Jump to content

Byta drev i T-5 för omdrevning, möjligt?


Recommended Posts

Vill byta utväxling i bakaxeln från dagens 2,75 till ~3,50 , för att på så sätt få lite bättre acceleration och att toppfarten ”bara” blir ~240-250km/h vid 6500rpm på 4:ans växel, jag vill dock inte ställa till utväxlingen jag har idag på 5:ans växel som ger mig ~2000rpm i 110km/h.

Har kollat på olika T-5 konfigurationer och antingen blir 1-4:ans växel bra eller så blir enbart 5:ans växel bra. Så min fråga är helt enkelt, går det att byta dreven till 5:ans växel?

Skulle behöva gå från dagens 0,86 till 0,68 på 5:an för att få snarlikt resultat med 3,50 bakaxel, någon som vet om det är ens möjligt? Kanske till och med vart det går att skaka fram delarna? Dvs om det nu är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har nog snöat in på fel spår, ville behålla lådan som den va och bara byta 5:ans drev men när jag tittar på tabellerna och tänker efter, så är en alltför låg 1:a inget jag vill ha. Enda nackdelen är ju att en hel låda blir en aning dyrare än ett par drev, synkringar, packningar, olja och ev något lager, tja plus tiden också.

Får lägga till låda i budgeten för bakaxeln helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga bara - vad har du för T5 idag som ger dig 2000rpm vid 110 på femman med 2.75 utväxling i bakaxel?

En Mustang T5 låda 89-93 iaf som den är drevad så har du betydligt mindre varv. Har precis stoppat i 3.55 i en av mina Foxar och den låg ikväll runt 2000 vid 100km på femman. Känns som det är nåt som inte stämmer.

Men visst kan du byta femman på din låda... det är löst drev både drivande och drivet och jag har för mig du kommer åt det bara genom att ta av struten.

Men du måste ha rätt drevsats för att få rätt slutväxel på femman. Sen finns det lite olika att välja mellan.

Link to comment
Share on other sites

Kort fråga bara - vad har du för T5 idag som ger dig 2000rpm vid 110 på femman med 2.75 utväxling i bakaxel?

En Mustang T5 låda 89-93 iaf som den är drevad så har du betydligt mindre varv. Har precis stoppat i 3.55 i en av mina Foxar och den låg ikväll runt 2000 vid 100km på femman. Känns som det är nåt som inte stämmer.

Men visst kan du byta femman på din låda... det är löst drev både drivande och drivet och jag har för mig du kommer åt det bara genom att ta av struten.

Men du måste ha rätt drevsats för att få rätt slutväxel på femman. Sen finns det lite olika att välja mellan.

Jag har en låda från en 83:ans Mustang (1352-034) det är därför det ser lite konstigt ut.

[TABLE=class: body-estext]

[TR]

[TD]TAG #[/TD]

[TD]VEHICLE APPLICATION[/TD]

[TD]CODE[/TD]

[TD]REV[/TD]

[TD]1st[/TD]

[TD]2nd[/TD]

[TD]3rd[/TD]

[TD]4th[/TD]

[TD]5th[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: body-estext]

[TR]

[TD]1352-034[/TD]

[TD]Ford 1983 SVO Mustang 5.0 V8[/TD]

[TD]C[/TD]

[TD]3.39[/TD]

[TD]4.03[/TD]

[TD]2.37[/TD]

[TD]1.49[/TD]

[TD]1.00[/TD]

[TD]0.86[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

(http://www.britishv8.org/articles/borg-warner-t5-id-tags.htm)

Tack för info om 5:ans, när det väl händer så är det förmodligen plånboken som bestämmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...