Problem med Tuner


Zolid

Recommended Posts

Tja,

Jag har precis köpt en ny SCT iTSX tuner till min 05a Mustang.

När jag ska lägga in tunen som jag fick med får jag ett meddelande:

Programming Unsuccessful

Could not marry vehicle 19.26

Har jag missat något steg innan man lägger in tunen? Ska man koppla den till bilen på något sätt först eller har jag fått en tuner som redan är låst till en annan bil? Har köpt den från ett seriöst företag och den ska vara ny.

Jag fick med en tune som är förprogrammerad för min bil som jag väljer.

post-6291-144839569783_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en x4 SCT turner. Först ska du koppla in den med den kabeln du fick med. Om du sitter på förarsätet så är anslutningen lite till vänster om ratten, under instrumentbrädan. Första ska du föra över originalfilen till turner , sen kan du ladda in den fil du vill ha. Men du måste följa anvisningarna som står i fönstret på turnern. Jag har tre olika att välja på. Performance , street och racing.

Om det inte funkar så ta kontakt med säljaren

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har en x4 SCT turner. Först ska du koppla in den med den kabeln du fick med. Om du sitter på förarsätet så är anslutningen lite till vänster om ratten, under instrumentbrädan. Första ska du föra över originalfilen till turner , sen kan du ladda in den fil du vill ha. Men du måste följa anvisningarna som står i fönstret på turnern. Jag har tre olika att välja på. Performance , street och racing.

Om det inte funkar så ta kontakt med säljaren

Skickat från min iPad med Tapatalk

Hmm,

Ska jag ta med mig en laptop ner och koppla in den? Den enda kabeln som man fick med är en USB kabel för att koppla den till datorn... Men det finns två andra portar "wirecom" och "analog" som är av okänd kontakttyp för mig och inga kablar mer :|

Detta är iTSX:en, man ansluter till den med Bluetooth från mobilen eller plattan. Jag kan ansluta och få fram hastighetsmätare och andra mätare på mobilen men jag kan inte lägga in tunen.

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen tummarna att den inte är trasig för det är inte direkt över en natt att skicka den till USA och dessutom få dem att skicka en ny till Sverige :/

Kanske grufman kan göra något trick, ska dit imorgon. Lite trist om jag måste köra utan tune för motorn idlar lite dåligt i 1 min precis när man startar den... (Stoppat i en STEEDA CAI idag) och det kanske inte är hälsosamt för motorn heller... va vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Altså det är en SCT iTSX, den funkar så att du ploppar i en kontakt/dongel i ODB2-uttaget i bilen. Men därifrån går det ingen kabel utan det är via Bluetooth till mobilen... Så du har ingen "tuner" annat är kontakten. Interfacet har du istället på mobilen och via mobilen kan du då ställa in massa saker och byta tunes etc.

Ganska shyst för då kan du ha en platta med massa valfria mätare... Km/h, RPM, fuel/air-ratio, batterispänning etc etc... och du kan göra 0-100 och 1/4-mile mätningar etc samt få en uppskattning av antal hk osv live medans du kör.

post-6291-144839569797_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kan han nog, eller så kör du ner till närmaste ford verkstad och ber dom flasha om PCM.

Flasha om PCM var tyvärr pengar i sjön.

Jag får försöka kontakta SCT och fråga vad koden betyder.

Link to comment
Share on other sites

Det var tråkigt. Vad är det för kod som du får upp?

19.26

SCT håller på och bygger nån recovery-file som ska vara klar .... snart... Svårt å förstå vad som e fel exakt men den har typ fått för sig att den är married felaktigt antar jag. Förhoppningsvis är det löst strax men ska inte ta ut segern i förskott.

Link to comment
Share on other sites

Får man vara nyfiken och fråga vad du gav för den tunern och CAI?

Steeda CAI 283.99 dollar

SCT iTSX/TSX wireless tuning programmer 469.99 dollar

Sen så tillkommer *host* tull och moms om du nu inte skulle råka glömma säga till när du passersr tullen på Arlanda

Jag köpte även iridium tändstift, taylor street kablar, screamin deamon coilpack/tändspole och en smart junction box. SJBen kostade 2000 mot 5000 hos grufman.

Link to comment
Share on other sites

Steeda CAI 283.99 dollar

SCT iTSX/TSX wireless tuning programmer 469.99 dollar

Sen så tillkommer *host* tull och moms om du nu inte skulle råka glömma säga till när du passersr tullen på Arlanda

Jag köpte även iridium tändstift, taylor street kablar, screamin deamon coilpack/tändspole och en smart junction box. SJBen kostade 2000 mot 5000 hos grufman.

Kan man bära hem det i resväskan så är det kanon. Det kommer att funka med recovery filen. Vad gav du för flashningen av pcm? jag gav 500kr senast vi gjorde det

Link to comment
Share on other sites

Steeda CAI 283.99 dollar

SCT iTSX/TSX wireless tuning programmer 469.99 dollar

Sen så tillkommer *host* tull och moms om du nu inte skulle råka glömma säga till sersr tullen på Arlanda

Jag köpte även iridium tändstift, taylor street kablar, screamin deamon coilpack/tändspole och en smart junction box. SJBen kostade 2000 mot 5000 hos grufman.

Kommer ihåg att jag snackade med en annan kille om detta med att beställa från USA. Visst är där pengar att tjäna. Men om något skulle gå fel som det gjort just i ditt fall.

Då är det inte så himla roligt att hålla på att skicka tillbaka och vänta ytterligare innan man får tillbaka sina prylar.

Jag köpte ett BBK CAI och SCT X4 hos Badmanners för ungefär samma pengar som du gav för ditt. Iofs är det inte installerat än men skulle det bli strul är det betydligt lättare att ta kontakt med företaget här hemma än i USA.

Så tänkte jag när jag köpte mitt iallafall... :-)

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg att jag snackade med en annan kille om detta med att beställa från USA. Visst är där pengar att tjäna. Men om något skulle gå fel som det gjort just i ditt fall.

Då är det inte så himla roligt att hålla på att skicka tillbaka och vänta ytterligare innan man får tillbaka sina prylar.

Jag köpte ett BBK CAI och SCT X4 hos Badmanners för ungefär samma pengar som du gav för ditt. Iofs är det inte installerat än men skulle det bli strul är det betydligt lättare att ta kontakt med företaget här hemma än i USA.

Så tänkte jag när jag köpte mitt iallafall... :-)

Det är ganska billig samtalstaxa till USA typ 10 öre minute så inte så farligt att ringa supporten (på jobbets bekostnad dessutom),

Det löste sig med tunern, SCT supporten fick lägga in någon slags "recovery" som jag körde.

Dock fick jag ett lite mystiskt nytt problem när jag la in tunen. Skiffnyckel lampan tändes på instrumentbrädan. Även om jag sedan la tilllbaka orginaltunen så förblev lampan tänd :|

Bilen går bra dock, och blir inte längre varm så som den blev innan tunen (engine running too lean / för mkt luft och för lite bränsle). Fattas bara att reda ut varför lampan tändes för har inga felkoder. Borde inte vara så att jag har lite motorolja eller behov av service då jag var inne och servade bilen hos grufman i höstas men återstår att se.

Ska även prova att släcka lampan genom att koppla bort batteriet 30 min eller så, har inte haft tid ännu bara för igår var det begravning.

Link to comment
Share on other sites

Kan man bära hem det i resväskan så är det kanon. Det kommer att funka med recovery filen. Vad gav du för flashningen av pcm? jag gav 500kr senast vi gjorde det

Hej, jag vet inte vad de tog för summa utan att leta fram kvittot. Totalen var 12500 men jag hade en lång lista med saker jag gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...