diskus May 20, 2016 Report Share May 20, 2016 Bytte olja idag i min C4 sitter i en mustang-67. När jag lossar locket under lådan så ligger den här lös i botten. Lådan fungerar alldeles utmärkt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 22, 2016 Report Share May 22, 2016 Backventil som sitter i ventilhuset. Saknas denna borde lådan inte driva så bra då denna ventil sköter tryck reducering av turbinen. När man byter filter så hoppar denna ut så förmodligen har någon missat den.. Måste vara på plats! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus May 23, 2016 Author Report Share May 23, 2016 Tack Per åker in med bilen direkt imorgon bitti o pillar dit den :) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus May 24, 2016 Author Report Share May 24, 2016 Tillsammans med backventilen ska det sitta en fjäder. Fjädern var tyvärr borta, någon som har en fjäder eller tips på var jag kan få tag i en? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 24, 2016 Report Share May 24, 2016 Har säkert om jag river runt i alla lådor nån gång...Men för din info ca 1.19" lång i trådtjocklek 0,9mm Hittar du någon universal kan du säkert klippa till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus May 24, 2016 Author Report Share May 24, 2016 Vet du vilken diameter den har? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund May 25, 2016 Report Share May 25, 2016 Tyvärr men du har ju ventilen så mät på den så den varken blir för liten eller för stor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus May 27, 2016 Author Report Share May 27, 2016 Hittade på ebay så den lilla fjädern kommer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus June 9, 2016 Author Report Share June 9, 2016 Hej Per det här begriper säkert du eller någon annan duktig på forumet. Nu sitter både backventil o fjäder på plats men lådan beter sig ändå inte riktigt som innan oljebytet. Tidigare växlade den väldigt fint o kickdownen fungerade bra. Nu gör den en liten slirning/ varvning knappt en sekund ungefär när den växlar till tvåan sedan fungerar inte heller kickdownen. Det enda som är gjort är oljebyte o strulet med bortappade backventil o fjäder, men nu är det på plats, det sitter i den ordningen att fjädern in först o sedan backventilen. Någon som har en ide? /Olov Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund June 9, 2016 Report Share June 9, 2016 "Flare Up" mellan 1:an 2:an är väldigt vanligt på sliten C4 Finns flera symtom för det men vanligast att lamellpaket är bränt. Vänta nu fjädern ska väll in sist om jag inte minns fel....Fjädern ska ju trycka upp ventilen mot ventilpaketet Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus June 9, 2016 Author Report Share June 9, 2016 Tycker det låter rimligt att ventilen ska vara "överst" för att fylla sin uppgift. Jag hade hittat en sprängskiss på nätet som jag gav till mekanikern där ser det ut som fjäder först. Är du säker på tvärtom? Jag tycker det låter väldigt vettigt att ventilen sitter övererst om man tänker på funktion. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
diskus June 15, 2016 Author Report Share June 15, 2016 Idag vändes på fjäder o backventil. Lådan tillbaka gammal fin form....växlar fint o kickdownen fungerar igen :-) Tack Per!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund June 16, 2016 Report Share June 16, 2016 Skönt! Tänk vad små saker sätter käppar i hjulet ibland...."Liten tuva välter stort lass" säger man väll också! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.