Jump to content

Recommended Posts

Haft den här bilen ett par veckor nu och tänkte dela med mig av mina planer.

Så här ser bilen ut i dags läget!

20150412_203034_zpswrzj5lud.jpg

När jag köpte den så fick jag med en uppsättning hjul som jag försökte montera.

Visade sig att quad dämparen och avgassystem tog i däcket.

Så dessa såldes direkt.

20150422_202805_zpsqqysotdj.jpg

20150417_202054_zpsxj96fc9b.jpg

20150417_201231_zpsgk7ef1xm.jpg

Sen letade jag nya fälgar med 4-bult 4x108 men utbudet var minst sagt begränsat.

Och efter besöket i Vetlanda hos John så var det inget svårt val 5bult var det man skulle ha.

Sen fick man ju större bromsar på köpet också.

_3_zpsimmbmbq5.jpg

Dessa ska på sen när den är konverterad.

20150426_200705_zpsa66lkjn8.jpg

En bild på kraftkällan!

IMG_0262_zpseqa5qlkz.jpg

Och en på inredningen.

IMG_0257_zpswrdgi9xc.jpg

Planer för i år: (Ligger och väntar)

Montera 5-bult kittet

Montera sänkningssatsen + camber caster kittet

Montera Cobra bak lampor

Montera ny stereo

Framtida planer och inköp:

Ny utväxling 3.55 eller 3.73

Camshaft

Nya toppar

Headers

Luftfilter + spjällhus + insug

Snygg notchback.

Tyvärr kommer du att få problem med de "nya" 5-bult fälgarna.

De ser ut att komma från 2005 och nyare, de breddar ca. 25mm mer innåt en Mustang upp till 2004.

Jupp stämmer att dom är från 2005 och uppåt.

Har köpt spindlar från en -01 och dom ska vara något bredare har jag för mig.

Bak får man väl köra med spacer då även om det tar emot att göra det.

Vad är det för offset orginal på FOXen?

Fälgarna med däck är jag nästan 100% säker de kommer inte att funka (inte utan spacers).

Som sagt de har centrum som breddar ca. 25mm innåt (kommer troligtvis ta i stötdämparna fram) plus däcken är 27 tum höga mot 2004 tidigare 26 tum.

Sök på internet så får du värderna ang. fälgar, bara att jämföra FOX med SN197.

Annars kan du mäta själv, du har båda fälgarna FOX och SN197.

Fälgar för SN95 (1994-2004) passar direkt på en FOX för 5-bultat.

Jag vet har gjort en del av dessa misstag genom åren.

Eftersom jag gjort den andra vägen, kolla vad som funkar för en 1988 Thunderbird (också en FOX men ack så annorlunda) så har jag kollat detta forum.

Finns mycket som är tänkbart för dig också.

http://www.coolcats.net/modifying/index.html#suspension

Var också beredd på en omfattande ändring av toe inställningen då du byter spindlar, inget man räknat med.

Tack för all hjälp!

Inte kul om man hade åkt och skulle byta detta snabbt och sen inse att det inte funkar.

Däcken ska bytas på 2005 fälgarna så det hade jag koll på att dom är för stora.

Sen är dom från dec 2014 så inget man vill åka på men tänkte att dom kanske kan funka och slänga på i bak, så man kan skicka lite röksignaler.

Köpte dom som ett billigt alternativ tills jag har råd att köpa dom man vill ha.

Men då blev det inte så billigt som jag hade hoppats. :(

Dom som sitter på den röda i detta klippet gillar jag skarpt.

y4FH1njA

Tyvärr har jag också varit i den situationen.

Slutade att jag sålde fälgar och däck för att det inte passade på någon bil jag har.

Bromsar och spindlar ska funka.

  • 5 weeks later...

20150617_161045_zpsviophof1.jpg

20150617_161132_zpscsvczfcq.jpg

Fått på lite nyare gummi på fälgarna.

Kvar att fixa är bultar att montera cobra okens bygel med.

Kanske funkar med dom som håller orginal bygeln.

Och att dom stål omspunna broms slangarna ska bli klara.

post-5982-144839632657_thumb.jpg

Här är min kärra, 16 tums Kromade Pony Wheels, centrum-kåpor avtagna för lite "råare" look.. 225 /55 däck, bilen är inte sänkt el nått sånt. /Olle

Kan tilläggas att det skulle se något bättre ut med lite spacers bak för att få ut hjulen i skärmarna något, annars ok..lite lätt sänkning kan funka i framtiden.

[ATTACH=CONFIG]35221[/ATTACH]

Här är min kärra, 16 tums Kromade Pony Wheels, centrum-kåpor avtagna för lite "råare" look.. 225 /55 däck, bilen är inte sänkt el nått sånt. /Olle

Snygg!! (utfyllnad för minst 10 tecken)

Thanx, 87-93 GT:n kan bli bra, bara vissa saker som bör rättas till ( in my own humble opinion..)

Rätt hjul, och kanske breddas bak något så hjulen/däcken fyller skärmhusen.

Som ni ser har jag hängt dit ett "93 cobra kit" istället för GT org. Speiellt bakdelen gör mycket..

den ser "lättare" ut så, inte lika bak-tung.

Mogges är snygg som den är, men han har riktigt feta hjul/däck bak ( Slicks), och lagom sänkt.

Tror man ska vara försiktig med sänkningen, lite i taget, ställer lätt till problem + att någon duktig Hot Rod byggare

förklarade för mig en gång, - när du sänker bilen ser rutorna större ut...så, därav att Roddar hade kapade rutor o sänkt tak ofta..

Man lär sig så länge man lever..

Har även ett set "2001 Mach1" fjädrar liggandes (passar) som endast sänker 1-1.5 cm , ska bli intressant hur det blir nångång..

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Cool, Bara undrar, fick du vad du begärde för den ? eller prutades den ner mycket för dig ?

Jag funderar själv på att sälja min, den vita 90´an.. har av div omständigheter 2st 5.0 Mustanger + åkbil, och bor

i Stockholms innerstad..(bilarna parkade på annan ort/garage) svårt med tid till allt.

Det kanske finns ett litet sug efter fina "foxar" ? om priset är rätt förståss..

En del säljs ju som skrotbil för att bli typ: "Ac Cobra Kit Car material". det är inte vad jag tänkt..

Ha det!

/Olle

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...