Jump to content

Ny medlem Ulf Nygårds ägare till Fastback -66, bor i Gustafs Dalarna


Recommended Posts

Hej jag har blivit lycklig ägare till Fastback -66 med regnr FLR426 som är svensksåld. Det skulle vara roligt om någon känner av er kan berätta lite om historien kring denna bil. Den har troligen gått som racebil av något slag då någon bla har kapat A-stolparna vid något tillfälle.

Känner du till något om bilen så skriv gärna.

Mvh

Ulf Nygårds

Link to comment
Share on other sites

Vet inget om just ditt exemplar, men det är en av flera hundra Mustanger som togs in av Ford - alla har chassienummer som börjar på 124000... FB mellan 312 och 380 IIRC. Jag har haft -342 och -370.

Link to comment
Share on other sites

generellt ja för chassienumret sattes i proncip kronologiskt varefter beställningarna kom in, men när Ford beställde 200+ bilar så numrerades de i en följd per karosstyp. Vi ser flertalet såna "batchar" med bilar från tex Svenska Ford, Carroll Shelby, etc...

Sen visar det sig att bilarna inte tillverkas i en följd, men det är en mer praktisk sak - tillgång på delar, att man måste leverera andra bilar, att man ville lackera flera röda i rad.. planering på fabriken helt enkelt. Det kan vara dagar mellan chassienummer efter varandra och ibland veckor.

Sen byggdes tex fastbacks i speciella "gates" cabbar i speciella etc (iaf i Metuchen som såg annorlunda ut en tex Dearborn)...

Link to comment
Share on other sites

ULf - vore kul att se din buck tag (liten plåt som ska sitta på v sida i motorrummet stax bakom stötdämpartorner.

Om den finns kvar, kan du skriva av den rad för rad och lägga ut eller PM'a mig?

Link to comment
Share on other sites

Hej tyvärr saknas bucktagen. Bilen var ljusbrun när den registrerades i Sverige februari-67. Det har suttit ett stort scoop fram och en vinge bak plus förstärkningar i framvagn så att inte fjädrarna skall hoppa ur.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hej! Ibland får jag för mig att söka på bilar jag ägt,o det är några !!! Köpte denna mussen när jag var 21 år 1975 tror jag bet 11500:- Den var kopparbrun o hade ett alujalusi bak.Scoopet satte jag på. Ren 289:an efter att den skurit.Hade den bara ett år.Något mer vet jag inte.Gick några år i trakten,sen försvann den. Mvh Uffe i Småland

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...