February 11, 20169 yr comment_149467 Någon som har erfarenhet av att rengöra motorrum. Hur gör man det på bästa sätt utan att riskera att motorn "går sönder" eller inte startar efteråt? Någon som har goda råd och tips och trix, så får dem gärna dela med sig. //Stefan
February 11, 20169 yr comment_149468 Detta är mitt sätt och har funkat mycket bra i alla år. Det enda problem som jag fått är. På bil med fördelare så kan det komma in lite vatten, men blåses lätt bort med tryckluft. På min Mercury Grand Marquis, så tålde inte tändspolarna detta. De var faktiskt dåliga hade problem med dem i fuktigt väder. Motor kall. Spruta på avfettning på motor och motorrum. Spola av ordentligt med högtryckstvätt. Sedan kan man om man vill tvätta av med bilschampo.
February 11, 20169 yr comment_149470 Jag använder vattenslang med munstycke som har dusch funktion och spolar av motorrummet. Även undersidan av motorhuven. Sen blir det bilshampoo och svamp för sen spola rent. Jag låter motorn vara igång efteråt tills den blir varm och torkar bort överflödigt vatten.
February 11, 20169 yr comment_149473 Det värsta du kan ha är att ha motorn igång medan du tvättar. Det man alltid ska göra är med elektriska delar, vara svala och inte spänningssatta. Tvätta, låt det torka ordentligt, sedan kan man starta bilen igen.
February 12, 20169 yr comment_149476 18 hours ago, Tbird said: Det värsta du kan ha är att ha motorn igång medan du tvättar. Det man alltid ska göra är med elektriska delar, vara svala och inte spänningssatta. Tvätta, låt det torka ordentligt, sedan kan man starta bilen igen. Om det var till mig, skrev jag att jag låter motorn vara igång EFTER tvätten. Jag gör så för slippa motorn går ryckigt om jag ska iväg på direkten och har sen dess inte haft några problem.
February 13, 20169 yr comment_149480 Verkar vettigt, läste nog som att du hade igång motorn under tvätten. Sorry, läste lite väl fort. Bra att fler förstått att man kan tvätta en motor med vatten, inget hokus pokus.
January 3, 20196 yr comment_164822 Hej! Tänkte att jag skulle svara på denna frågeställning. -Det finns en del mycket erfarna bilmekaniker som har arbetet med bilar i ca: 50+ år (inklusive min morfar som har jobbat hela livet med motorer). De menar på att det inte är någon bra ide att rengöra "Engine Bay" / Motorutrymmet på en "modern bil" se denna videon på YouTube.com: Topp 6 misstag bilägare gör. Ni får göra vad ni vill med denna informationen. / Hoppas att du fick svar på dina frågeställningar.
January 31, 20196 yr comment_165088 Förra gången fick jag min son att rengöra motorn, jag var tvungen att anställa en byrå för att rengöra både mitt garage och till och med mitt hus. Jag kan åtminstone rekommendera bra städare klicka här.
February 1, 20196 yr comment_165094 Håller faktiskt med dig, corvette. Tycker faktiskt att ChrisFix har den bästa metoden för att rengöra motorrummet. Det finns ju en hel del elektronik, sensorer...under motorhuven, visserligen så är elektroniken till viss del fuktskyddad, men det gäller att vara varsam. Man ska nog inte bara ta och köpa någon motorrumsrengöring, sedan spraya den överallt, och sedan spola av allt med vatten. Kommentar: En del kan tycka att det ska vara skitigt i motor-rummet, och att man inte skall ödsla massa tid på att rengöra det. Men det är ju alltid trevligt att hela bilen, inklusive motorrummet är rent och fint. 🙂
February 1, 20196 yr comment_165095 Det jobbigaste är när man köpt en bil av en smutspelle. Motorrum är ju oftast rätt lätt jämfört med bromsar och fälgar som tar timmar att få rent och snyggt. Men har man väl rengjort allt i motorrummet noga en gång räcker det med lätt och försiktig avsköljning med vatten några gånger per säsong för att avlägsna damm och pollen som kommer in. Motorn tar jag oftast med ljummen motor, som då torkar snabbare och blåser bort vattnet efteråt med tryckluften, startar motorn för att torka bort det sista, gärna köra en liten sväng runt kvarteret för att blåsa torrt hela bilen och eftertorka vid behov, kommer alltid fram vatten som annars ger fläckar hur noga man är torkar med skinnet, bromsar även skivorna torra så man slipper knäcka loss beläggen från skivorna om man bara kör in i garaget med blöta roströda skivor. Bromsar och fälgar är ett ständigt slit tycker jag som kräver ett gäng borstar och pillande för att komma åt, även avfettning emellanåt under säsongen. Byter hjul emellanåt efter humör då får dom oftast en ordentligare rengöring när hjulen är av.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.