Börje cmc 843 May 5, 2003 Report May 5, 2003 Jag har en Mustang -65 och avser att byta samtliga bromsrör och andra anslutningar som tillhör bromssystemet. I butiken för biltillbehör sa man att de enda bromsrör som används numera är kopparrör. Glad i hågen köpte jag den längd kopparrör som behövdes. MEN. När jag sedan läser Don Taylor & Tom Wilsons Restoration Handbook står det "never,never replace a steel hydraulic brake line with copper tubing". Vem ska man tro på?? Är det någon som är insatt i ämnet, är jag tacksam för synpunkter.MVHBörje cmc 843 Citera
Leffe N cmc712 May 5, 2003 Report May 5, 2003 Jag kan inte se nå´n anledning till att INTE använda kopparrör. Så länge man använder såna som är avsedda för ändamålet. Vanliga kopparrör typ vattenledningar blir spröda av vibrationer och spricker. Bromsrör i koppar brukar innehålla lite nickel som gör dom mjuka = dom blir lätta att bocka till och tål vibrationer. Jag har själv kört med kopparrör i 5 år utan några problem. Citera
Mickey May 5, 2003 Report May 5, 2003 Jag råkade ut för samma fråga som du för ett år sen och den förklaring jag fick var att stål tål högre temperaturer än koppar. Så om du har mer pulver under huven än normalt, så kanske det kan vara värt att överväga stål i allafall.Mickey Citera
Börje cmc 843 May 6, 2003 Author Report May 6, 2003 Tack Leffe och Mickey för era inlägg. Jag är tillräckligt övertygad nu för att använda kopparrören.MVH Börje cmc 843 Citera
Recommended Posts