wj_ July 14, 2016 Report July 14, 2016 Hej! Eftersom det är dags att packa ihop flyttlasset från Silicon Valley efter dryga 6 år och flytta tillbaka familjen till Sverige kommer jag nu snart också att få stifta bekantskap med den svenska byråkratin vad gäller registreringsbesikning. Tyckte därför det var dags att registrera sig här på forumet efter att ha sökt fram och tillbaks vad för regler som gäller för bilar som tas in som flyttgods/flyttsak, fastän jag inte hunnit flytta tillbaka till Sverige än (och därför inte har någon Mustang i Sverige). :) Bilen som följer med är en Sterling Grey 2011 Mustang Club of America edition convertible som jag köpte ny 2010 (beställd i USA över internet sent februari 2010 innan vi ens flyttat över, leverans ett par månader efter flytten i slutet av juni 2010). Även om inte detta var en Job #1 så var den ändå tillräckligt tidig för att ha problem med solenoiderna i växellådan, så det var en TSB som var skönt att få fixad då lådan betedde sig minst sagt trögt när man motorbromsade vid rödljus som sedan hann slå om till grönt innan man hann stanna helt och man började accelerera igen. Fick för ett par veckor sedan äntligen besked om att Ford börjar byta ut förarsidans Takata-airbag också, så det lär bli sista servicen häröver innan det är dags att lasta in bilen i en container. eftersom det inte varit särskilt fuktigt här i Kalifornien så har det inte varit någon större fara med airbagen, men känns ju mindre lämpligt att utsätta den felaktiga airbagen för ett antal veckor av fuktig Atlantluft och sen köra bilen. Passar på att ställa lite frågor här nedan också om det är någon som ser det här inlägget som har några idéer: Även om MCA-varianten ser lite annorlunda ut i fronten (bild på mina lampor i fronten bifogad) så borde väl samma förändringar behöva göras (bilen är fabriksutrustad med xenonljus, och de nedre dimljusen är också standard)? Parkeringsljuset nere till höger i bild är det som behöver få sig ett klarglas vad jag förstår, och sen eftersom bilen har xenonljus som original så åker man väl på intyg om att man inte ska montera drag samt montering av högtrycksspolning av lyktorna? Eller byter man insatsen till halogen? Om jag har förstått det rätt ska man kunna skaffa pigtails och koppla in vanliga halogeninsatser (tillfälligt) vid regbesiktning om det blir problem. Tillbaks till flyttkaoset! Werner J Citera
FastMagnus July 25, 2016 Report July 25, 2016 (redigerad) Montera spolning till framlamporna så kan du bes med xenon Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
wj_ July 25, 2016 Author Report July 25, 2016 2 hours ago, FastMagnus said: Montera spolning till framlamporna så kan du bes med xenon Tackar för infon! Låter som en rimligt enkel modifiering, mycket enklare än att byta lamporna till halogenvarianten bara för att få igenom besiktningen! Förmodligen billigare också! Citera
wj_ July 31, 2016 Author Report July 31, 2016 On 7/29/2016 at 9:27 AM, FastMagnus said: Den går att montera dold på din model Bra att veta, tackar för infon! Låter som något att undersöka vidare under hösten efter att bilen dykt upp i Malmö hamn (förhoppningsvis i början av oktober)! Ska fortsätta söka relevanta trådar här i forumet. Citera
wj_ October 17, 2016 Author Report October 17, 2016 On 7/29/2016 at 6:27 PM, FastMagnus said: Den går att montera dold på din model Nu har bilarna dykt upp och det börjar bli dags att få ordning på Mustangen. Antar jag rätt att det är Hella-systemet (8WS008549001, http://www.hella.com/MicroSite/ecars/en/detail_headlight-cleaning-system.html ) som kan monteras dolt på den här modellen, eller är det ett annat system? Citera
FastMagnus October 19, 2016 Report October 19, 2016 Nej jag köpte på autoexperten och drog slang sen hittade jag ett bra ställe att montera på Citera
wj_ October 19, 2016 Author Report October 19, 2016 14 minutes ago, FastMagnus said: Nej jag köpte på autoexperten och drog slang sen hittade jag ett bra ställe att montera på Jag hittade faktiskt bara Hellasystemen där med nu när jag tittade under kategorin Strålkastarrengöring: https://www.autoexperten.se/tillbehor/belysning/stralkastarrengoring/ Är jag på rätt ställe och letar? Citera
FastMagnus October 19, 2016 Report October 19, 2016 Jag åkte till butiken dom brukar ha ett reservdels sortiment till såna grejer där i fyndade jag Citera
wj_ October 19, 2016 Author Report October 19, 2016 Just now, FastMagnus said: Jag åkte till butiken dom brukar ha ett reservdels sortiment till såna grejer där i fyndade jag Smidigt! Blir till att köra en sväng och inventera vad som finns i butikerna och se om jag har samma tur. Tackar för tipset!! 1 Citera
wj_ December 5, 2016 Author Report December 5, 2016 Sådär, nu var äntligen Mustangen igenom registreringsbesiktningen! Jag lyckades lösa det utan att behöva montera spolning då jag fick dispens från Transportstyrelsen (kod F30A), men den var villkorad att jag var tvungen att visa att halvljusinställningen inte blev för hög vid maxlast (så det var ju ett intressant experiment att stoppa in totalt 25 stycken marksten som tyngder!). Eftersom blinkers fram lyser med reducerad styrka som positionsljus fick de inte vara orange men det var OK att ha vit blinkers fram på flyttgods (så jag skrapade helt enkelt av den orangea färgen på lamporna och var färdig. Fick tillfälligt tejpa över de röda reflexerna/ljusen på sidan bakom bakhjulen också (som enbart kontrolleras på regbesiktning). Kort sagt: enda förändringen som behövdes är att blinkerslamporna fram behöver vara ofärgade (och det är ju inte ens en permanent modifiering, det är ju bara att byta lampa till en orange så är bilen helt original igen). Citera
Corvette December 6, 2016 Report December 6, 2016 köp en sån här från diodhuset https://www.diodhuset.se/diodlampa-vit-gul-60-smd-3157-3057 Citera
wj_ December 7, 2016 Author Report December 7, 2016 23 hours ago, corvette said: köp en sån här från diodhuset https://www.diodhuset.se/diodlampa-vit-gul-60-smd-3157-3057 Tackar för tipset! Såna får jag testa när det är dags att byta ut glödlamporna. Eftersom bilen är godkänd med vita blinkers fram så tänker jag att det inte är någon panik att införskaffa, men någon gång går ju glödlamporna sönder och originalvarianten med glödtrådar verkar inte helt vanlig här. Citera
Daback December 10, 2016 Report December 10, 2016 Hej!Har en 2011 mustang gt 5,0 med både xenonjlus och vita blinkers i fram, röda sidomarkeringar som är belysta i bak och även vandrande blinkers modell röd i bak.Har varken extra sidomarkeringar, strålkastarspolning eller något annat trams... den intagen som flyttgods! Precis som den är tagen från fabrik i USA. Det enda som hänt mig veterligen är att det stansats in chassienummer på stötdämpartornet.Mvh JörgenSkickat från min SM-G935F via Tapatalk Citera
wj_ December 11, 2016 Author Report December 11, 2016 10 hours ago, Daback said: Hej! Har en 2011 mustang gt 5,0 med både xenonjlus och vita blinkers i fram, röda sidomarkeringar som är belysta i bak och även vandrande blinkers modell röd i bak. Har varken extra sidomarkeringar, strålkastarspolning eller något annat trams... den intagen som flyttgods! Precis som den är tagen från fabrik i USA. Det enda som hänt mig veterligen är att det stansats in chassienummer på stötdämpartornet. Mvh Jörgen Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Japp, samma sak här. Har också de röda sekventiella blinkersen bak. Fick tejpa för de röda sidomarkeringsreflexerna/lamporna under regbesiktning och skrapa av orange:a färgen på mina blinkerslampor fram, samt stansa chassinummer. Det är nog så "stock" man kan komma undan som flyttgods med nuvarande regler. Bilen hade orange blinkerslampor från fabrik men det går ju att köpa ofärgade glödlampor om man nu inte hade ont om tid som jag hade och fick skrapa av färgen på de befintliga. :) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.