Pelle H May 5, 2003 Report May 5, 2003 Hej,Jag har plötsligt ett symaskinsliknande, hummande ljud i motorn. Det varierar med motorvarvet och min misstanke är vattenpumpen (kan möjligvis vara generatorn men det tror jag inte).Nån som känner igen typen av oljud?Några kommentarer kring vad jag bör göra?Ville ju gärna åka till Mantorp i helgen men det vågar jag väl inte, eller?Pelle H Citera
Anders CMC601 May 5, 2003 Report May 5, 2003 Hej,Plocka bort fläktremmen och starta motorn. Ljudet är säkert borta om det är vattenpumpen eller generatorn som strular.Om det är generatorn upptäcker du det lät genom att snurra.Vattenpumpen bör inte ha något nänmvart lagerspel när du tar tag i fläkten/remskivan. Om vattenpumpen håller på med att ge upp bruker det börja läcka lite kylvatten ut från dräneringshålet i underkanten av pumpen. Om du hittar ett av dessa symptom är det bara att byta.Lycka till.Mvh/AndersPS: Glöm inte att återmontera fläktremmen om du ska köra mer med bilen innan du fixar problemet - motorn gillar inte kokande kylvatten..... Citera
jorsei May 6, 2003 Report May 6, 2003 Det låter som lagerfel i generatorn.Det är lätt att byta,ett vanligt SKF lagerkostar ungefär 100 kr Citera
Recommended Posts