Jump to content

1972 351C går dåligt.


Odmark91

Recommended Posts

Tjena. Har ett problem med min 351C, det är en 2V motor. Ingen mustang, men sitter i en cougar

Den startar och går, lite orolig på tomgång nästan som att den missar lite men tror den går på alla, också går den max 20-30 sekunder sen dör den.
Den känns allmänt trög när man försöker gasa den och vägrar gå över 2000 varv.

När jag köpte den stog tändningen helt åt helvete och då startade den inte alls men har nollat motorn ordentligt nu och ställt tändningen med stroblampa.
Alla stift är nya, förgasaren max 2 år (Edelbrock 650 4port), alla vipparmar rör på sig i alla fall.

Någon som har nån ide?

Link to comment
Share on other sites

Ja tändkablar är det minsta du ska byta som Anders är inne på!

"En kedja är inte bättre än svagaste länken" heter det ju!

Byt allt på gammal bil!!  Tändstift, kablar, rotor,brytare,kondensator lock, tändspole!

Har du en gammal typ av fördelare med brytarspetsar så har du en del att justera där!

På Ford går det inte bra att justera brytar avstånd med bladmått...Det blir aldrig rätt och allt handlar bara om tur
Spetsarna ska justeras med kamvinkelmätare och det kanske din stroboskop lampa har?  Gör mycket mer än vad man tror!!

Dessutom måste vakuum förställningen fungera korrekt och byt gärna klockan om den är sunkig.
Den mekaniska förställningen i fördelaren måste givetvis också funka annars får man sådana här miständnings fenomen.

När delarna till tändningen är fräsha först då kan du börja felsöka varför den går dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svar. Jag började nu med att beställa en ny HEI fördelare med tändkabelsats från accel, så då har jag hela tändsystemet nytt då tändspole, brytare osv faller bort i och med den fördelaren.

Tar väl ett tag att få den då jag köpte från staterna, men jag återkommer

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nya HEI fördelaren monterad med nya kablar. Inte hunnit testa än pga tjall med tändningslåset.

Ska göra komptest också när jag liks håller på, samt byta ignition switchen då den visar symptom på att vara dålig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...