Jump to content

Tankmätare rör sig inte -69


Recommended Posts

Får inget liv i min tankmätare kom gärna med förslag på vad jag bör kolla efter.

Kretskort, volt regulator, armatur, elsystem är nytt. Mätaren hat jag bytt dock fungerade den gamla när jag la plus och minus direkt på. Har provat att jorda signalkabeln den rör sig inget trots det.

Tempmätaren fungerar vilket borde innebära att regulatorn skickar ut ström till mätarna i kretskortet. 

Link to comment
Share on other sites

Regulatorn som reproduceras har tidigare varit 50% chans att de funkar överhuvudtaget.
Vet inte om det är bättre nu men kan vara boven

Originalet är bättre

Jag gav upp helt och för ca 5år sedan köpte jag istället en regulator från Conrads som funkar klockrent!
Med den kan du vrida in spänningen själv så tankmätaren visar rätt vid full tank

Se tidigare tråd här på forumet om den!


Tror nog du hittar en hel del trådar om spänningsregulatorn från Fåååård! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Der var kortis mellan mätare och instrumenthus. 

MEN! Någon riktlinje på ohm antal när man mäter tank givaren? Tom respektive full tank. 

Mätaren går i topp vid full jord så den funkar dock visar den noll fast det är bensin i tanken och när jag ohm mäter får jag givaren till 50 ohm

Link to comment
Share on other sites

Ja kortisen är en klassiker!  Väldigt lätt att det hamnar lite snett

Är det 50ohm så är det...Inget du kan göra åt

Just därför är en elektronisk regulator bäst för då spelar det ingen roll vilket motstånd som finns i armaturen. Bara vrida in spänningen.

Den "mekaniska" regulatorn pulserar fram spänningen och det bygger på att en genomsnittlig spänning på sisådär 5.6V ska nå tankarmaturen.
Ganska idiotisk lösning men de är ju 50år sedan dessutom!

Eftersom både den nya armaturen och nya regulatorn är eftermarknads komponenter så är det enbart tur om allt lirar ihop!

Ford testa fram allt hårt så det är enbart originalet som funkar bra.
 

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att det inte är något att göra åt?

Jag har inte en aning om mängden bensin i tanken men det bör vara soppa kvar sen senaste tankning. Vilka ohm värden är man ute efter på givaren?

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Musse1969 said:

Vad menar du med att det inte är något att göra åt?

Jag har inte en aning om mängden bensin i tanken men det bör vara soppa kvar sen senaste tankning. Vilka ohm värden är man ute efter på givaren?

Vad jag menar är att givaren är ju inget direkt man bygger om.
Resistansen blir ju helt enkelt så mycket som just den är lindad.

Köpa en annan är enklast.........Eller så har man tid och är händig.

Men stämmer T-birds uppgifter är det snabbt gjort att demontera givaren och mäta upp

Jag har själv dålig erfarenhet av dessa repro tankgivare också. :( 
Vi som kör äldre klassiker verkar bara få anpassa oss efter vad som erbjuds.

Link to comment
Share on other sites

Alltså bör jag ha endel soppa i tanken. 

Men jag hänger inte alls med nu, Varför skulle det vara fel på min givare ohm antalet verkar ju stämma problemet är att inte mätaren rör sig i bilen förs man jordar signalen i chassit då skjuter mätaren i topp. 

Vid 50 ohm bör den väl åtminstone visa en kvarts tank på mätaren? Jag är fortfarande inne på regulatorn. 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt repro regulatorer är ofta skit!
Minst 5 volt ska de ge.

Jag bytte 2st 

Nej det behöver inte vara fel på givaren....Framkom senare i tråden att du inte hade aning om mängd bensin som du kopplade till mätningen 50 ohm

Du behöver ju inte kolla givaren om du inte vill men du måste ju givetvis tanka fullt om du vill kontrollera givaren med ohm mätaren
T-birds uppgifter verkar stämma detta hitta jag

Skärmavbild 2016-04-07 kl. 19.49.05.png

Skärmavbild 2016-04-07 kl. 19.46.57.png

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Till en början tack till er som gett mig hjälp på vägen!

Jag har troligtvis ringat in felet, Hade loss armaturen precis och den fungerar felfritt enl ohm tabellen. När jag lyfte armen till max så visade mätaren en bit under max och jag fick inget utslag för än jag lyfte upp den ganska högt och det var 25 liter i tanken. 

Det fungerar med andra ord som det ska förutom att volt regulatorn ger ut felaktigt volt antal så mätaren missvisar (standardproblem) har jag förstått. Men jag skall tanka upp den till fulltank och se hur det verkar.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...