Jump to content

Inställning holley 770cfm


Musse1969

Recommended Posts

Behöver lite hjälp då bilen vill gå snålt trots stora munstycken. 

Info: holley 770 vacuum street avenger 81 på primär 89 på sekundär vilket jag vet är stora munstycken men trots detta sticker lamdamätaren upp på 13-14.5 vid fullgas och på högsta växeln visar den så mycket som 16 alltså långt in på röda. Har provat byta fjäder så sekundären ska öppnas tidigare, sitter just nu blå acc pumps kam.

15/36.5 i tändning.

393, Compcams 292h, 4v toppar, edelbrock rpm insug, msd 6al.

Vilken ände ligger problemet tror ni? Den skjuter inget eller liknande men jag pressar heller inte motorn när jag ser att lamdavärdet går magert.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är svårt att säga mätaren hoppar ganska flitigt. Men när man trampar fullt på låga varv och högsta växel så verkar den klara sig något bättre än om jag ligger på 3000 rpm och trampar fullt då sticker den upp snabbt över 16 på lamdan så något säger mig att större accpump är nästa steg? 

Har provat värre kam på accpumpen men då bottnade armen tyvärr så det var svårt att prova.

Power valve är bytt till rätt. Har även höjt flottörnivån utan resultat.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kan inte förgasare, så slå inte ner på mig.

Om du liger på 3000 rpm och trampar fullt så ska lamdan gå ner på 11.5 - 12.5 beroende på var du vill ha det.

Något är helt fel med bestyckningen av förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja precis dom brukar leverera som bäst runt 11.5 i bänk men jag når inte dit vid gaspådrag. 

Som sagt stora munstycken sitter det ju i den nu, samt mjukaste fjädern till sekundär och en power valve som stämmer till mitt vakuum. Det sista jag kan tänka mig nu är väl då större accpumps munstycke och ev större sekundärer.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det är kanske nåt knas med den där förgasaren? Har du möjlighet att prova med en annan Holley?  En 4778 eller 4779 t.ex. Har du tillräckligt bränsletryck i alla situationer?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte tillgång till någon annan tyvärr. Men vågade mig på att hålla fullgas trots att den gick snålt men den gick ner på 12.5 ganska fort Det kanske man får leva med på vacuum sekundär? Dock återstår lite mer finlir i övrigt

Link to comment
Share on other sites

Provat med mindre accpumpmunstycke? Då dränerar det inte pumpen lika fort och du får ett fetare tillskott som håller lite längre upp i övergången.  Större munstycke så tömmer du pumpen fortare.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Du har bytt power valve, till vad? Sitter 6,5 original i Holley 770, kanske skulle prova 4,5 i stället eller är de den du bytt till?

För att berika på fullast byter du PVRC munstycken (inte huvudmunstycke)

Lite bra info om Holley

http://www.musclecardiy.com/performance/holley-carburetor-full-power-circuit-calibration-guide/

 

Nästa steg blir kanske FiTech? Prisvärt och bra!

http://fitechefi.com/default.asp.pg-GoEFISystem4-InjectorKit

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Power valve 3,5 vill jag minnas.

 

Men nu sticker den som sagt upp en kort sekund för Att sedan ligga stabilt runt 12-12.5 men vill helst undvika den där avstickaren. 

Det gör ingen direkt skillnad när jag byter fjäder, nu är det "lång" gul som sitter i. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
6 timmar sedan, Musse1969 said:

 

Det gör ingen direkt skillnad när jag byter fjäder, nu är det "lång" gul som sitter i. 

Det måste det göra, annars är det någonting helt fel med förgasaren. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut om du plockar bort Powervalve?

Ser det ut så här kan du borra och gänga i lämpligt PVCR-munstycke eller byta block till ett som det röda nedan.

pvcr.JPG

 

Ser det ut så här byter du bara munstycke så motor får lagom vid fullgasacceleration.

Although contrary to what you may have been told about calibrating for max output, you should change the PVRC jet to optimize performance. If the carb does not have a replaceable jet metering block, resize the current PVRC holes. Once close, fine tune using the main jets. This is okay for a race-only engine, but if the mixture had previously been optimized for mileage, any subsequent main jet changes affect the cruise mixture.

 

Kolla in Pers gigantiskt fina bil med FiTech, det är prisvärt och bra system (bra att ha i åtanke innan man lägger för mycket tid och pengar på förgasare)..

 

Link to comment
Share on other sites

On Thursday, May 12, 2016 at 10:10, PR said:

Hur ser det ut om du plockar bort Powervalve?

Ser det ut så här kan du borra och gänga i lämpligt PVCR-munstycke eller byta block till ett som det röda nedan.

pvcr.JPG

 

Ser det ut så här byter du bara munstycke så motor får lagom vid fullgasacceleration.

Although contrary to what you may have been told about calibrating for max output, you should change the PVRC jet to optimize performance. If the carb does not have a replaceable jet metering block, resize the current PVRC holes. Once close, fine tune using the main jets. This is okay for a race-only engine, but if the mixture had previously been optimized for mileage, any subsequent main jet changes affect the cruise mixture.

 

Kolla in Pers gigantiskt fina bil med FiTech, det är prisvärt och bra system (bra att ha i åtanke innan man lägger för mycket tid och pengar på förgasare)..

 

Tack så mycket för bra info! Jag ska ta isär den i helgen och kolla om det sitter munstycken där. Förövrigt går den ganska bra nu men finns som sagt lite att jobba på i bränsleblandningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

79 dollar är ju inte farligt. Men jag har provat borra upp pvrc hålen från 1.3 tror jag standarden är till 1.5mm och det gjorde ingen skillnad. 

Men jag upptäckte nu att mina ställskruvar inte fungerar längre kanske borde lossa förgasaren och justera in primärspjällen inte för jag vet om Det kommer göra någon skillnad under körning men det luktar ren bensin om bilen så det får bli nr 1.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

79 dollar är ju inte farligt. Men jag har provat borra upp pvrc hålen från 1.3 tror jag standarden är till 1.5mm och det gjorde ingen skillnad. 

Men jag upptäckte nu att mina ställskruvar inte fungerar längre kanske borde lossa förgasaren och justera in primärspjällen inte för jag vet om Det kommer göra någon skillnad under körning men det luktar ren bensin om bilen så det får bli nr 1.

 

Jag har nu bytt block tog det som satt på min gamla demon förgasare för som ni ser på bilden så saknas hålet i mitten på holleyn men på demon blocket var det tre klara hål samt större pvrc hål och nu verkar det som bilen går runt 12.5 vid fullt pådrag rakt igenom. 

Dock har jag allvarliga problem med tomgången den går riktigt kasst faktiskt. Vakuum är lägre sen jag bytte block nu är det runt 4-5 på tomgång. 

Jag skulle uppskatta en utförlig förklaring på primärspjälls justering osv (om det nu är detta som spökar)

2016-05-29 14.50.07.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Så här kan du testa att göra för att få mer vakuum, se till att primärspjällen stänger enligt beskrivning och justera tomgång med sekundärspjäll.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...