Gasser May 2, 2016 Author Report May 2, 2016 On 2016-04-23 at 20:29, Tbird said: Kollade för ett par minuter sedan, hur kan ljuddämpare på avgassystemet komma i närheten av bakhkulet? Bilder är bra ... Jag har tyvärr ingen bild liggandes på det, men jag har bakre ljuddämpare som går rakt från standard urkapningen i bakkjolen och rakt fram mot hjulhuset. Dämparen inkräktar i bakre/inre kant i hjulhuset innan avgasröret viker av.. Antingen fram med släggan och knacka in kanten på dämparen eller kapa bort hörnan på den och lägga dit en ny rak rostfriplåt istället för den valsade/runda. Men jag kommer i framtiden att byta till flowmaster-systemet jag har liggandes istället då jag tycker att detta är lite för tyst och diskret. Citera
Tbird May 2, 2016 Report May 2, 2016 (redigerad) Tyvärr sitter jag i ett ställe i Kina som har som de flesta ställen här bannlyst google. Bakkre ljuddämparna ska sitta före bakvaggan, bakaxel, om de sitter bakom är det helt fel. Kanske jag får in denna bild från min bil. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Gasser May 2, 2016 Author Report May 2, 2016 Jag har dämpare både före och efter bakaxeln, dvs totalt 4st. Den bakre är placerad rakt bakom bakhjulet och bakåt. Förra ägaren sa att det var ett Ferrita-system men jag vet inte.. Det kan vara så att det bara är racekattarna och dämparna som är från Ferrita och att resten av systemet är hemmabyggt.. Men som sagt, jag har ett 3" Flowmaster som kommer att monteras den dag jag fått tag i headers som matchar den x-pipe som hör till det systemet.. Citera
Tbird May 2, 2016 Report May 2, 2016 Mig veterligen har Mustang SN95 eller FOX aldrig haft några ljuddämpare bakom bakaxeln. Aldrig även sett något eftermarknadssysytem med detta. Det måste vara ett hemma bygge. Citera
Gasser August 10, 2016 Author Report August 10, 2016 Vid ett besök hos JM Tech så visade det sig att de råkade ha en uppsättning med större spridare, SCT Big Air luftmassemätare och tillhörande Kenne Bell programvara liggandes till min bil. Trevligt, men det var väl synd att delarna samlar damm hos dem, bättre att de hamnar i min bil.. För er som inte haft nöjet att byta spridare på en Cobra med Kenne Bell-kompressor så kan jag nämna att det var trångt och bökigt.. Bara att kavla upp ärmarna och lyfta kompressorn! Jag fick samtidigt tag på en större undre remskiva samt Metco-flyttningssats till nedre löphjulet, tyvärr saknades bultar och distanshylsorna till denna men det borde gå att lösa som vinterpyssel. Så temporärt använder jag mig av standard 7,5” nedre remhjul och ett litet 2,5” övre vilket pumpar upp laddtrycket till 21 PSi. Inget remslir ännu, men det lär väl komma när/om remmen töjer sig.. Tanken är att montera större övre hjul när jag väl lyckats komplettera den nedre flyttningssatsen för att minska risken för remslir. -Om någon har en sådan sats (typ Metco) på sin bil och har möjlighet att mäta längden på distanshylsorna så skulle det spara mycket tid och huvudbry för mig! Citera
Gasser August 12, 2016 Author Report August 12, 2016 (redigerad) Jag passade på att förlägga lunchen till ett besök hos JM Tech istället, de hjälpte till med några testrundor med bredbandslambdan inkopplad för att kolla bränsleblandning vid fullgasrepor. Allt för att vara på säkra sidan… Allt var frid och fröjd, nu törs jag nyttja bilen fullt ut igen. -Trevliga och hjälpsamma gossar måste jag verkligen säga! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Gasser December 1, 2016 Author Report December 1, 2016 Ja, så dök de äntligen upp!! Jag beställde BBK keramiskt coatade headers i juni och nu den sista november dök de upp, den som väntar på något gott osv… Tyvärr blev det farsans gamla ordspråk som åter igen fick myntas: alltid är det nå´t... -Naturligtvis hade de blivit skadade i frakten, flänsen/tätningen mot avgasrören hade fått sig några törnar på bägge rören så de var deformerade. Jag beställde via importör i Sverige så jag hoppas att det löser sig utan att behöva rikta själv….. Citera
Ricksson December 1, 2016 Report December 1, 2016 Tråkigt.. men det går ganska lätt att rädda! riktas lätt upp med en liten skiftnyckel.. Citera
Pernolf cmc 558 December 5, 2016 Report December 5, 2016 Kul läsning! Köpte själv en Cobra 2003 här i höstas. Den är dock original fortfarande. Det sitter en shortshifter men det är allt. Den har också gått väldigt lite och är i väldigt bra skick. Funderar lite löst på ny kompressor, men vill ha en uppgradering på väghållningen också. Nu är ju dollarn så oerhört dyr dessutom... Citera
Gasser January 5, 2017 Author Report January 5, 2017 On 2016-12-05 at 21:53, Pernolf cmc 558 said: Kul läsning! Köpte själv en Cobra 2003 här i höstas. Den är dock original fortfarande. Det sitter en shortshifter men det är allt. Den har också gått väldigt lite och är i väldigt bra skick. Funderar lite löst på ny kompressor, men vill ha en uppgradering på väghållningen också. Nu är ju dollarn så oerhört dyr dessutom... Tackar! Det låter som en bra idé att uppgradera väghållningen lite, tyvärr har jag inga såna delar över. En förstärkning/gördel till diffhuskåpan har jag däremot liggandes om det skulle vara av intresse! Angående uppgradering av kompressorn så kan det verkligen rekommenderas, är supernöjd med min -men samtidigt så vill jag ha ännu mer och större.. Funderar på att byta ut hela kompressorinstallationen men den idén var inte så populär när jag framförde den hemmavid. Men kom med ett bud på mina delar så kanske jag är tvungen att sälja... ;-) -Du är välkommen att prova min kärra om du har vägarna förbi Stockholm. Citera
Gasser January 12, 2017 Author Report January 12, 2017 Då jag inte fått tummen ur och gjort något arbete på bilen ännu kände jag mig tvungen att göra en liten tröstbeställning från staterna.. Det blev en svarteloxerad kylarkåpa med urfräst Terminator-text, -onödigt ja kanske, men jag tyckte det blev ganska fränt! Citera
Gasser March 8, 2017 Author Report March 8, 2017 En vinter utan ngt skruva, bilen har stått uppallad hela vintern och väntat på headers. De levererades i november men var tilltryckta i collectorns tätningskona mot avgasröret, leverantören lovade att rikta dem men tyvärr kom de tillbaka därifrån i ännu värre skick. Hoppas kunna få dem uppriktade av ngn duktig plåtslagare i Stockholmstrakten. Rikta själv vill/kan jag inte göra då jag vill ha det tätt mot avgasröret utan irriterande avgasläck.. Citera
Tbird March 8, 2017 Report March 8, 2017 Ja, det var riktigt uselt uppriktningsarbete. Så som de såg ut i första bilden ska det vara ganska lätt att rikta, men som de ser ut nu är det en hel del mer jobb när de har fixat några veck. Citera
Gasser June 15, 2017 Author Report June 15, 2017 Efter många om och men kom jag till slut igång med mekandet! Av olika anledningar har bilen stått i dvala under vintern så det var skönt att få möjlighet att få skruva lite innan garagesäsongen var slut. Om inte annat är det ju så roligt att få till några uppdateringar innan bilen tas ut på gatan igen… -BBK keramiskt coatade headers monterades efter en del skruvande och svordomar. Hela framvagnen fick tas ner och även styrväxeln för att kunna sänka motorn tillräckligt för att nå headersbultarna. -Jag böt även ut avgassystemet till ett 3” Flowmaster då jag tyckte mitt gamla 3” var lite väl tyst… Väntar på de bakre upphängningarna innan den sista injusteringen kan ske, har beställt från Grufman och hoppas på leverans inom nån vecka.. Föregående ägare hade tagit bort original upphängning och ersatt med något ihopplock till avgaset som de byggt, tyvärr lirade inte det ihop med mitt nya system. När styrväxeln ändå var loss passade jag på att byta till aluminiumbussningar från Maximum Motorsports på infästningarna. Jag passade även på att byta kompressorremmens löphjul, inte för att de var slitna men jag ville få ett extra löphjul för att minska risken för slir från kompressorremmen. Löphjulen beställdes från Billetflow och remmen från Gates. Beställde klareloxerade/natur men naturligtvis fanns inte de vid leverans utan det fick bli svarta.. Nu är jag bara på jakt efter bultar till bakvagnen/IRS med lägre profil på skallarna då de gamla riskerar att ligga och nöta mot däcken. Först funderade jag på att bara slipa ner bultskallarna men såg vid demontering att gängorna var så pass skadade att de måste bytas ut. Hittar inga lämpliga bultar vid snabb koll i Sverige så det blir väl att beställa två bultar från staterna, förmodligen blir det från Lethal Performance som i sin tur plockar från Maximum Motorsports –men det tar ju sån tid innan delarna kommer hit.. 1 Citera
Tbird June 15, 2017 Report June 15, 2017 Ja det är trångt i motorrummet. Alu bussningarna från MM är mycket bra och styrningen kommer att kännas mer precis. Citera
Gasser June 29, 2017 Author Report June 29, 2017 I väntan på lågprofilsbultar till bakvagnens infästning i hjulhusen och den beställda avgasupphängningen roar jag mig med att valsa in skärmkanterna. Känns lite så där att valsa på en så fräsch bil men invikningen på skärmkanterna begränsar däcksutrymmet ordentligt… -Eller som brorsan sa när han såg mig brottas med skärmen ”ingen kommer ihåg en fegis”. Sen så hägrar det ju att få på de nyinköpta MickeyThomson-dragradialerna som var lite bredare än jag trodde… Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Lite vinterpyssel påbörjas: montering av lågprofilsbultar till IRS/bakvagnen från Maximum Motorsports för att vinna några mm däcksutrymme i bakre hjulhusen. Skulle däcken ta i så är det åtminstone en rund och go´ yta på bultskallen att nöta mot…Visserligen hade man bara kunnat slipa ner de gamla bultskallarna, men det kändes bättre att skaffa nya bultar då gängorna på de gamla började bli lite mossiga.. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Nu har det börjat dyka upp delar inför kopplingsbytet, det blev McLeod RXT 26-spline twin disc, nytt McLeod alu-svänghjul, ARP-bultar, Ford Performance urtrampningslager och Pilot bearing, Lethal Performance throwout retainer sleeve och McLeod adjustable Pivot ball stud. Till växellådan blev det en Tremec 26 spline input shaft komplett med lager och schims-sats. Jag passade även på att ta hem en McLeod micro-click firewall adjuster och Steeda aluminium clutch quadrant till kopplingsvajern samt Maximum Motorsports clutch pedal hight adjuster. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Jag måste erkänna att det var trångt att få ner sprängkåpan med long-tube header monterade. Många svordomar och skavda knogar blev det, speciellt med den sista bulten på startmotorn som satt väl dold. Jag bävar lite för återmonteringen.. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Efter nedmontering av koppling och låda började äntligen montering av nya delar, fick loss lagret ”pilot bearing” ur vevaxeln med fett, hylsa och en kraftig hammare. Torkade och rengjorde ytan innan montering av nytt förinfettat lager. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Jag fortsatte med att montera ur den gamla 10-splines ingående axeln ur lådan, bussningen för ingående axeln (throwaut retainer sleeve) i växellådsgaveln fick pressas ur och den nya fick även pressas i. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 Jag fick sedan testa med lite olika schims innan jag hamnade rätt med spel på axeln, återmonterade växellådan med packningssilicon och dubbelkollade spel efter det. Monterade den justerbara pilot-stud och justerade ner längden 4,5mm mot original. Jag böt samtidigt urtrampningslagret…. Citera
Gasser December 28, 2017 Author Report December 28, 2017 (redigerad) Nu till det jobbiga/tråkiga, jag lyckades med konststycket med att åstadkomma ett mindre kylarvätskeläckage när jag tidigare bytte till headers. Förmodligen skadade jag eller drog ur någon slang/koppling i bakkant på motorn eller torpedvägg då motorn sänktes ned med borttagen subframe för att komma åt grenrörsbultarna. Jag hittade inte läckan med växellådan på plats, då man i stort sett inte ser ett jota mellan torpedvägg och motor/låda. Jag får försöka trycksätta systemet på ngt bra sätt. Dit har jag inte kommit ännu, jag vet bara att det läckande vattnet syns efter en stunds körning och innehåller glykol, alltså inget kondensvatten från AC:n.. Jag har provat med en kapad mc-slang med luftnippel med slangklämma över kylarlocket men fick det inte tätt när jag började mata på lite tryck. Jag får leta efter lämplig kylarprovare som passar gängan istället, alternativt få tag i ett extra kylarlock som man kan modifiera och montera en tryckluftsnippel på/i.. -Men å andra sidan kan ju läckan även komma från kompressorns chargecooler om o-ringarna på den ingående anslutningen börjar ge med sig efter återanvändande vid spridarbytet... Misstänker att det kommer att ta en stund innan jag hittat och kunnat åtgärda läckaget så man kan börja montera nya kopplingen.*suck* Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.