Bosse N July 28, 2016 Report July 28, 2016 Min 289:a med 4 port Autolite ryker svart vid hyfsad kraftig acceleration vilket enligt min mening tyder på att motorn får för mycket bensin? Ligger "felet" i accelerationspumpen? Hur åtgärdas detta? Påverkar mängdskruvarna detta fenomen? Kan tillägga att bensinförbrukningen ligger på c.a 1,2-1,25 liter/mil och att förgasaren för några år sedan gicks igenom med de nya delar som följde med renoveringssatsen. /Bosse N Citera
Per Berglund July 29, 2016 Report July 29, 2016 1,25 liter/mil är annars otroligt bra och nästintill mätfel! :) Accpumpen ger bara ett sprut under tiden du flyttar foten mot golvet. Sen ger den ingen mer bensin så det är inte riktigt troligt......Du kan ju testa att koppla bort armen för utesluta eventuella läckage! Går bra köra utan Annan felkälla är att "Power valve" under förgasaren släpper igenom för mycket bensin alternativt läcker. Har du bytt den ventilen? Vet du annars storleken på primär munstyckena? Om det är en standard 4100 med 1.08" halsar så bör det vara storlek 49 på munstyckena Viktig justering du bör gjort är också att mäta in nivån på flottörerna. Har du gjort det enligt de mått som står i instruktionen till renoveringssatsen? Angående flottörer på 4100 så är dom ibland av plast....Dessa flottörer kan faktiskt suga in bensin så kolla flottörnivån även när behållaren är full med bensin....Suger dom är det bara byta Citera
Bosse N July 30, 2016 Author Report July 30, 2016 Tack för svaret. Mätfel tror jag inte på. Jag går ju efter bilens mätarställning resp. bensinpumpens angivna volym när tanken är full eller rättare sagt när överfyllnadsskyddet slår ifrån och försöker alltid på hemmaplan tanka på samma pump (mätare). Bara att dividera antal liter med antal mil. Har alltid sedan jag ägt bilen i snart 16 år fört anteckningar om när tankning skett, mängd och mätarställning. Kan dock tillägga att angiven bränsleförbrukning avser till 95% landsvägskörning vilket det till största delen är frågan om. (I stadskörning vill den ha "lite" mer kanske 1,8l/mil men det är ett uppskattat värde) Har bytt allt enligt vad som var med i renoveringssatsen. Tyvärr kommer jag inte ihåg storleken på primärmunstyckena. (Har en liten aning om att jag sett siffrorna 48 men är väldigt osäker) Flottörerna mättes in med "mätstickan" som medlevererades i renoveringssatsen och flottörerna är tillverkade i mässing. Ska kolla upp mera senare men nu är det förberedelse för Rättvik och CCW som står på agendan. Åter igen: Tack för svaren! /Bosse N 1 Citera
Per Berglund July 31, 2016 Report July 31, 2016 Ja var det landsvägkörning så känns det helt rätt! 4100 går faktiskt snålare på landsvägen än vad 2100 gör tack vare man kör med mindre primärer på just 4100 Jag har varit nere på 1,1 l/mil med 4100 Renoveringssatser finns ju i lite olika varianter men man bör ju gå på det som innehåller allt. Vissa är enbart vissa packningar och acc membran Power valve och inte alltid med..Här en bild på bra sats! Angående just acc pump så kom jag på ett problem jag hade som var vanligt. Det sitter en liten backventil kula som kan saknas eller inte täta som den ska...Tätar den inte så kan soppas sugas igenom Den kan du kolla när meckar sesongen börjar! Fanns ett videosnutt om det så det är en viktig detalj Citera
Bosse N October 30, 2016 Author Report October 30, 2016 Tack för utförlig beskrivning Per. Ska kolla lite nu när höst och vintersäsongen är här. Speciellt intressant är om kulan du nämnde överhuvudtaget är på plats eller om den sitter fast i gamla avlagringar. Jag har faktiskt inget minne om någon kula öht. Power Valve är bytt då den var med i renoveringssatsen. För övrigt kan jag nämna att bilen går och startar helt förträffligt och att det är de jag kör om som kan ha synpunkter på att det kommer mindre trevliga avgaser ur mina avgasrör när jag "ger järnet". Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.