Jump to content

Regnar in


Rudhan

Recommended Posts

På en tur i somras regnade det in rätt ordentligt i vår 68'a, det droppade på båda sidor under instrumentbrädan. Jag var rätt säker på att det borde vara dom beryktade luftintagen som rostat sönder, tänkte jag skulle se om jag kunde göra något åt det nu i vinter. Jag började med att hälla vatten i gallret, alltihop rann ut där det ska i avloppet under skärmen, inte en droppe inne i bilen. När jag tittar upp under instrumentbrädan på högersidan ser jag att plåten ser helt ok ut, både utanför plastburken och även innanför, jag ser faktiskt ingen rost alls. Det går att få upp handen ända till översta plåten, och genom att vika ner fingrarna kan jag känna på en del utsidan av röret som sticker upp, det ligger en del skräp där men plåten känns helt ok.

Gummilisten runt rutan är väldigt torr och sprucken, när jag häller vatten på rutan, både på listen i underkant och på sidan, rinner vatten ner under listen och ut i samma avlopp under skärmen, inte en droppe inne i bilen. Så frustrerande, var kan vattnet komma in...?

Link to comment
Share on other sites

Vår -68 cabbe som vi hade kom det in från taket och rann ner vid instrumentpanelen. prova nästa gån du kör i regn att tejpa tak vindruta med silvertejp.

Vanligast brukar vara att man tagit bort de rostfria lister och sen återmonterat dem utan tätningsmassa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset! Du menar att det rinner in vatten 'uppåt' in under den rostfria listen, den som sitter överst mot cabben? Så skulle det ju kunna vara, det är lite svårt att testa utan fartvind. Jag har hällt vatten mot listen på kortsidan av rutan, det kommer i och för sig in, men det rinner ut igen i avrinningen under skärmen.

Jag ska hur som helst byta listen runt rutan, och täta ordentligt, men det vore så skönt att kunna konstatera ett läckage, som sen upphör. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...