Jump to content

Rivning av FMX


Recommended Posts

Har börjat plocka ned lådan, banden som jag antar är originaltyp,gjutna alltså är helslut.Bakre planeten har blivit rätt ful på grund av det ska man slipa till det värsta eller?.Plockat ut vad jag tror kallas det främre lamellpaketet,som såg bra ut.Problemet är hur delar jag paketet så jag kommer åt dom andra lamellerna?.Ser ingen logisk låsning.Det finns ju ett nållager mellan paketen.hittade tre lösa nålar när jag lyfte ur axeln.stoppat tillbaka dom.Då verkar en nål fattas,kan den låsa ihop enheterna,i och för sig kan den sista nålen lika gärna följ med oljan.Har verkstadhandbok på cruise-o-matic som lär vara en föregångare till FMX,hur mycket är likadant i lådorna,ventilpaketen lär ju skilja en hel del?.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Bakre trumman är inte nödvändig att slipa då bandet bara används för "Reverse" och när du lägget i 1'an manuellt så det är inga större krafter där.

Slipar eller svarvar du den så försvagar du ju konstruktionen men det är nog vettig att kolla så den är rund.

Är bakre bandet slut så måste du fixa en annan låda. Bakre band går ej att köpa nytt.

Främmre band finns inte heller att köpa i gjutjärn men däremot i plåt som tyvärr är för klent om du kör trimmat?

Funkar bra om du har orginalmotor.

Lamellpaketen hålls ihop av låsringar invändigt på trummorna.

Du borde se dom.

Fattas en nål så är det ingen ide' att sätta ihop det hela.

Nålarna kan bara trilla ur vid demontering så du måste hitta den där.

Skulle något fattas sedan tidigare så skulle det vara mos av resten

För du menar lållagret som bär axeln?

Den finns ju även ett nållager som bär axiellt?

Ja du kan titta på gammla Cruise O-matic manualen.

Ungefär samma prylar.

Ventilpaketen skilljer troligtvis väldigt lite och själva drivlinan skilljer nog knappt någonting.

Men ta mig inte på orden för jag har aldrigt rivigt ner en gammal Cruise O Matic

Generellt är principen väldigt lika både i FMX och till C4

Link to comment
Share on other sites

Problemet att skilja lamellpaketen åt beror tydligen på att skiten brunnit ihop rejält,suck,Har lagt ner eländet i avfettningsmedel,så får vi se om det hjälper.Band gåratt få tag på fortfarande,min reservdelsleverantör hade faktiskt några begagnade,men tyvärr till fel årsmodell.Det intressanta är att backbandet som inte finns,nästan,är betydigt billigare än det andra.Nållagret däremot gäller det nog att finna alla nålar till eller ett beg,fördet vill man ha 600:- för vilket var lite blodigt.Mitt hopbrunna lamellpaket ser ganska styggt ut utvändigt,så jag ska försöka putsa upp det i svarven,men om någon sitter på ett fräschare för överkomliga pengar så är jag intresserad,även bakre planeten som backbandet låser skulle vara intressant med en bättre.Gietvis ä jag ockå ntresserad av nållagret.Har någon ett bra tips att skilja brända lamellpaket,så tar jag emot det med tacksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja det lät blodigt för lite begagnade nålar...

En hel beg. låda kostar ju dryga tusingen (utan turbin).

Jag har varit med om ihopbrunna kopplingar på C4 och har faktiskt aldrig fått isär dom utan skador.

Leta upp någon som har en press och sakta kan "dra" isär det hela så kanske du har tur att det går utan större skador.

Bra att du lägger dom i avfetting först!

Diesel är också ett otroligt bra lösningsmedel och har lite smörjande effekt också.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har funderat på diesel ,men avfettningsmedlet hade jag på Arbetsbänken.Problemet blir att få grepp om de olika delarna.Jag har väl ett glapp på 3mm,men sen är det stopp.Försökt köra in kraftiga skruvmejslar,men spelet ökar inte.Man skulle ha insett att lådan var körd från början och skaffat en fungerande,men man hoppas alltid att det ska fungera,och eftersom som det blir en snäll2v motor så var man optimistisk.En Kedjerörtång kanske skulle kunna fungera?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...