May 14, 20159 yr comment_144842 Jag köpte för ett tag sedan en SCT X4 tillsammans med ett BBK CAI. Undrar hur många andra som använder sig av denna SCT X4 tuner och vilken typ av tune eller inställningar ni har på den?Jag har lagt in tunen i min kärra men tycker att den upplevs lite orolig. Den växlar betydligt hårdare om man ger den spjutet och tycker att den är svår att komma igång med.Fler som upplever detta så får ni gärna dela med er av åsikter.
May 14, 20159 yr comment_144844 Jag har den, men har inte testat dom olika tonerna . Har den som heter street nu. Växlar lika som vanligt Skickat från min iPad med Tapatalk
May 15, 20159 yr comment_144848 Jag har X4 till min. Men har aldrig varit helt nöjd med hur den "fixar" allt. Känns som du säger lite orolig. Tycker inte heller responsen från noll är jättebra. Är dock mycket piggare uppe på varv. Det mest störiga tycker jag har varit växlingarna.Kör nu Ford racings variant. Mycket bättre! Men till X4 kan du köpa "custom tunes". Med dom kan du själv bestämma hur du vill ha allt. Kan nog vara värt pengarna [emoji4]Skickas från min iPhone via DX8
May 15, 20159 yr comment_144849 Det finns att uppdatera toner via datorn till den. Innan jag uppdaterade min så högg den vid minsta rörelse på gasen, men vi vill nog uppnå olika resultat med tunerFast chippning ger ju mest på överladdning, sugmotorn ger det inte så mycketSkickat från min iPad med Tapatalk
May 15, 20159 yr Author comment_144852 Det finns att uppdatera toner via datorn till den. Innan jag uppdaterade min så högg den vid minsta rörelse på gasen, men vi vill nog uppnå olika resultat med tunerFast chippning ger ju mest på överladdning, sugmotorn ger det inte så mycketSkickat från min iPad med TapatalkPrecis så gör min också. Hugger rätt så friskt mellan de olika växlarna. Plus att den känns himla känslig när man skall göra från stillastående. Minsta lilla gas så nästan hoppar den fram.Känns ju piggare men den växlar betydligt oroligare än vad den gjorde original så det blir nog att återgå till original för att se om jag hittar någon annan tune.
May 15, 20159 yr comment_144853 Behövs egentligen ingen tune , går ju rätt bra utan. Men jag ska testa dom andra två snart, Race and Perfomance......nån som vet vad performance betyder?Skickat från min iPad med Tapatalk
May 15, 20159 yr comment_144855 Jag har Diablosport. Funkar bra, kan gå in och välja vilken firmshift jag vil ha. Ibland kör jag med vanligt utväxling och just nu med aggressiv som ni beskriver.Du borde kunna behålla din tune, Tobbe! Men försök gå in i menyn och ändra utväxlingen.
May 15, 20159 yr Author comment_144856 Behövs egentligen ingen tune , går ju rätt bra utan. Men jag ska testa dom andra två snart, Race and Perfomance......nån som vet vad performance betyder?Skickat från min iPad med TapatalkPerformance skall vara den som funkar bäst har jag hört. Var väljer du på din vilken tune du skall ha?På min kommer det bara upp om jag vill tuna den och trycker jag sedan " continue " så skall man slå till tändningen.Efter det laddas tunen innan utan att jag kan välja.
May 15, 20159 yr comment_144858 Jag har tre att välja på, street, race och performance Skickat från min iPad med Tapatalk
May 16, 20159 yr Author comment_144913 Har du inget i menyn typ, options eller OEM där du kan kolla?Jag har tre att välja på, street, race och performance Skickat från min iPad med TapatalkJag skall kolla upp detta. Skall ta kontakt med killen som jag köpte tunern av och höra vad han säger. Vet att man kan gå in och ändra utväxlingen för var växel men vet i tusan om man vågar klödda för mycket med det.
May 16, 20159 yr comment_144914 Samma rädsla här, man borde ha en svensk bruksanvisningSkickat från min iPad med Tapatalk
May 16, 20159 yr Author comment_144915 Samma rädsla här, man borde ha en svensk bruksanvisningSkickat från min iPad med TapatalkPrecis. Hade det varit en gammal Volvo 240 motor eller något hade man inte brytt sig om man gjort fel. Men en bil för runt 200k vill man inte mixtra för mycket med. Jag gjorde min original idag i alla fall och man märker direkt skillnad. Går mjukt och fint på de låga växlarna med automat lådan. Den är desto trögare när man trycker plattan, även om det bara rör sig om några tiondelar så märker man skillnad.
May 16, 20159 yr comment_144919 Hoppar in i ämnet, jag har en 2011 GT aut.låda läste runt om just öppna filter och köpte slutligen ett Steeda Cai och STC, fick en "skriven" tune av Steeda för min bil speciellt. Har inte gjort annat än lagt in just den tunen och bränsle tunen på min bil. Ska sanningen fram, visst lite bättre ljud via insuget med mer krut, njadet finns över 400 HK i original så krutet hamnar nog högst upp och så kör inte jag med min bil. Däremot skulle jag vilja ändra växlingarna på så sätt att den ligger längre i ettan innan den växlar upp till tvåan om man vill busa lite. Som andra här säger.....man vill ju inte klydda till det så något går åt h-lvete och kostar pengar.
May 16, 20159 yr comment_144920 Jag kan välja 87,91 eller 93 octane. Då får jag vanlig mjuk växling! Sen kan jag gå in i menyn igen och välja firm shifting. Då får man en hårdare snabbare växling som ni beskriver! Man behöver inte gå in klabba för varje växel. Men det är kanske bara i Diablosport som det går!?
May 16, 20159 yr comment_144925 87, 91 93 octane, vad motsvarar det ? Det är väl bensin?Skickat från min iPad med Tapatalk
May 16, 20159 yr comment_144926 87, 91 93 octane, vad motsvarar det ? Det är väl bensin?Skickat från min iPad med TapatalkJapp, 91 motsvarar våran 95 och 93 motsvarar våran 98 oktan.
May 16, 20159 yr comment_144930 Ska kolla i morgon hur jag gör på min turner för att välja . Är på Lill semester just nu.Skickat från min iPad med Tapatalk
May 16, 20159 yr comment_144932 Performance skall vara den som funkar bäst har jag hört. Var väljer du på din vilken tune du skall ha?På min kommer det bara upp om jag vill tuna den och trycker jag sedan " continue " så skall man slå till tändningen.Efter det laddas tunen innan utan att jag kan välja.Ska kolla hur jag gör i morgon CMC 5041
May 17, 20159 yr comment_144948 Först väljer jag: program vehicle. Continue. Turn key on. Continue. Sen väljer jag en av dom tre förladdade tunes. CMC 5041
May 17, 20159 yr comment_144949 Men allra först så laddar man in till turnern, original tune CMC 5041
May 17, 20159 yr Author comment_144957 Men allra först så laddar man in till turnern, original tune CMC 5041Ok. Jag skall ut och testa lite senare och forska lite. Gäller ju att man ställer in alla paragrafer rätt med oktantal, CAI och dämparna. Jag återkommer när jag testat och utforskat lite mer. :-)
May 17, 20159 yr comment_144973 Jag skall kolla upp detta. Skall ta kontakt med killen som jag köpte tunern av och höra vad han säger. Vet att man kan gå in och ändra utväxlingen för var växel men vet i tusan om man vågar klödda för mycket med det. Jag är lite fundersam! Du säger att du har köpt tunern av en kille! Jag har för mig att när man köper tunern av en handlare så skrivs tunern specifikt till den bilen man har! Man får svara på en rad punkter. T.ex om man har stora fälgar, sänkt bilen o.s.v. Tunern blir som ett fingeravtryck till DIN bil. Alltså den förre ägaren! Den kanske fungerar till din bil men undrar om den gör det till 100%? Jag hoppas du inte har lagt ut flera 1000-tals kr. i onödan!
May 17, 20159 yr comment_144976 en av anledningarna till att aut-vxl bilar "dunkar" i växlen efter tunning är för att skydda vxllådan
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.