Jump to content

Justera Edelbrock 600 "1405"


Schröder

Recommended Posts

Halloj!

Tänkte kolla lite med er på forumet som har mer koll än mig å dessa Edelbrock förgasare.

Har en performance bestyckad 600 som visserligen går rätt bra och bekymmerfritt men lite för magert vid tomgång och fett vid fullgas.

Lambda vid tomgång ca : 16-17

Lambda vid jämngas = 13-14

Lambda vid full gas = 10,5-11,5

För att få till lambdan på tomgång justerar jag väl på tomgångs skruvarna? " 1,5 varv utskruvat nu"

För att få till lambda värdet vid fullgas så byter jag munstycke på sekundären?

Eftersom bilen går bra vid lugn vardags körning så borde jag kunna låta bli primären och nålen?

Hur stor skillnad är det mellan att gå ner ett steg på sekundären jämfört med två?

Sitter just nu och kollar i kalibrerings kartan som jag fick med förgasaren:wtf:

Varje motor är ju unik men lite vägledning är aldrig dumt, letar efter nån rutinerad Edelbrock räv :D

MVH

Schröder

Link to comment
Share on other sites

För det första har du lite för stor förgasare för en 302.

Edelbrock förgasaren är sällan du ska behöva bestycka om utan de täcker det mesta till motorn.

Vill du få den fetare på tomgången så ska du skruva ut tomgångskruvarna mer.

Att den går fett på full gas är väll inget problem eftersom det är ytterst få sekunder du befinner dig där.

Klart du kan byta sekundär munstycken men gör knappast någon märkbar skillnad annat än att värdet blir bättre vid WOT

Men som sagt inget som känns viktigt om nu inte stiften är väldigt sotiga?

Nålar och munstycken till primär ska du knappast behöva byta.

Vad du kan behöva ändra är "Step up" fjädern till nålarna.

Ett steg lösare fjäder gör att nålen befinner sig lägre under en längre tid och därmed generellt magrare.

Lambda värden ska du inte läsa av så teoretisk eftersom på en förgasarbil är det alltid olika för varje gång du kör.

Föresten vad är det för typ av lambda du monterat in? Enkel Lambda är oftast helt värdelöst då de nästan alltid visar fel och grovt på en förgasarbil

Men som sagt håll inte på ändra för mycket för Edelbrock är oftast bra som de är.

Titta på stiften att de har rätt färg och att den på tomgång inte går för magert....Det är viktigast.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret!

Kör med en AEM Uego bredbandslambda.

Förgasaren kanske är lite väl stor men bilen svarar bra på gas och går också riktigt bra med den, dock som sagt aningen fett vid hårdare pådrag.

Stiften är mer åt det svarta hållet än det gyllenbruna, dock ser de inte värst sotiga "stygga" ut.

Att ändra fjäder hade jag inte tänkt på, tur att jag frågade här först. Sitter en orange "5hg" där nu, ska testa med en gul "4hg" istället.

Eftersom min är performance bestyckad funderade jag tidigare att endera bestycka om den som economy modellen eller ändra enligt nedan.

-Nål från en 070*047 till en 070*052

-Sekundären från en .095 till .092

Ska nu prova fjädern först innan jag rör nånting annat...

MVH

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...