Jump to content

Injustering av sidorutor Cougar 70 cab


Mussegubben

Recommended Posts

Hej!!

Det blev ingen Musse utan en alldeles otroligt fin Cougar 70 cab...

Men tyvärr har jag ett litet problem på bilen.

Sidorutan i högerdörr är inte rätt justerad. jag höll på hela kvällen igår utan att få till det.

Det sitter ny cab och nya gummilister på den och bilen är utrustad med elhissar.

Rutan ligger ann mycket hårt i framkant och glipar ut i bakkant mot Q glaset och jag får inte till den hur mycket jag än försöker att justera. Jag har fått till höjden men anliggningen funkar som sagt inte.

Finns det nån där ute som har några tips eller har nån länk till en instruktion på nätet. Jag tror att funktionen skall vara samma som på en mustang 70 cab..

Hoppas på hjälp.

Lars-Göran Thuresson

Uddevalla

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Det blev ingen Musse utan en alldeles otroligt fin Cougar 70 cab...

Men tyvärr har jag ett litet problem på bilen.

Sidorutan i högerdörr är inte rätt justerad. jag höll på hela kvällen igår utan att få till det.

Det sitter ny cab och nya gummilister på den och bilen är utrustad med elhissar.

Rutan ligger ann mycket hårt i framkant och glipar ut i bakkant mot Q glaset och jag får inte till den hur mycket jag än försöker att justera. Jag har fått till höjden men anliggningen funkar som sagt inte.

Finns det nån där ute som har några tips eller har nån länk till en instruktion på nätet. Jag tror att funktionen skall vara samma som på en mustang 70 cab..

Hoppas på hjälp.

Lars-Göran Thuresson

Uddevalla

Har ni provat googla? Prova med t.ex "1970 ford mustang door window adjustment"

eller

http://www.mustangandfords.com/how-to/paint-body/mump-0306-how-to-understand-and-maintain-side-windows/

eller googla "1970 ford mustang door window how to adjust"

Sen finns den her;

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag hade liknande poblem på min 70 cab. Inuti dörren finns två skenor/rör som hållaren för rutan glider upp och ner längs. Det visade sig att

en av skenorna var krökt och då kan man inte få till rätt justering med justerskruvarna. Jag demonterade hela mekanismen och rättade till skenorna

(dom ska ha en viss böjning från början). Sedan gick det fint att justera in rutan. Kansk inte detta är ditt problem, men kan vara värt att kolla.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren!

Jag har varit inne på samma lösning som du Dan.

Jag har försökt att justera skenorna Eftersom rutan ligger stenhårt emot gummilisten på rutramen i främre nederkant och glipar ut i övre bakkant mot Q rutan. Jag försökte att justera skenorna i motsatta ändlägen men då tyckte jag att det bröt i rutan nått alldeles förskräckligt så jag backade tillbaka till utgångsläget.

När jag mätte avståndet från rutan till yttre skraplist utan inredning så skiljer det ca 10mm mellan främre och bakre ände på rutan.

När du justerade hade du inredningen monterad på dörren?? vet inte hur det ser ut på en Musse men på Cougar´n sitter inre skraplisten fast på inreningen så utan den så fick jag ingen styrsel på rutan alls.

LGT

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det är samma sak på Mustangen, inre skraplist sitter i inredningen.

kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Det är flera år sedan, men jag antar att jag hade inredningen av när jag gjorde det.

Du kan ju hänga i den löst när du har justerat. På Mustangen sitter inredningen fast med två plåtskruvar i plåten som skraplisten

sitter på. Fäst inredningen med dom mellan justeringarna. Ser kanske inte lika ut på Cougar med elhissar?

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...