Jump to content

Startmotorproblem


Nils

Recommended Posts

Min Mustang – 1967, 289, 4vxl manuell – har inte varit utepå 2 år. Bilarna mår bäst av att vara igång vilket jag bistert fått erfara idag.

Den startar inte. Jag får intryck av att startmotorn gårigång och snurrar, men att drevet inte går ut och greppar startkransen.

Så min fundering är vad som är vettigast att göra medbegränsade mekkunskaper. Tacksam för råd vilken väg som är klokast att gå.

• Kan batteribyte vara en steg på vägen – att ett friskarebatteri har större möjlighet att fåstartmotorn att slunga ut startdrevet?

• På Chevrolet sitter solenoiden på startmotorn, men här påFord sitter startreläet i motorrummet. Är det någon idé att byta reläet, eller ärdet fel väg att gå om startmotorn ändå går runt?

• Bilen står trångt i ett garage i Göteborg och är ju numycket svår att flytta. Går det att byta startmotor utan att ha tillgång tillsmörjgrop/lyft. Att få loss startmotorn är en sak, men hur svårt är det attpassa in en ny? Verkar vara mycket som kan gå fel där också med slag, kugg och shims.

Link to comment
Share on other sites

Byt start motor måste göras underifrån , se till att få en till manuell låda , ingen shimsning eller liknande bara bulta dit ,

startmotor köper du från VP-autoparts eller hansen racing via mekonomen eller ad-bildelar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för goda råd! Jag har gått vidare med felsökningen ochmisstänker att ljudet jag hör, inte är startmotorn utan startreläet som smattraroch slår av och på.

Men nytt startrelä blir det samma sak. När jag byglar över startreläethänder inget alls. Startmotorn är död.

Jag har knackat med plastklubba utan resultat. Men gott förslag,minns att det kunde vara så på gamla Volvo att de fastnade.

Jag ska kolla jordningen om det kan sitta där. Någon i ettannan tråd föreslog att man kunde testa med en startkabel från minuspolen tillen ren yta på motorn.

Annars blir det väl att försöka få loss klumpen. Bultarnaverkar att gå att nå från ryggläge, men helt lätt kommer det nog inte att bli.

Går det bra går nog beställningen till Hansen. Bara de sedanspecar rätt. Flera i de olika trådarna verkar ha fått startmotorer som intepassar.

Ett alternativ kan kanske vara att renovera den gamla. Denpassar ju i varje fall. I mitt område verkar den här firman ha gott rykte:

http://www.ringonsbilelektriska.com/

Link to comment
Share on other sites

en renoverad kostar ca 1000:- så de nog inte lönt att lämna den och få den renoverad.

Jord kabel har du väl direkt från batteri till motor så det är nog inte felet. prova med startkabel + direkt från batteriet på andra sidan startrelät,,,

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade Hansen och fick nedanstående svar om startmotor.

Kanske kan det hjälpa någon annan som har samma problem.

289 har 157 kugg.1967-68 har samma startman/aut 1965-66 har olika.

Det är MID3124 som gäller

Link to comment
Share on other sites

tror bestämt att det ska vara olika till aut och manuell på alla årsmodeller då de ska gå olika långt ut....

Samma kuggkransar på 64-66 så varför skulle det inte vara samma på 67-73

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...