Jump to content

Vad tror ni om Tyska LPG gashybrider?


Tor

Recommended Posts

Hej?

Jag har förälskat mig i en bil jag funnit på nätet och vill bara ha!

Den finns i Tyskland och "it tix all the boxes".

Problemet är bara att den är ombyggd till en gashyprid... den går på disel och LPG, vilket jag förstått är någon form av gasol och kallas motorgas i Sverige.

Det finns tydligen väldigt få tankställen i Sverige. 

Man kan tydligen köra på bara disel men den har troligen en "krympt" tank. Så inte så lång räckvidd.

Jag förstår att andrahandsvärdet krymper... men jag kommer antagligen ha den länge så det spelar mindre roll.

Någon som har några tips, idéer eller kunskap? 

Blir det problem vid omregistrering tillexempel?

Tacksam för svar! 

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för bil som är så intressant från Tyskland?

Allt med gashybrid är i min egen mening totalt dödsdömt och har inte många år kvar innan det är totalt iskallt.
Även i tyskland trots de är stora på gas.

Hybrider för mig är bara krångliga tekniska missfoster som kräver täta och dyra verkstadsbesök.
Det har bara varit ett billigt sätt för biltillverkare att fortsätta montera sina förbränningsmotor i sina befintliga bilmodeller.

Elbilarnas intåg nu nästa år och framöver spår jag är spiken i kistan för alla hybrider.
Nya Tesla 3 har redan fått 400.000st förbokningar utan folk ens fått sätta sig i den.

Provkörde själv vanliga Tesla S häromveckan och det är helt galet vilken bra bil tekniskt.

Som du är inne på kan registrering bli en omöjlighet och är du fortfarande intresserad så ska du kontakta berörd myndighet för att kolla upp det.
Har sett folk tagit in vanlig Golf Diesel med specialmotor som inte gått registrera så även till synes enkla bilar går ej.

Som sagt vad är det för bil och varför gå över ån efter vatten?

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Per!

Jo, jag har förstått att gasen aldrig kommer slå i Sverige...

Jag är ingen mekaniker och du har nog rätt i att de kommer bli svårt med service och reparationer... Har inte tänkt på det.

Bilen är inget särskilt egentligen... En vanliga V6:a cabriolet från 2011.

Men för mig är Mustangen främs en bil att bara glida runt i.

Känslan är det viktigaste med Mustang. Denna bil har det utseende och de tillbehör jag vill se på en Mustang. Jag bryr mig inte så mycket om vad som finns under huven utan vill ha en vacker Pony på parkeringen som gör mig glad varje gång jag ser den.

Jag bevakar annonser dagligen. Denna bil är rätt för mig för ett överkomligt pris. Jag funderar på att köpa trots att det är en diesel/gas-hybrid. Inte på grund av.

 

Link to comment
Share on other sites

På 80-talet var det poppis kanske 2 år med gas innan regeringing skattade bort den.

Sådana saker har hänt många gånger.

Köra med gas är inga problem, men tanken ska få plats någonstans.

Gissa var... i skuffen, då finns det inget kvar för bagaget du vill ha med dig.

Har varit med så många gånger runt om i världen då jag inte kunnat ta en Taxi pga. då jag har 2 resväskor och de har en tank som tar upp hela bagage utrymmet..

 

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har läst verkar det som de minskar ner volymen på BENSIN-tanken? för gastanken... men det är bra att veta för där är ingen bild på bagaget i beskrivningen. 

Tack Tbird!

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tor said:

Förlåt... Bensin var det visst??

Ja det är nog en helt vanlig musse med en vanlig bensintank också
Svårt tro de bytt den!

LPG konverteringen är ju ett påbygge i efterhand för att som jag tror för att få ner skatten där.
De har rätt hårda påslag på fordonskatten där vilket jag har för mig räknas på cylindervolym och utsläpp
Därför ovanligt med V8 där och med gas straffas du mindre

Men som Tbird skriver så är hela LPG bygget lagt i skuffen och sabbar mycket av kapaciteten.
Visst det är inget svårt ta bort men det är säkert en hel del sågat och borrat i bilen

V6or cabbar fullkomligen kryllar det av i Sverige så jag tror du skjuter dig i foten att försöka ta från Tyskland och det är inte billigare där.
Ser inte vitsen ärligt
 

Link to comment
Share on other sites

Nu har rätt i det ni skriver... men kärleken är blind ibland...

Jag får vänta på att rätt Musse dyker upp på marknaden här i Sverige. Ska spana nu nästa helg på Kinnekulle! Kanske lämnar jag ett bud på någons ögonsten där!

Vi ses!

Link to comment
Share on other sites

När du letar gå helst inte under årsmodell 2011!

Just det året kom den nya V6an som ger den effekt man behöver och mycket bättre bränsle ekonomin
1998 hade Fords värsting V8 Cobra samma effekt 

2011 kom andra fler små nyheter så som elektrisk styrning mm

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...