Jump to content

Styrservo 69-70 läcker smörjnippeln


johan

Recommended Posts

Halloj alla mustangers... några dagar kvar till Mantorp och man börjar få panik.

Jag har en 70:a 302:a som jag renoverat delar av styrventilen/controlvalven. Nu när allt verkar funka, alla packningar är bytta och jag skruvar ihop det så pissar det ut olja ur smörjnippeln. Jag har fått förklarat att det är taskiga packningar, men jag har precist bytt alla.

Alternativt: Finns det något sätt att koppla ur servon? Remmen måste ju gå runt servopumpen för att driva vattenpumpen på min bil, eller drivs vattenpumpen med någon kedja innuti så jag helt sonika kan ta bort pumpen?

Någon som har något vettigt råd?

Johan

Link to comment
Share on other sites

LÄcker det så läcker det, tyvär så är det inte kedjedrift på vattenpumpen, du får helt enkelt skaffa en kortare rem som bara går mellan vattenpump och nedre remskiva på veven.

JL

Link to comment
Share on other sites

Men hur går det då att spänna remmen. Jobbit att skruva av vattenpumpen för att få dit remmen och sedan hålla i pumpen samtidigt som man håller spänd rem, medan man gängpajjar bulten för att få dit den...

Link to comment
Share on other sites

Det funkar inge bra att bara koppla bort pumpen.Styrventilen är inte stum,så styrningen blir väldigt glapp=dålig vägkänsla....

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen som har något svar på varför det läcker? Känns som om jag har lust att slita ut styrningen och svänga med roder istället... verkar enklare.

Link to comment
Share on other sites

Min servo läckte (pissade...) ur sig olja så jag köpte en bättre begagnad dragstång med tillhörande pitman-arm till manuell. Lite tungstyrt med 235:orna men mycket bättre vägkänsla i styrningen och inget oljekladdande längre!

Link to comment
Share on other sites

Skam den som ger sig.

Jag har bytt alla packningar i controlvalven och inget hjälpte. NÄr jag skruvat i sär skräpet för 40-14:e gången så upptäcker jag att de två små svarta gummipackningarna med tillhörande vita hårplast-spacers var vända åt fel håll och därför inte slöt tätt.

Vände på dem och vips så slutade det pissa.

Tack för all hjälp ändå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...