Jump to content

Trimnings tips 2006 GT


Hans R

Recommended Posts

Automaten växlar ju dock snabbare än vad jag gör, och är jag sugen på lite buskörning så kan man ju välja att växla manuellt mellan 1-2-3. 

Nu är jag mer glidar typen än den som driftar i varje S kurva.. hade säkert tyckt tvärt om annars :-) 

Link to comment
Share on other sites

Nu vågar jag inte säga hur 06:an känns med automat har bara åkt manuela såna.

Men min erfarenhet är att automaterna brukar exempelviss vara ganska oviliga på burnout t.ex då utväxlingen på bakaxeln är för ekonomi och 1:a växeln i automaten inte är lågt växlad utan som 1,5 på en manuel ungefär.

Vilket gör att byta utväxling gör den betydligt rappare och piggare över hela registret och vill man bränna gummi blir det mycket enklare och mindre plågat.

Gissar att även 06 Musse med automat varvar runt 1500 rpm i 100 kmh? Eller gissar jag fel? Då gör det inget om man växlar om så den ligger på ca 2000-2200 rpm. Jag tror den roligare och piggare kännslan överväger den ökningen av vartalet.

Link to comment
Share on other sites

automat= 3:31

manuell=3:53

automat lådorna på våra bilar startar på 2:an

för utom när man stämplar plattan i mattan (kick down)

samt när man trycker i overdrive knappen så kommer även lådan att vara mera aktiv

bland annat så motor bromsar den till en vis del..

samt att den blir mer aggressiv 

Link to comment
Share on other sites

Det som jag tycker är lite obehagligt är när jag laddar trim tunen och ger full gas från stillastående. 

1:an till 2:an och 2:an till 3:an riktigt smäller i växlarna. Har läst i en annan tråd att detta är normalt och mer skonsamt för växellådan. Personligen tycker jag att det hoppar till lite väl mycket. Plus att bilen blir mycket svårare att köra mjukt från stillastående. Så skall jag på någon träff brukar jag plocka bort tunen då kärran uppför sig lite oroligt. Inte så skoj att sprätta upp en hel gräsmatta när man skall köra därifrån. :)

Däremot till vardags så bryr jag mig inte så mycket när jag kör till vardags. Man hör att det pyser lite mer i det öppna filtret och ljudet tycker jag är lite dovare när man har tunen laddad.

Link to comment
Share on other sites

Har en 06 automat, tycker det är helt okej vrid i den dock ej orginal men inte mycket gjort heller.

 

*BBK Shorty headers (ceramic coating)
*Ford Racing Axle Back avgassystem
*K&N Luftfilter kit Typhoon
*SCT Xcalibrator III inkl custome tune.
*Air shaker direkt till K&N

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...