Jump to content

Recommended Posts

Skulle behöva lite experthjälp med val av ventilfjädrar.

Jag har fixat till ett par D0OE toppar och skaffat en edelbrock 2122 kam till min 289a. Hittar ingen info nånstans om rekommenderade fjädertryck för denna kam.

Jag tänkte använda 351W standard retainers som fanns på topparna. Dom har en ytterdiameter på 1.335" (innerdiameter 0.968"). Original 351W fjädrorna har ytterdiameter 1.465" och innerdiameter 1.067"

Topparna blev anpassade för en installed spring height på 1.800".

Nån som har erfarenhet av vilka ventilfjädrar som bäst skulle passa denna kombination??

IMG_4300.JPG

Problemet är att 5822 med 1.660" installed height kräver så grymma shims. 0.17" i värsta fall.

Ett alternativ jag kollat på är Herberts HERS084. Om jag ännu använder -0.50 super locks från t.ex. comp cams så kunde det fungera.

Tanken är nu att använda HERS084 från Herbert Cams, och att installera dom till 1.800", vilket ger ett seat pressure på ~105.

OD:1.437
ID:.960
Hyd./Solid
Max Lift: .650
Spring Type: Single W/Damper
Seat Pressure: 110/1.750
Open Pressure: 270/1.100
Coil Bind: 1.050

Dessa verkar passa med Fords standard retainers.

Hur påverkas fjädern i praktiken då den installeras 1,3mm "lösare" än specen?  

Hamnade och läsa på lite i avsaknad av erfarenhet.

Sätestryck är en viktig parameters tillsammans med installed height. För lågt fjädertryck i samband med felaktig installationslängd kan orsaka valve float, dvs fjädern orkar inte motarbeta massorna och hålla ventilen stängd.

I mitt fall så borde det inte vara några problem eftersom skillnaden blir så pass liten och sätestrycket ännu hålls inom gränsen.

Valve float sker vid höga varv. Här är några intressanta videon som visar hur fjädern arbetar under motorns gång, filmat med en high speed kamera: