Jump to content

Nästan ny forum medlem med Cougar 70 Cab från Uddevalla


Recommended Posts

Hej!!

Jag är en Gubbe på 55+ som bor i Skredsvik utanför Uddevalla som sedan tonåren varit biltokig och speciellt förälskad i Mustang och dess lyxigare kusin Mercury Cougar.

När en kompis till mig köpte en grönmetallik Cougar -69 cab i ett fint originalskick för 23 000 i början av 80 talet var jag såld. Olika MC köp och avsaknad av pengar har gjort att drömmen blivit uppskjuten gång på gång. Jag var exempelvis nära att köpa en 70 Mustang Mach 1 i ett mycket fint orginalskick med alla tillbehör och lister för 40 000 som jag naturligtvis inte köpte (otroligt dumt).

Nu när jag nu hittade en Mercury Cougar 70 cab i ett fantastiskt originalskick slog jag till ivrigt på hejjad av min nu 22 åriga son och fru (som tur var annars hade jag nog "fegat ur" igen).

Bilen är en Californiabil som ställts undan i mitten av 80 talet och tagits ut 2010 och utrustats med ny tank, bromsar, kyl, vattenpump osv.

Bilen revs ner och lackades om (synd tycker jag) i originalfärg hos "Fat dadies hotrods" i Harrisburg USA av förra ägaren innan den fraktades över till Sverige. Bilen har kvar orginal inredning och motorrummet är orört.

Enligt mätaren har den gått 69 000 miles (11 200 mil) och det verkar med tanker på skick som om det skulle kunna stämma och jag har rivit dörr paneler, säten osv utan att hitta något som helst rost eller någon svets i plåten, ganska bra efter 45 år....

Efter lite kikande på forumet så tycker jag att det kanske vore på sin plats att starta upp en undergrupp för oss Cougarägare i forumet och i klubben. Nått för styrelsen kanske.

Mussegubben

Lars-Göran Thuresson

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej Lars-Göran,

Henry, 56 år, i Stockholm här. Jag är också med i klubben då det är det närmaste man komma för Cougarägare. Vi delar ju många komponenter med koncernbrodern Ford Mustang. Jag har en 72:a Cab med 351 Cleveland. Ska snart till att montera kretskortet för vandrande blinkers som jag köpt från West Coast Cougar. Vill ju gärna ha denna balla originalfunktion!

Ha det bra,

Henry Gustafson

Link to comment
Share on other sites

Det finns liknelser då det gäller FOX chassie, totalt var det kanske 15 olika modeller som byggdes på detta chassie (1980 - 1993 Cirka).

Det alla vet om är Mustang som bara var en liten del, men kanske det vi i Sverige vet om.

Jag har också (och grabben) udda inom foxarna = Thunderbird 1988.

Ingen vet om dem och ingen verkar vilja veta om dem, men i slutändan är de nu mer udda bilar än mainstream Mustang.

Troligtvigtvis åtminståne för Thunderbird 1988 är det fortfarande bättre att skrota bilen och sälja som reservdelar för Mustang, tråkigt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...