xstang May 11, 2016 Report May 11, 2016 Skulle behöva lite experthjälp med val av ventilfjädrar. Jag har fixat till ett par D0OE toppar och skaffat en edelbrock 2122 kam till min 289a. Hittar ingen info nånstans om rekommenderade fjädertryck för denna kam. Jag tänkte använda 351W standard retainers som fanns på topparna. Dom har en ytterdiameter på 1.335" (innerdiameter 0.968"). Original 351W fjädrorna har ytterdiameter 1.465" och innerdiameter 1.067" Topparna blev anpassade för en installed spring height på 1.800". Nån som har erfarenhet av vilka ventilfjädrar som bäst skulle passa denna kombination?? Citera
Per Berglund May 11, 2016 Report May 11, 2016 Det står i kamkortet vilka fjädrar du ska använda För 2122 kamaxel är det Edelbrocks fjädrar 5822 Har du roterande retainers är det 5922 Citera
xstang May 11, 2016 Author Report May 11, 2016 Problemet är att 5822 med 1.660" installed height kräver så grymma shims. 0.17" i värsta fall. Ett alternativ jag kollat på är Herberts HERS084. Om jag ännu använder -0.50 super locks från t.ex. comp cams så kunde det fungera. Citera
xstang May 12, 2016 Author Report May 12, 2016 Tanken är nu att använda HERS084 från Herbert Cams, och att installera dom till 1.800", vilket ger ett seat pressure på ~105. OD:1.437ID:.960Hyd./SolidMax Lift: .650Spring Type: Single W/DamperSeat Pressure: 110/1.750Open Pressure: 270/1.100Coil Bind: 1.050 Dessa verkar passa med Fords standard retainers. Hur påverkas fjädern i praktiken då den installeras 1,3mm "lösare" än specen? Citera
ThomasFB May 15, 2016 Report May 15, 2016 On 12 maj 2016 at 15:22, xstang said: Hur påverkas fjädern i praktiken då den installeras 1,3mm "lösare" än specen? Sätestrycket minskar för stängd ventil, utgå från det... Själva fjädern jobbar enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag Citera
xstang May 20, 2016 Author Report May 20, 2016 Hamnade och läsa på lite i avsaknad av erfarenhet. Sätestryck är en viktig parameters tillsammans med installed height. För lågt fjädertryck i samband med felaktig installationslängd kan orsaka valve float, dvs fjädern orkar inte motarbeta massorna och hålla ventilen stängd. I mitt fall så borde det inte vara några problem eftersom skillnaden blir så pass liten och sätestrycket ännu hålls inom gränsen. Valve float sker vid höga varv. Här är några intressanta videon som visar hur fjädern arbetar under motorns gång, filmat med en high speed kamera: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.