Jump to content

Dragkrok -65a


5512

Recommended Posts

Jag ringde till han innan jul nångång men jag undrar vad bilprovningen säger om en helt hemmabyggd krok utan typbricka eller nåt som helst godkännande.

Har för mej att jag läst nånstans att en sån bultad chromad kula som använts här bara är godkänd för typ en cyckelhållare? 

Eller är det godkänt oavsett bara det ser proffsigt ut?

 

mvh//Chrille

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

En "hemmabyggd" dragkrok kan godkännas upp till 1500kg. (Vilket du inte får på en Mustang).

Jag har reggat två bilar med hemmabyggt drag. En Musse -69 1380kg och en Galaxie -59 1500kg.

Men jag tror som du att den kromade kulan inte är godkänd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2016-01-19 at 0:07 PM, 5512 said:

Detta gäller väl bara nyare bilar med helfordonsgodkännande.

vet inte - men så kanske det är... 

skulle ringa killen på Blocket  fråga -- han borde ju veta vad som gäller för den kroken?! :-)

Link to comment
Share on other sites

Beställt själva kroken från Monoflex, måste vara godkänd. Pratat med besiktningsingenjör på Dekra och regbesiktning krävs på äldre fordon. Kommer att bygga dragbalken med fästen själv.

Link to comment
Share on other sites

Ringde killen på Blocket - han har gjort en massa krokar till äldre jänkare, bl.a 7 st Mustanger. Har inte haft några problem - man får tydligen 1500 kg max, ev ngt mindre på tidiga Mustanger beroende på bilens vikt (1470kg?) ... och han trodde man behövde registreringsbesiktiga. Brukar ju inte vara ngt problem om bilen är OK - och man gör det i samband med en vanlig besiktning. Rimligen har väl din besiktningsstation eller  Transportstyrelsen, upplysningstjänst Fordon 0771-119 119kunskap om detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...