Jump to content

Metalliskt ljud på V6a 2005, video länkas


Zolid

Recommended Posts

Tja. Är det någon som kan höra vad d e som låter? Låter som att något ligger och slår/vibrerar. Tycker inte det verkar komma från värmeplåtarna på undersidan iaf när jag försöker lokalisera ljudet. 

Frågat på Grufman tidigare när det lät såhär men fick inget bra svar då. Ljudet försvann något år eller två men är nu tillbaka efter senaste servicen... Ljudet kommer när jag ska parkera efter att ha varit ute och kört, ungeför 80% av gångerna.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ska kolla oljan. Jaaa du det är svårt att förklara ett ljud men det är det starka mer täta men inte helt konsekventa tickandet, I videon låter det som att någon oroligt själ sitter och slår med en plastpenna mot motorn. ^^ Tyvärr är jag inte bättre än så i mina beskrivningar. ljudet kommer kanske 2-4 ggr per sekund och hörs bäst när jag har kameran vänster om motorn. Ljudet hörs dock väl även med motorhuven stängd.

Det väldigt starka klicket som kommer kanske 1-2 ggr i videon hade varit intressant att veta vad det är med.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ok, men tickandet är garanterat lyftarna eller att ngt av tändstiften sitter löst. Så kan bero på oljan. Längesen den servades? Kan vara en läckande ventilkåpspacking, grenrörspackning eller liknande med.

 
Det lite starkare ticket som klickar till 1-2 ggr är relät/termsotaten till elfläkten. Blir så när motorn ökar eller sjunker i temp :)

Går bilen dåligt annars eller går den normalt?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det är garanterat lyftarna, jag vet jag har hört och bytt lyftare.

Lyftarna går INTE att rengöra, jag har provat rengöra dem i en ultraljudstvätt.

Vad för olja användes vid service? viscositet?

Jag såg att det står 5W30 på oljepåfyllningslocket i filmen. Var det som användes vid service?

Lyftarna köpes enklast och billigast från Rockauto.com

Dock är de inte så roliga att byta ut då de i flesta fallen behöver special verktyg.

Eftersom jag endast håller på med V8 vet jag inte vad det kräver för en V6.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag antar att Grufman använt rätt olja. Det var överfullt som vanligt med olja, kanske har det något att göra med att för mkt olja och att bilen blir väldigt varm.

Det börjar som sagt inte låta förrän jag kört långt med bilen. Det räcker inte med att den blir "varm", behöver köra några mil för att det ska börja låta.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. det är precis som att oljan blir för tunn när den är varm och att det då ger oljud. Men då skulle lyftarna i andra toppen gnälla med. Är det samma viskositet nu på oljan som innan bytet? :) Annars är det ju bara att byta lyftarna som gäller. Men jag hade ändå lyft på ventilkåpan och kikat först

Link to comment
Share on other sites

Fick för mig att det låter från samma sida som PCV ventilen sitter på? Rätt eller fel?

En PCV ventil som går sönder kan ticka på det sättet prova dra ur den och koppla bort den eller sätt i en ny.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej! Tänkte återkoppla hur det gick! Jag beställde en flaska risoline engine treatment och en flaska risoline fuel "nånting". Hällde först i engine treatment men fick inte resultat direkt, men blev nog sakta lite bättre efter att man kört fler ggr. Därefter var det dags att tanka efter 1-2 veckor och då hällde jag i den för bränslesystemet. Nu har jag bara hunnit köra upp några få liter från full tank men jag har nu inga ljud från tändstift, lyftare, injektorer varken vid kall ljummen eller varm motor så är riktigt glad :) Motorn låter som om den var ny. 

Skönt när saker faktiskt löser sig för ovanlighetens skull :) Har inte haft nå motor problem iofs någonsin med mustangen men med andra bilar har det funnits tillfällen när man mer eller mindre bytt hela motorn men problemet kvarstår och ingen verkstad verkar vettigare än någon annan :)

Tack flr hjälp och kör försiktigt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjenare Zolid,

Låter som ett klockrent ventilslammer!

Dvs. avståndet mellan kam, lyftare ventiler diffar någon - några 10 dels mm. Då "knackar/slammrar" det. Ganska mekaniskt torrt ljud.

Detta är en smal sak att justera in, om man har kunskap, verktyg, plats.

Föreslår att du försöker hitta en bra mekaniker, du fixar det inte själv, tro mig.

Inte svårt men man måste veta vad som skall göras.

Det du har gjort nu för att få tyst på motorn är att hällt i nåt som blir en tjock smet som täcker upp glappet. Aj, aj,aj.

Du tystade symptomet, sjukdomen finns kvar.

Det som klickar till är relän, skall vara så, AC, mm, helt OK.

Kör till en schysst verkstad och be dem justera in ventilerna. ( å du, byt olja)

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Zolid,

En grej till. Jag förutsatte att du har rätt olja i motorn, har du det?

Detta är High Performance motorer, kräver lite av oljorna.

Första och bästa du kan göra är att tömma ut oljesmeten du har i motorn och sen köpa exakt den oljan som står specad för din motor.

Om motorn fortfarande slamrar efter det måste du nog få ventilspelet justerat. Kolla oljan först.

Snabbt, lätt, billigt.

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, Jatope63 said:

Zolid,

En grej till. Jag förutsatte att du har rätt olja i motorn, har du det?

Detta är High Performance motorer, kräver lite av oljorna.

Första och bästa du kan göra är att tömma ut oljesmeten du har i motorn och sen köpa exakt den oljan som står specad för din motor.

Om motorn fortfarande slamrar efter det måste du nog få ventilspelet justerat. Kolla oljan först.

Snabbt, lätt, billigt.

Dessa motorer går ej justera!  självjusterande
Risoline är inte alls dumt att prova först då det löser avlagringar i hydraul systemet och får därmed toleranser att återgå till sitt normala tillstånd.

Motorn är så långt du kan komma från en "High Performance motor"......Det är Fords gamla Essex motor som suttit i allt från Pick Up till Mustang
Snarare en "Reability Engine" som gör jobbet i ur och skur.

Rätt olja alltid lika viktigt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...