Jump to content

Regga om S550 med Roush kompressor, går det?


Xoggy

Recommended Posts

Någon som har någon ide på hur i hela friden man ska gå till väga för att lagligt få åka med en Roush kompressor på en 2015 eller nyare Mustang i Sverige?

Kitten säljs ju av Ford och är lagliga i USA, till och med i Kalifornien, men jag har inte hittat ett ord om hur man ska kunna köra med det i Europa.

 

//Ola

Link to comment
Share on other sites

Svaret är enkelt, det går inte. Det uppenbara problemet är ju besiktningen, du får helt enkelt chansa eller plocka bort/sätta på vid besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Well, går gör det ju men man får ju bygga om betydligt mer på bilen än vad man egentligen vill :)

Tänkte om någon hört / sett nått om att det kommer EU-intyg på dom eller nått sånt :)

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Xoggy said:

Well, går gör det ju men man får ju bygga om betydligt mer på bilen än vad man egentligen vill :)

Tänkte om någon hört / sett nått om att det kommer EU-intyg på dom eller nått sånt :)

Ok, om det går så är det väl bara att sätta igång, du frågar ju hur i hela friden man gör det lagligt men vet du nu hur man gör ?

Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet du kan få en bil med kompressor eller turbo igenom besiktningen om det inte varit original monterat är att ta in bilen som flyttgods.

Det kräver att du ska bo utomlands i ett par år i ett land (tex USA) som man lagligt kan ha kompressor/turbo eftermonterad.

Detta var anledningen till att jag köpte min 2003 Cobra som har original monterad kompressor.

 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, AJ said:

Ok, om det går så är det väl bara att sätta igång, du frågar ju hur i hela friden man gör det lagligt men vet du nu hur man gör ?

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt varit stötande eller otrevlig det har aldrig varit min mening.
Försöker leta så mycket information jag kan om det här då det är extremt skralt vad jag hittat på nätet och från återförsäljare, Jag vill tänka mig att jag inte är den ända som tycker att det vore en kul sak att kunna åka med Roush kompressor.

Det jag vet är att det går att få dispens med högre motoreffekt som ombyggt fordon, men då åker man ju på att bygga om större delen av drivlinan vilket på en äldre bil kan vara kul men inte på nått som är fabriksnytt.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Tbird said:

Det enda sättet du kan få en bil med kompressor eller turbo igenom besiktningen om det inte varit original monterat är att ta in bilen som flyttgods.

Det kräver att du ska bo utomlands i ett par år i ett land (tex USA) som man lagligt kan ha kompressor/turbo eftermonterad.

Detta var anledningen till att jag köpte min 2003 Cobra som har original monterad kompressor.

Spännande!  Då lär dom vara extremt fåtaliga i Europa och obefinltiga nästan i Sverige kan jag tänka mig :)

 

Link to comment
Share on other sites

Rätt oekonomiskt eftermontera en kompressor även om det gick.

Finns rätt mycket Cobror med kompressor så det är enklare sälja bilen du har och köpa en Cobra.

På en Cobra är det så mycket mer än bara en kompressor som är påbultad...Motorerna och drivlina är av en helt annan liga en standard GT
 

Säg att det var möjligt montera en kompressor så skulle upptäcka att om du skulle försöka sälja bilen så är värdet knappt mer än en vanlig GT-
De flesta som letar kompressor matat vill ju självklart ha en Cobra då den är i grunden starkare och bättre än GT

The real thing is the shit!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minuter sedan, Per Berglund said:

Rätt oekonomiskt eftermontera en kompressor även om det gick.

Finns rätt mycket Cobror med kompressor så det är enklare sälja bilen du har och köpa en Cobra.

På en Cobra är det så mycket mer än bara en kompressor som är påbultad...Motorerna och drivlina är av en helt annan liga en standard GT
 

Säg att det var möjligt montera en kompressor så skulle upptäcka att om du skulle försöka sälja bilen så är värdet knappt mer än en vanlig GT-
De flesta som letar kompressor matat vill ju självklart ha en Cobra då den är i grunden starkare och bättre än GT

The real thing is the shit!

Ursäkta min ickekunskap här men är det inte bara Cobra Jet som är kompressormatad från fabrik? annars får man vända sig till Roush eller Hennessey?

 

//Ola

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Per Berglund said:

Alla GT500 från 2007 har kompressor

Bland de äldre tror jag det enbart är 03-04 Cobra är inte helt uppdaterad!

Lite kuriosa! Ford's / Kenne Bell kompressorer är bäst då komponenterna gjordes i Stockholm!

Ahh, För min del är bara 2015- Mustangerna intressanta som det är nu :)

Och, vem skulle inte vilja ha en Cobra Jet på gatan!

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Xoggy said:

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt varit stötande eller otrevlig det har aldrig varit min mening.
Försöker leta så mycket information jag kan om det här då det är extremt skralt vad jag hittat på nätet och från återförsäljare, Jag vill tänka mig att jag inte är den ända som tycker att det vore en kul sak att kunna åka med Roush kompressor.

Det jag vet är att det går att få dispens med högre motoreffekt som ombyggt fordon, men då åker man ju på att bygga om större delen av drivlinan vilket på en äldre bil kan vara kul men inte på nått som är fabriksnytt.

Xoggy, inte du som skall be om ursäkt, det var nog jag som var kort i tonen. Men eftersom du frågade och sedan svarade att det gick undrade jag om du hade ny info. Dock, ombyggt fordon går inte heller, det spricker på effektreglerna, 15kw/100 kg bil. Vill du vara med att påverka detta så håller SFRO på med en namninsamling för att ändra just den regeln, kolla http://sfro.com/bil/89-sfro-vill-andra-regler-for-effekt-och-belysning

Nåväl, att man vill sätta på kompressor på sin bil har jag full förståelse för, gjorde det själv på min Musse 05:a. Bra effektökning till rimlig peng, sen att se ut som en standard Musse men köra ifrån det mesta ger en viss tillfredställelse. Och, jag pratade med bilprovning och SFRO för att försöka få till det men som sagt, man stångade sig blodig. Det blev till att ta av kompressorn inför besiktning och sätta på efteråt. Vet dock att efterföljande ägare besiktar med kompressorn på och hittills har det lyckats

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, AJ said:

Xoggy, inte du som skall be om ursäkt, det var nog jag som var kort i tonen. Men eftersom du frågade och sedan svarade att det gick undrade jag om du hade ny info. Dock, ombyggt fordon går inte heller, det spricker på effektreglerna, 15kw/100 kg bil. Vill du vara med att påverka detta så håller SFRO på med en namninsamling för att ändra just den regeln, kolla http://sfro.com/bil/89-sfro-vill-andra-regler-for-effekt-och-belysning

Nåväl, att man vill sätta på kompressor på sin bil har jag full förståelse för, gjorde det själv på min Musse 05:a. Bra effektökning till rimlig peng, sen att se ut som en standard Musse men köra ifrån det mesta ger en viss tillfredställelse. Och, jag pratade med bilprovning och SFRO för att försöka få till det men som sagt, man stångade sig blodig. Det blev till att ta av kompressorn inför besiktning och sätta på efteråt. Vet dock att efterföljande ägare besiktar med kompressorn på och hittills har det lyckats

Dock så finns det undantag från reglerna då Mustangen redan har mer effekt än vad reglerna tillåter från fabrik vilket gör att det går att ta ett snedsteg från dom med just Mustangen :)

Och det är precis av den anledningen jag jagar info om det för jag skulle vilja ha dit en Roush kompressor för det ser ju helt orginal ut i motorrummet och ger rejält med effekt.
730HK på 91oktan så med våran V-Power så är inte närmare 800hk med rätt gjort remhjul och en bra ECU några stora problem :)

//Ola

Link to comment
Share on other sites

Årsmodell 2003 - 2004, kort sammanfattning vad som som finns i motorn.

Mustang GT: Block aluminium , Gjuten vev, gjutna hypertechnic (hög halt av kisel) kolvar, sinter pressade vevstakar, 2 ventiler toppar, 265hp.

Mustang Mach1: Block aluminium , smidd vev för manuell låda och gjuten vev för automat, gjutna hypertechnic (hög halt av kisel) kolvar, sinter pressade vevstakar, 4 ventiler toppar, shaker hood, 305hp

Mustang Cobra: Block gjutjärn, smidd vev, smidda kolvar (Wiseco), 4 ventils toppar, smidda stakar (Manley H-beam), kompressor, 390 hp.

Cobran har dessutom 6-växlad T56, individuell upphängd bakvagn, bromsar mm. mm. Bevisat att motorn klarar minst 800hp på bakhjulen.

Till och med Ford har medgett att de subventionerda dessa bilar, $10000 mer än en GT men med extra delar för $18000.

 

2005 - 2009 GT Endast gjutna grejer i motorn. 3 ventils toppar

GT500 2007- 2014 Kan ej detaljer om innehållet i motorn, men klarar mycket effekt med kompressor original monterad

 

2011 -  GT ny motor Coyote som håller för mycket hästar. Fords svar på GM nyare LS motorer.

 

Cobra Jet, har inget VIN nummer (chassie nummer) endast ett serie nummer, går inte att registrera då den endast är avsedd för dragracing.

 

Sammanfattningsvis är alltid original högprestanda Mustang som man får mest valuta för.

Ekonomiska krashen i USA ca. 2008 - 2011 gjorde att det var många som importerade bilar till europa och jag vet att det var en hel del Cobra som har guppat över till Sverige.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag ser att du blandar ihop oktan talen.

USA 93 oktan = Sverige 98 oktan.

Två olika sätt att räkna ut oktan tal, goggla och du förstår skillnaden.

Det bästa och billigaste bränslet för kompressor och turbo som finns på nästan varje mack i Sverige är "poor mans race gas" E85 med ca 105 oktan och innehåll av syre.

För en 2003 Cobra med ca 580hp på bakhjulen med endast omställning till E85 (kräver en del uppgraderingar av bränsle tillförsel till motorn), då ingen justering av tändningen brukar ge +40 hp på bakhjulen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...