Jump to content

Tips på bra besiktningsställe i Skåne för regbesiktning?


pony

Recommended Posts

Hej,

Bodde 3 år i Nederländerna och under tiden jag bodde där så importerade jag en bil från USA som jag regbesiktigade i NL.

Nu har jag flyttat hem till Sverige, och söker efter information om införsel av flyttgods (bilen är flyttgods). Antingen är jag kass på att söka, eller har dålig syn, men finner det svårt att hitta information gällande proceduren för mig.

Någon annan som tagit med sig bil som flyttgods vid hemflytt från annat EU-land som vill dela med sig?

edit: har fått svar från Transportstyrelsen

Hej! När du har tagit hit bilen så ska du börja med att ansöka om en ursprungskontroll här på Transportstyrelsen. Det är en dokumentkontroll som vi gör så du måste bifoga det nederländska reg.beviset i original. Köpehandling behöver du inte bifoga då du har ägt bilen mer än ett år i nederländerna. Kostnad för ursprungskontroll är 600 kr. Efter att ursprungskontrollen är klar och godkänd så får du klartecken att göra en registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag. Det är i samband med det som bilen får sitt svenska reg.nummer och skyltar och reg.bevis skickas till dig. Kostnaden för reg.besiktning kan jag inte svara för då det inte är vi som gör den, men du får nog räkna med plus/minus 2000 kr. För skyltarna får du senare betala 90 kr/st. Jag biforgar info från vår hemsida om ursprungskontroll. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/

Så min fråga kvarstår - tips på bra besiktningsställe i Skåne?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Besikta på Gunnesbo i Lund förstår sig på gamla bilar, kör själva Mustang har jag för mig. Ligger dessutom bredvid HC Bilservice som också kan gamla Mustanger.

https://besikta.se/station/lund-gunnesbo/

Annars är det väl Bilprovningen i Trelleborg som är kända för att vara kunniga på gamla amerikanare, då framför allt Chevy 55-57

mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Mats!

Nu var jag snabb på avtryckaren och bokade tid på YBB.se (Ystad Bilbesiktning). Kunnigt folk som verkar vara biltokiga och främst gamla amerikanare.

Besiktningen gick galant.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2015-08-21 at 11:10, mats g johansson said:

Besikta på Gunnesbo i Lund förstår sig på gamla bilar, kör själva Mustang har jag för mig. Ligger dessutom bredvid HC Bilservice som också kan gamla Mustanger.

https://besikta.se/station/lund-gunnesbo/

Annars är det väl Bilprovningen i Trelleborg som är kända för att vara kunniga på gamla amerikanare, då framför allt Chevy 55-57

mvh

Mats

Dom sympatiska killarna från  bilprovningen i Trelleborg jobbar numera på carspect i samma stad. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...