Jump to content

Recommended Posts

Hej,
Jag har en nyinköpt Mustang Mach 1 -71a som först bara gick igång på startgas
men sedan dog omedelbart. Det visade sig att det var stopp någonstans i bränslerören.
En bypass av dessa löste problemet. Nu kommer alltså soppan fram igen men då fungerar
helt plötsligt inte startmotorn längre??? Inte ens ett klick hörs från den (förutom
soppapumpen så är det helt tyst inifrån motorrummet när tändningen slås på). Lite
pinsamt men jag är ny på bilmekeri så jag har ingen aning om var grejerna sitter i
motorrummet. Så, någon som kan ge mig lite input var jag hittar startmotorn och startreläet?
Alla säkringar på platsen över fotpedalerna/under ratten ser hela ut.
Där bör väl vara lite spänning på startreläets kabel till startmotorn om reläet är
intakt när tändningen är påslagen? Vad mer/hur kan man annars felsöka det här problemet?
Finns det någon mekhandbok till de här gamla Mustangerna?
Tacksam för all info/tips ni kan komma med.
Mvh Tomas

Hej,

Jag har en nyinköpt Mustang Mach 1 -71a som först bara gick igång på startgas

men sedan dog omedelbart. Det visade sig att det var stopp någonstans i bränslerören.

En bypass av dessa löste problemet. Nu kommer alltså soppan fram igen men då fungerar

helt plötsligt inte startmotorn längre??? Inte ens ett klick hörs från den (förutom

soppapumpen så är det helt tyst inifrån motorrummet när tändningen slås på). Lite

pinsamt men jag är ny på bilmekeri så jag har ingen aning om var grejerna sitter i

motorrummet. Så, någon som kan ge mig lite input var jag hittar startmotorn och startreläet?

Alla säkringar på platsen över fotpedalerna/under ratten ser hela ut.

Där bör väl vara lite spänning på startreläets kabel till startmotorn om reläet är

intakt när tändningen är påslagen? Vad mer/hur kan man annars felsöka det här problemet?

Finns det någon mekhandbok till de här gamla Mustangerna?

Tacksam för all info/tips ni kan komma med.

Mvh Tomas

Startsolenoiden sitter på passagerarsidan framför stötdämpartornet och startmotorn sitter på samma sida under motorn!

1 hour ago, jba6901 said:

Startsolenoiden sitter på passagerarsidan framför stötdämpartornet och startmotorn sitter på samma sida under motorn!

Tack, jag hittade en bild på nätet där det visas en bild på startreläet strax bakom batteriet. Iofs en 65a Mustang men det verkar se

rätt lika ut vad jag kommer ihåg från min titt. Bara att följa tåtarna så hittar man kanske startmotorn också. Skall kolla spänningen

ut från startreläet imorgon kväll så får vi se. Jag hoppas ju att felet ligger där, annars är jag utan fler ideér så här långt. Spännande. :-)

Återkommer med info hur det går.

Är det en automat? Kan det i så fall vara så enkelt att växelväljaren inte står i P eller N? Det finns en säkerhetsspärr som gör att man inte kan starta motorn med drivning vald.

/Tomas

22 timmar sedan, Rudhan said:

Är det en automat? Kan det i så fall vara så enkelt att växelväljaren inte står i P eller N? Det finns en säkerhetsspärr som gör att man inte kan starta motorn med drivning vald.

/Tomas

Det är en automat. Men jag går inte på den minan 2 ggr. Hade en Merca 450 SE automat för många år sedan, där hände just det. :-)

Men det finns kanske en möjlighet att bilen ligger i ofrivillig drive, jag menar, att drive läget på något sätt hakat upp sig. Dessutom har bromsarna satt sig lite ovanpå allt elände. Hade tänkt att motorn skulle hjälpa till att få dem att släppa så jag får ut bilen ur det minimala garaget. Nu kan det bli svårt att avgöra när man puttar på bilen om det är bromsarna som håller emot eller att den ligger i ofrivillig drive (om det nu är möjligt).  

Hann inte med att kolla spänningen på kabeln från startreläet till startmotor idag. Återkommer.

Kommer inte under bilen där den står utan garageutrustning. Den blir bärgad hem i nästa vecka. Då får jag dessutom mer tid att felsöka. Ni får gärna tipsa om kapell som inte blåser av så lätt, bilen måste stå ute tills den är igång, besiktigad och eventuella besiktingsupptäckter reparerade.

Kolla alla kabelanslutningar, från batteriet till startrelä och startmotorn.

Gamla kablar har en otrolig förmåga att bilda oxider eller att sitta lösa med dålig eller ingen kontakt alls.