tailwind October 15, 2015 Report October 15, 2015 Hej, kul att upptäcka detta forum.Jag har ägt min 2014 Mustang V6 Premium cabriolet i drygt ett år. Har uppdaterat med Bama tuner, cold air intake och after market mufflers. Är mycket nöjd med bilen, men önskar mer pulver.Då vi bor i USA och kommer att fortsätta göra det i drygt ett år till öppnar sig några spännande möjligheter. Jag vill gärna ha råd från er kunniga.Ett alternativ är att köpa till ett supercharger paket och montera detta. Jag ska då enligt uppgift få ut 450 hk istället för de 320 jag har idag. Det kommer att kosta mig 7000 dollar, men jag kan ta hem bilen som flyttgods och troligen ha den enda godkända V6:an med dessa prestanda i Sverige. Borde borga för gott andrahandsvärde.Det andra alternativet är att hosta upp 40-50000 dollar och köpa en Roush stage 3 trimmad GT. Det skulle göra ett avgrundsdjupt hål i min kassa. En kamrat har berättat att dessa bilar inte godkänns i Sverige annat än som just flyttgods. Kamraten menar att det är en supergod investering utan risk då köpare av en sådan bil, godkänd i Sverige, skulle stå på kö.Mycket tacksam för råd och vägledning Citera
Daniel Linde October 15, 2015 Report October 15, 2015 Hej och välkommen.Tog mig friheten att flytta din presentation till teknikdelen då den annars kanske missas.Synd om det blir så när du har lite intressanta frågor.// Danne Citera
Tbird October 15, 2015 Report October 15, 2015 Alternativ 2 låter mycket vettigare då det är V8 i botten och inte är en base V6. Citera
Charliee October 16, 2015 Report October 16, 2015 Vill du komma upp i 400+ hästar och ha en bil som är eftertraktad i Sverige skulle jag rekommendera att du säljer dinV6 Mustang och köper en Orginal Mustang GT 2011 och uppåt. Då får du 412 hästar och V8 muller, vilket jag tror många är ute efter. Citera
tailwind October 16, 2015 Author Report October 16, 2015 Tack Tbird och Charliee.Ni verkar eniga om att en GT skulle vara mer attraktiv än en V6 Cab med samma prestanda. Frågan är då om en Roush Stage 3 trots sitt höga pris ändå vore en riskfri investering då den blir unik i landet? Citera
Red Roush October 16, 2015 Report October 16, 2015 Har själv en Roush Stage 3 som jag är jättenöjd med men visst, en chansning med besiktningen är det ju. Har själv fått genom den utan besvär nu 3 ggr. Visst är modellen lite dyrare i USA än en "vanlig" GT men så dyr är den ju inte som 40-50.000 dollar. har inte min ens i den summan hemma färdig i Sverige. Citera
tailwind October 16, 2015 Author Report October 16, 2015 Tack Red Roush. Denna länk tar dig till en annons med vad jag uppfattar är ett hyggligt representativt pris för en 2014 års modell. http://www.ebay.com/itm/151846733468?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AITÄr din bil reggad som en Roush kittad bil eller som en vanlig GT? Citera
Red Roush October 16, 2015 Report October 16, 2015 Nu förstår jag varför priset låg så högt :-). Ser att du kollar på nyare modellen. Jag har själv en 2006 som rullat snart 4000 mil. Min är regad som en vanlig GT, alltså måste du ha tur på besiktningen eller återställa den utan kompressorn. Det jag tycker är trist är att den inte är godkänd i Sverige med kompressor p.g.a avgaskraven när den utan problem klarar avgasvärdena, alltså lite paragraf-bekymmer! Citera
tailwind October 16, 2015 Author Report October 16, 2015 Precis den info jag fått tidigare om Roush bilar i Sverige. Jag har dock förstått att jag kan få bilen godkänd i Sverige ENDAST om den tas hem som flyttgods. Min tanke är att en sådan bil skulle vara mycket attraktiv och praktiskt taget unik i landet. Om jag kan få detta bekräftat här på forumet skulle det göra den kommande plånbokskatastrofen mer ansvarsfull. Citera
Charliee October 16, 2015 Report October 16, 2015 Jag tror personligen inte det är så du ska tänka.. Ja, om den är reggad med kompressor är det nog en av få i Sverige.men jag tror inte värdet/efterfrågan ökar så dramatiskt på grund av det. Vill man ha en bil med kompressor så skaffar man det och löser besiktningen på något vis, som tidigare skribent skriver kan dem ibland gå igenom besiktning, vet andra som monterar bort innan besiktning och sen skruvar tillbaka på ett par timmar.Du kommer i vilket fall ha en kul bil att åka runt i :-) Citera
Tbird October 16, 2015 Report October 16, 2015 Tar inte upp om värde eller hur attraktiv bil det är.Nu om fakta.Köper du en bil med eftermarknadsmonterad turbo/kompressor eller helt enkelt sätter dit självt.Detta gäller endast vid flyttgods..(har gjort det).Vid registresingsbesiktningen tar du upp dessa förändringar som är gjorda och få dem inskrivna i registreringsbeviset = klart..Besiktingen är skyldig att skriva in dessa förändringar om du kan påvisa att bilen var godkänd att köra i allmän trafik från landet det importerades från.Så är det...Kör hårt och få in en brutal bil.Personligen skulle jag köpa en Mustang Gt 350 2016. Om jag satt i din sits. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.