Jawas July 8, 2016 Report July 8, 2016 Hej har lite frågor! Svara på dom ni vill o kan:D 1971 mach1 302 wind 1. Hur ser man vilken kam som sitter i motorn på enklast sätt? 2. Sen har jag sett att jag har possitive-stop rockers ventiler på topparna. Hur kan man kolla om ventillyftarna är rätt? Försökte i TDC på ettan ovs. att få in bladmått här o där men utan reultat tight som sjutton när ventilerna är i uppeläge. I Heynes står det 1.7-4,6mm!? var?:) 3. Fått igång mitt MSD system och för dom som är bekanta med dom så har jag svarta distansen och de 2 lättaste fjädrarna i så den kommer snabbt! har tändningen på ~18-20grader plus 18grader mekaniskt låter trimmat och fint, men vissa av stiften blir lite för vita i min tyck o smak. Mager blandning? 4. Om uppställd som denna ska man trycka in mer bränsle med annan nossle i förgasaren? elektronisk pump? eller ska man gå ner i grader? Holley 4610 sitter på 600cfm 5. Kickdownstag saknas! Har sett att det går en vakuumsland/rör ner till automaten vad gör den? nån kickdownvariant? för den växlar ner en växel vid fullgas. 6. Var sätter man tempmätaren? som det verkar så har vi nog lyckats sätta den i en eventuell vakuum post på Edelbrock insuget. Mvh Citera
Jawas July 9, 2016 Author Report July 9, 2016 1. Måste man plocka bort till kamkedjan o se vad som står stämplat där? skulle det gå att tyda på framsidan där? 2. Possitive-stop rockers är sådana som "justerar sig själva". Man skruvar ner dom i botten. Men om ventilerna inte har nått spel borde väl det finnas risk för läcka vid ventilerna i överläget?. 3/4. Ska nog skuva bort nozzlen o ta en titt vad som sitter i och ev byta till en större! 5.... 6.... Första gången jag skruvar v8. Så om jag blandar in lite engelska ord på delar är för jag sitter o googlar 24/7. Har ni frågor på vad jag menar får jag försöka förklara Mvh Robban 1 Citera
Per Berglund July 9, 2016 Report July 9, 2016 Nej det är ytterst ovanligt att kamaxel är märkt.. Tror aldrig jag sett det Nej de justerar sig inte själva. De är fabriksjusterade så man skruvar bara ventilmuttern i botten mot ett stopp. Det är ALLTID spel i båda Fords system:. Oljan som kommer upp till ventilerna har nästan inget tryck alls utan det är bara tillräckligt för smörja vipporna. Har du tänkt trimma är det inget bra system...Bara dra ur stödbultarna och gänga om och skruva in vanliga stödbult från ARP . . Kickdown stag har 2 funktioner. Dels ökar oljetrycket i lådan till Max och dels växlar den ner en växel. Ja du måste ha en sådan Vakuumröret går till vacuum modulatorn längst bak och ett måste att ha! Den reglerar trycket i lådan utefter motorns arbete Modulatorn kan växla ner men ger aldrig lådan fullt tryck. Har du inte kickdown riskerar du på sikt bränna lamellerna Finns 2 sätt placera tempmätare...Antingen i vattenkanal på insuget...Bara borra om det saknas...Eller så köperdu ett termostathus med vattentemp uttag. Fanns som standard på Ford Citera
Per Berglund July 9, 2016 Report July 9, 2016 Föresten jag har själv 2st temp givare. Här ser du placeringar 1 Citera
Jawas July 9, 2016 Author Report July 9, 2016 1. Ok då får man chansa på att det är orginal, känns lite lurt att ha orginalkam om man bytt förgasare, insug och till headers? 2. Så om jag ska trimma är det bättre med andra stödbultar med gängor hela vägen? rullvippor? arp stödbult. 5. Då får jag skriva upp ett kickdownstag på inköpslistan. Trycker man plattan i mattan växlar den ner en växel. Men det kanske den ska ändå utan staget? 6. omkring där har vi satt temp mätaren. För avkännartappen på mätaren var förlång och bottnade i temostathuset. Det är nån hittepå mätare i bilen. Citera
Jawas July 9, 2016 Author Report July 9, 2016 Ahh går båda tempgivarna på samma mätare? Mycket snyggt motorrum btw! Du skulle se mitt, Enda som är snyggt är msd systemet och övre kylarslangen;) resen är inte underhållet på 15 år säkert. Citera
Per Berglund July 10, 2016 Report July 10, 2016 Min motor har ett ett insprutningssystem så den ena mätaren går till datorn och den andra till originalmätaren Om givaren bottnade kan du köpa en annan....Finns på Hansen racing! Ja det är ingen större vits byta delar om du inte byter kamaxel samtidigt....Den svagaste länken styr! Kamaxel, insug, förgasare,ventilfjädrar är viktiga länkar i kedjan Stödbult är ingen som köper annat är tävlingsmotorer...Däremot nya toppbultar ska man helst alltid byta. Rullvippor beror på trimgraden men det ska alltid följas med nya ventilfjädrar Stag finns ej att köpa utan du får köpa ett Lokar Kickdown wire...Funkar bra det har jag. Nej det går ej utan kickdown stag/wire...Att den växlar ner är en sak! Men lådan får inte signal att du har gasen i botten så lådan får inte fullt oljetryck Utan stag växlar den inte heller ner 2 växlar från 3an till 1an Ett annat råd! Håll inte på byt enskilda små saker som bara insug eller bara kamaxel. Du måste först veta statusen på motorn. Alltså börja innefrån med block, vevaxel och kolvar. Det är ingen ide hålla på att trimma en motor som har en sunkig botten del som är utsliten utan det blir snarare större problem Bottendelen är självklart inget du ska göra själv. Lämna iväg hela motorn till firma som kan Faktiskt en nyrenoverad motor är vassare än man tror. Citera
Jawas July 10, 2016 Author Report July 10, 2016 Det är någon tidigare ägare som trimmat med Edelbrock insuget, holley 4160 och heders. Därför tänkte jag att tidigare ägare även gjort kambyte. Blir att plocka ner motorn o fixa i vinter. Vill lära mig motorrenovering oxå. Så det blir många timmars lärande o göra om. Målet är 300-400 häst. Så blocket osv ska få en riktig genomgång☺ Citera
Per Berglund July 10, 2016 Report July 10, 2016 Du kan inte renovera själv eftersom du saknar mätutrustning Att skruva isär och ihop är inte renovering! En riktig motorrenoverare måste mäta upp blocket för avvikelser både i borr, skevhet och de ser saker du inte vet vad du ska titta efter. Gör rätt från början! Även jag som har erfarenheten lämnar iväg. Skruva ihop kan du göra men som sagt det har ingenting med renovering att göra. 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.