Jimmy_the_1 November 5, 2015 Report November 5, 2015 Då var det dags att börja skruva lite med min nyinköpta 2005:a(manuell). Då gasen är väldigt känslig vid start så tar jag för givet att spjället behöver rengöras. Och sedan återställa allt. Jag fick även med en sct xcalibrator 2. Dock utan manual. Det går inte ställa in någon gasrespons med den eller? Lekte bara med tanken ifall det var någon de kunnat justerat det med den.mvh Citera
Gtttggg November 5, 2015 Report November 5, 2015 På vilket sätt är gasen känslig? Spjället behöver rengöras om det gäller typ ketchup effekt men skadar inte att rengöra det regelbundet. Är bilen i trafik fortfarande dvs inte avställd inför vintern? Citera
Jimmy_the_1 November 6, 2015 Author Report November 6, 2015 På vilket sätt är gasen känslig? Spjället behöver rengöras om det gäller typ ketchup effekt men skadar inte att rengöra det regelbundet. Är bilen i trafik fortfarande dvs inte avställd inför vintern?Man får smyga iväg på ettan. Oftast blir det rivstart eller kärringstopp.... pedalen är jättekänslig och man varvar den så fort man rör gasen...mvh Citera
Gtttggg November 6, 2015 Report November 6, 2015 Man får smyga iväg på ettan. Oftast blir det rivstart eller kärringstopp.... pedalen är jättekänslig och man varvar den så fort man rör gasen...mvhDå är det nåt som inte stämmer för så ska det inte vara. Min bil beter sig inte sådär när jag kör iväg på ettans växel. Om du vill, kan jag kika på det på plats. Citera
Wallentin November 6, 2015 Report November 6, 2015 Prova att kalibrera om "gaspedalen" Läs i länken nedan http://www.mustangclubsweden.org/threads/14441-Tips-Lite-roliga-funktioner-p%C3%A5-v%C3%A5ra-Mustanger Citera
Jimmy_the_1 November 9, 2015 Author Report November 9, 2015 Då är det nåt som inte stämmer för så ska det inte vara. Min bil beter sig inte sådär när jag kör iväg på ettans växel. Om du vill, kan jag kika på det på plats.Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse.Mvh Citera
Gtttggg November 9, 2015 Report November 9, 2015 Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse.MvhOkej, hoppas det går bra.Varsågod, det är bara att svänga förbi. Lättare att jämnföra med annan bil och se hur det verkar. Har du möjligen gasspjäll på motorn som är inte original? Står tex Ford racing på den och är blank krom. Citera
Jimmy_the_1 November 10, 2015 Author Report November 10, 2015 Okej, hoppas det går bra.Varsågod, det är bara att svänga förbi. Lättare att jämnföra med annan bil och se hur det verkar. Har du möjligen gasspjäll på motorn som är inte original? Står tex Ford racing på den och är blank krom.Ska kika nu när jag ändå ska serva bilen och rengöra spjället... tyvärr visste inte förra ägaren så mycket. Fick inte med någon dokumentation från staterna. Han sa att det var Ford Racing grejer på den, när jag kom dit så var det Sct luftfilter, sct-trim och jag antar att avgassystemet är sct också...Mvh Citera
Tobbe1977 November 10, 2015 Report November 10, 2015 Jag märker en väsentlig skillnad på min automatare när den är optimerad eller inte.Jag har en sct x4 som jag använder mig av. När jag kör original så glider den iväg så lugnt och fint. Men direkt när jag optimerar den så blir den mycket känslig på gasen. Kan säga att jag gjort bort mig flera ggr när man skall köra iväg och så sprätter man en 11:a framför massa folk. Citera
HD-Man November 29, 2015 Report November 29, 2015 (redigerad) Inget djävla kalibrerande, bara att rengöra och sen åka! Skrev en tråd om detta för många år sedan typ 08-09. 4 skruv + en slangklämma, rengör och sen gasa! Om man inte vill åka till en verkstad, tömma plånboken och bli blåst. Grejerna är kalibrerade från start och systemet korrigerar ev fel problemet är att det samlas en massa skit strax bakom spjället som i sin tur stryper luftflödet vid mindre gaspådrag. Detta gör att motorn får för mycket soppa i förhållande till luftmängden och "storknar". Bort med skiten sen så går den som en dröm kostar inte ett öre. Massor med Mustang ägare har betalat sjuka belopp för att "fixa" ett bokstavligt "skitfel". Ändrade %s av %s (%s) Citera
HD-Man November 29, 2015 Report November 29, 2015 On 2015-11-09 08:13:02, Jimmy_the_1 said: Ska rengöra och kaliberare nu i veckan. Tack för erbjudandet Robban. Dock är bilen nu på vinterförvaring i Grästorp, men till våren svänger jag gärna förbi. Det är några saker jag skulle vilja kontrollera ifall de är samma på en annan musse. Mvh Det är samma skit på alla mussar men märks mest på de manuella då man kan manipulera på ett annat sätt med en manuell m.a.o ett "könsneutralt" stopp eller fullt hjulspinn. På en automat så händer ingenting sen ingenting sen ingenting sen så djävlar har du hela flaskan i skrevet... Citera
Mjölnarn July 12, 2016 Report July 12, 2016 Kan man själv gå in och ändra gasresponsen på t.ex en Sct X3? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.