Jacksson April 26, 2016 Report April 26, 2016 Är det tillrådligt att nu hälla i en flaska av Mekonomens "invärtes" motortvätt? Motorn är 289 från -65, Ej renoverad de senaste 10 åren, men har heller inte gått så många mil under denna period. Har nyss bytt radiatorn och värmepaketet men tänkte att det kanske vore OK med en genomkörare i motorn. Kan det uppstå oväntade problem efter denna övning? Tänker på slaggprodukter som skall komma etc ? Jacksson Citera
pesi April 26, 2016 Report April 26, 2016 Låter skumt, tycker jag. Skulle nog låta bli och hålla mig till vanliga filter och oljebyten. Citera
Per Berglund April 26, 2016 Report April 26, 2016 Går motorn som den ska så är det nog ingen större anledning egentligen. Skulle nog hellre göra ett extra oljebyte efter 1 månad. Är nog ungefär samma sak eftersom färsk motorolja innehåller friska tensider som rengör. Har samtidigt aldrig hört talas om problem med rengöring.. Har själv använt det och det är mycket effektivt. Som sagt ett extra oljebyte skulle jag gå på! Har föresten mycket 20W-50 olja på dunk billigt ifall du eller någon annan vill ha! :) Citera
Getaway sthlm June 27, 2019 Report June 27, 2019 Läste nånstans att det finns en tillsats till motorolja som man kan köpa. Tydligen ska man pytsa i det innan oljebytet, köra varmt en liten stund och sen genomföra oljebytet. Tydligen ska det lösa upp en hel del skit i kanaler etc. ingen aning om det funkar men jag tänkte testa innan nästa oljebyte för att se om det är ”snakeoil” eller verkligen gör Wunderverk. Citera
Tbird June 27, 2019 Report June 27, 2019 En gång i tiden så fanns det inte oljefilter på bilmotorerna. Vid oljebyte fick man då fylla upp med "sköljolja" och köra en liten stund och sedan tömma ur. Sedan fylla med ny olja. Tror du har skitig motor byt då olja och filter lite tätare ett tag så blir det bra. Citera
Recommended Posts