Jump to content

Recommended Posts

Jag har blivit tillfrågad om jag kunde sätta ihop en strokad Ford 302.

Forskade lite i ämnet, och fann att alla förnuftiga vevstakar gör att oljeringsspåret går över kolvtappen. Jösses. Eventuellt kunde man använda kortare stakar, men det är inte samma sak, Fordstakarna är redan på tok för korta.

Hur funkar denna lösning i praktiken?

Motorn äter väl lite mera olja än med ordentlig oljekontroll?

Jag är lite skeptisk till denna lösning, men verkar som om den skulle vara allmän.

Hurudana erfarenheter har medlemmarna på forumet?

Jag vill inte ge mej in på detta om det blir en massa problem och klagomål med värmeavledning och dålig hållbarhet.

-Thomas-

inga problem har kört med min 418 i två säsonger ingen extra olje förbr inga problem med värme det är lungt vad jag vet ser alla stroker kit ut så

Jag antar att det funkar, men är ändå lite skeptisk till att oljeringsspåret går över kolvtappen.

Har bara erfarenheter av strokade Chrysler-motorer, där mått och dimensioner är lite annorlunda. Bl.a. lååång vevstake och ett bra förhållande mellan slag och längd på stakar.

Finns det någon tillverkare att föredra framom andra? Eagle? Crower? Ford?

Jag åker med carrillo men tror faktist inte de är någon större skillnad.men ett litet tips om man ska trimma och inte är ute efter så mycket orig under huven ta ett 351 windsor block och stroka till 408-418 då händer det grejor vrid som en lastbil men mycke hästar och varv :idea:

Aldrig läst om något problem heller om detta.

Kolla in Probe som är störst och bland det bästa.

NASCAR grejer som är godkända av Ford och sitter i deras Race block

Skulle aldrig säljas i 100.000-tals om det fanns tveksamheter.

http://www.probeindustries.com

Den här Probe kolven är körd 6 timmar på full effekt mellan 4000-6000rpm. Och är knappt inkörd

news.h1.jpg

Lite dyrare än de sakerna som Summit och JEGS säljer men det beror ju på vad man ska ha det till.

Ser jag en liten brun fläck just runt kolvtappshålet inne i oljeringsspåret? Det verkar vara där oljan passerar oljekontrollringen.

Jag antar att det dock inte är problem med detta arrangemang, tack för info.

Jag vill inte åka dit med en massa garantiproblem.

Jag skall titta närmare på alternativen som finns, och sedan ge förslag.

Enligt uppgift skulle motorn bli till en gatbil, men unga förare är tämligen gasglada. :lol:

Om man petar dit Carrillo stakar, så håller det säkert.

En annan sak är om beställaren vill satsa dom kulor det kostar att göra en ordentlig nedredel. (Att stroka Chrysler är inte billigt i.a.f.)

  • 1 month later...

Är inga probs med Eagle eller Crower heller,,,så länge du väljer H-beam och inte ska bygga värre motor än du beskriver,,,,

mvh

Det är inte BARA eagle,,,väldigt mkt av de trimdelar som säljs i USA gör i KINA...Så även din Helly Hansen dunjacka och alltmer...många arbetstillfällen går till kina från Sverige,,,en del via baltikum,,,,som även de är "dura" jämfört med kineser,,,,Kina köper upp alltmer svenskt stål och är även anledningen till att skrotpriset på bilar gått upp i Sverigem...kineserna köper allt stål som kommer från svenska smälta bilar,,,snart körs vi om av dem då vi står utan jobb i norden...dessutom börjar de även ta alltmer kontorsarbetn från oss i väst..money talks...

mvh

Första generationens vevar och stakar som kineserna gjorde hade stora variationer i precisionen. Det var stora problem med maskinarbetet på delarna (typ: fel ytfinish, offset, sneda och ovala hål, enorm obalans på vevarna m.m.). I praktiken blir dessa mycket dyrare att använda än ordentliga grejer. Nuförtiden är gjutgodset lite bättre, men metallurgiska egenskaper är det svårt att kolla i "hemförhållanden". Föreställ dej vad som händer då en Eagle- stake brister bredvid bulten vid 6000 rpm.....

Största delen av kromgrejerna har redan länge kommit från Taiwan eller Kina.

visst ! och nu har de tagit över tillverkning av det mesta andra med,,,har själv Eaglestakar i 5 av mina bilar och de lämnar uppåt 900 hk som mest och inga probs!!

självklart kan man ju göra en extra koll innan man slår ihop motor,,,kolla rundhet i stakar och vikten etc,,,trots att de redan är viktjusterade från fabrik...och var gång vi kollar så stämmer det på grammet,,,ungefär som att säga att japaner inte kan göra bilar,,,,kan ifs hålla med om att deras bilar inte har charm- men vi lever inte på 60-talet längre och kan föjdaktligen inte resonera som folk gjorde då...hur nostaliska viss a vill vara ändå...*s*

mvh

  • 1 month later...

Plockar just nu ihop en strokermotor med Eagles bästa prylar, smidd vev, H-beam-stakar och kolvar.. Har stor erfarenhet av maskinbearbetning och högkvalitativa produkter och kan endast säga att finish och nogrannheten verkar det inge fel på alls. Både kolvarna o vevstakarna har icke mätbara/orimliga vikt/mått/finish-avvikelser och jag håller med ovanstående talare att Asiens produkter för länge sen har gått förbi oss i väst i kvalitet kontra kostnad.

  • 2 weeks later...
Plockar just nu ihop en strokermotor med Eagles bästa prylar, smidd vev, H-beam-stakar och kolvar.. Har stor erfarenhet av maskinbearbetning och högkvalitativa produkter och kan endast säga att finish och nogrannheten verkar det inge fel på alls. Både kolvarna o vevstakarna har icke mätbara/orimliga vikt/mått/finish-avvikelser och jag håller med ovanstående talare att Asiens produkter för länge sen har gått förbi oss i väst i kvalitet kontra kostnad.

Vad kostar då ett strokerkit 302=>347 av tex Eagles och nnehåller den allt som behövs? Klarar en händig garagemekaniker att bygga ihop det i garaget eller behövs något bearbetas?

Har åkt 347" flera år nu och är jättenöjd med det!

Köpte ett Eagle kit med smidd vev till min 302.

Åkte med orginalmotor först men den gick "bara" på det högre registret och dåligt vrid på lågvarv.

Har åkt på strippen och den tål att varvas och någon förhöjd oljeförbrukning har jag inte.

Har åkt 12.63 med 176 i sluthastighet som bäst på 402 meter och chassiet är helt orginal med upphängningar och allt men 60 foten är urusel!

Det går att slipa tiden ytterligare med ca 3-4 tiondelar med en bättre chassireaktion. 60 foten ligger nu på 1,9! och det går att bota med "bättre utväxling" fixa pinjongvinkeln" till att börja med.

Det första jag märkte efter strokningen var vridet som blev helt enormt mot tidigare och det kom redan vid lågt varv.

Kostnad? hamnade under 20" med allt.

Anders

Köpte nu från Staterna via en kontakt Smidd vev, smidda kolvar, H-beamstakar, Tuffaste stödgördeln för Ramlageröverfallen, samt Arp-bultsats till botten o topp-del. Allt gick på 20 tkr fraktat o klart hit (betalade 10kronor/dollar). då ingår även allt smått förutom packningar till tråg o dyl. Blocket behöver modifieras ngt för strokerstakarna samt borras till 030" överdimension så det låter man med fördel en firma göra.

  • 2 weeks later...

Har inte så mycket erfarenhet av strokad Ford motor (ganska nöjd med 351 ännu), men när min kille byggde i hop sin stokade moppe(mopar) motor så vet jag att han krånlade lite med att ha kolvbulten i olje spåret. Han löste det med en extra ring som han lade under olje ringen så att inte oljeringen skulle böja ner sig i kolvbults hålet. Det ska en sorts ring som drar i hop sig i stället för som en vanlig kolvring som spänner i sär. Har för mig att den kallas oilringsupport men inte helt säker.

Hur som hälst så gick den mycket bra och utan krångel fast det inte det var en ford motor så det kanju bara bli ännu bättre om man använder en ford motor :) .

mvh Babsan

Köpte nu från Staterna via en kontakt Smidd vev, smidda kolvar, H-beamstakar, Tuffaste stödgördeln för Ramlageröverfallen, samt Arp-bultsats till botten o topp-del. Allt gick på 20 tkr fraktat o klart hit (betalade 10kronor/dollar). då ingår även allt smått förutom packningar till tråg o dyl. Blocket behöver modifieras ngt för strokerstakarna samt borras till 030" överdimension så det låter man med fördel en firma göra.

Det där lät riktigt trevligt...

Där rök den där resan tanten tjatat om! 8)

Har inte så mycket erfarenhet av strokad Ford motor (ganska nöjd med 351 ännu), men när min kille byggde i hop sin stokade moppe(mopar) motor så vet jag att han krånlade lite med att ha kolvbulten i olje spåret. Han löste det med en extra ring som han lade under olje ringen så att inte oljeringen skulle böja ner sig i kolvbults hålet. Det ska en sorts ring som drar i hop sig i stället för som en vanlig kolvring som spänner i sär. Har för mig att den kallas oilringsupport men inte helt säker.

Hur som hälst så gick den mycket bra och utan krångel fast det inte det var en ford motor så det kanju bara bli ännu bättre om man använder en ford motor :) .

mvh Babsan

Jo,man använder en stödring undertill i oljeringsspåret. Detta behövs alltid om oljespåret går över tappen. Vilken Chryslermotor var det frågan om, jag har aldrig använt stödring i en MoPar?

340 behöver inte strokas och bigblockarna kan göras på annat vis.

340 Chrysler är överlägset bästa amerikanska smallblock från muskeleran, och funkar bäst utan trixande med slag eller staklängd. Endast om reglerna i någon racingklass kräver, är det ide att ändra slaglängd på en sådan motor.

  • 3 weeks later...

jag frågade stefan vad han gjort med sin motor och han sa att han körde med en mopar 400 block, 440 vevstakar, strokad hemi vevaxel och indy överdel.

Fast jag gillar bäst när det står FORD på ventilkåporna 8)

  • 2 weeks later...

Men om man nu strockar en motor från exempel 351 till över 400

Blir den inte mindre varv villig då?

Så hur mycket kan man strocka innan det blir för mycket så att säga???

Mvh Kent

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...