Jump to content

Gasrespons


Jimmy_the_1

Recommended Posts

Då var det dags att börja skruva lite med min nyinköpta 2005:a(manuell). Då gasen är väldigt känslig vid start så tar jag för givet att spjället behöver rengöras. Och sedan återställa allt. Jag fick även med en sct xcalibrator 2. Dock utan manual. Det går inte ställa in någon gasrespons med den eller? Lekte bara med tanken ifall det var någon de kunnat justerat det med den.

mvh

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är gasen känslig? Spjället behöver rengöras om det gäller typ ketchup effekt men skadar inte att rengöra det regelbundet. Är bilen i trafik fortfarande dvs inte avställd inför vintern?

Man får smyga iväg på ettan. Oftast blir det rivstart eller kärringstopp.... pedalen är jättekänslig och man varvar den så fort man rör gasen...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Man får smyga iväg på ettan. Oftast blir det rivstart eller kärringstopp.... pedalen är jättekänslig och man varvar den så fort man rör gasen...

mvh

Då är det nåt som inte stämmer för så ska det inte vara. Min bil beter sig inte sådär när jag kör iväg på ettans växel. Om du vill, kan jag kika på det på plats.

Link to comment
Share on other sites

Då är det nåt som inte stämmer för så ska det inte vara. Min bil beter sig inte sådär när jag kör iväg på ettans växel. Om du vill, kan jag kika på det på plats.

Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse.

Mvh

Okej, hoppas det går bra.

Varsågod, det är bara att svänga förbi. Lättare att jämnföra med annan bil och se hur det verkar. Har du möjligen gasspjäll på motorn som är inte original? Står tex Ford racing på den och är blank krom.

Link to comment
Share on other sites

Okej, hoppas det går bra.

Varsågod, det är bara att svänga förbi. Lättare att jämnföra med annan bil och se hur det verkar. Har du möjligen gasspjäll på motorn som är inte original? Står tex Ford racing på den och är blank krom.

Ska kika nu när jag ändå ska serva bilen och rengöra spjället... tyvärr visste inte förra ägaren så mycket. Fick inte med någon dokumentation från staterna. Han sa att det var Ford Racing grejer på den, när jag kom dit så var det Sct luftfilter, sct-trim och jag antar att avgassystemet är sct också...

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag märker en väsentlig skillnad på min automatare när den är optimerad eller inte.

Jag har en sct x4 som jag använder mig av. När jag kör original så glider den iväg så lugnt och fint. Men direkt när jag optimerar den så blir den mycket känslig på gasen. Kan säga att jag gjort bort mig flera ggr när man skall köra iväg och så sprätter man en 11:a framför massa folk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inget djävla kalibrerande, bara att rengöra och sen åka!

Skrev en tråd om detta för många år sedan typ 08-09.

4 skruv + en slangklämma, rengör och sen gasa! Om man inte vill åka till en verkstad, tömma plånboken och bli blåst.

Grejerna är kalibrerade från start och systemet korrigerar ev fel problemet är att det samlas en massa skit strax bakom spjället som i sin tur stryper luftflödet vid mindre gaspådrag. Detta gör att motorn får för mycket soppa i förhållande till luftmängden och "storknar". Bort med skiten sen så går den som en dröm kostar inte ett öre.

Massor med Mustang ägare har betalat sjuka belopp för att "fixa" ett bokstavligt "skitfel".

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On ‎2015‎-‎11‎-‎09‎ ‎08‎:‎13‎:‎02, Jimmy_the_1 said:

Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse.

Mvh

Det är samma skit på alla mussar men märks mest på de manuella då man kan manipulera på ett annat sätt med en manuell m.a.o ett "könsneutralt" stopp eller fullt hjulspinn.

På en automat så händer ingenting sen ingenting sen ingenting sen så djävlar har du hela flaskan i skrevet...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...