Darne September 21, 2004 Report September 21, 2004 Hej!Tänkte lämna in min batterilåda på galvning.Vet dock att det är svårt att få färg att fästa på galv.Är det nån som har nått bra tips?MvhDarne Citera
joschen September 22, 2004 Report September 22, 2004 Galv är ju som det är, när galven är ny så fäster ju i stort sett ingenting.Ett sätt som man brukar göra på galv är att låta den galvade plåten sitta något år utan lack så den börjar att oxidera på ytan.När plåtan inte längre är blank så kan man i stort sett måla med vilken plåtfärg som helst. Problemet för dej är väll att du inte vill ha en omålad batteri hylla i ett år men detta är ett alternativ. Citera
Tommyax September 22, 2004 Report September 22, 2004 Om det är varmgalvning du tänker göra så borde det inte vara nått problem. Efter galvningen putsar du ytan med en fiberrondell. sedan är det bara att ytbehandla, använd gärna tvåkomponentsfärg och ev. en grund innan det. Så gjorde vi på en industri(ABB) jag jobbade på när kunden ville ha ett extra bra korrosionsskydd(tex till offshoreprodukter) galv + tvåkomp.färg ev tvåkomp. grundfärg.Du skadar inte galvet med en fiberrondellen, bara rugga ytan så att det går att få färgen att fästa, samtidigt putsar du även bort ojämnheter som gärna följer med i galvbadet och fastnar på detaljen. Tänk även på att putsa runda av vassa kanter och ev. laserskurna kanter med fiberrondell innan galvning då galv har svårt att fästa på laserskurna kanter samt att det är känsligt med vassa kanter och vid stötar kan lossna bitar av galv. (om du tillverkat battreihyllan själv menar jag).Lycka till mvh Tommy Citera
fast66 September 22, 2004 Report September 22, 2004 använd en etsande primer som absolut första skikt så fäster sedan den "vanliga" primern + lacken. (sidenmatt svart) Citera
Darne September 23, 2004 Author Report September 23, 2004 Tack för svaren. Nu vet jag lite mer hur man ska göraMvhDarne Citera
Recommended Posts