Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Har en 65:a som lämnade fabriken lackad i "Honey Gold" (Mustang färkod C).Bilen har blivit omlackad två gånger i färger som ligger nära originalet men inte helt perfekt. På siten paintref.com hittar jag PPG koden 22581. Någon som vet om denna kod stämmer och kan en svensk lackeringsfirma använda sig av PPG koderna?  Ett annat alternativ är naturligtvis att hitta en del av bilen som har originalfärg kvar och scanna färgen men jag misstänker att en tidigare ägare även lackat om insidan inklusive bagegerummet. Finns det någon "Honey Gold" ägare som lackat om sin bil och försökt komma så nära original som möjligt? Vilket färgfabrikat och blandning användes i så fall?

Mvh,

Glöm original koder det är en omöjlighet.

De kemikalier man använde på 60-talet är både förbjudna och och utbytta mot andra ämnen.
Så därför är det i praktiken en omöjlighet.

Som du redan är inne på så är  en spektrometer bättre än koder.
De kan då exakt läsa av färgen och från det översätta till en ny kod.

Har du en Sikkens återförsäljare så kan du även kolla med dom för deras databas är gigantisk
Säkerligen har någon redan gjort det och då förhoppningsvis sparat det i samma namn men man vet ändå inte om det är rätt...Spektrometer bäst som sagt

Kolla även med PPG här i Sverige för även dom kan säkert ta fram från deras bibliotek och vem vet hur noga dom är

Sen kan ju ett öga inte säga om det är original eller ej så den enda som skulle veta att det avviker en smula är du själv.
För alla andra är det original och snyggt! :)

On ‎2016‎-‎08‎-‎15 at 19:54, Per Berglund said:

Glöm original koder det är en omöjlighet.

De kemikalier man använde på 60-talet är både förbjudna och och utbytta mot andra ämnen.
Så därför är det i praktiken en omöjlighet.

Som du redan är inne på så är  en spektrometer bättre än koder.
De kan då exakt läsa av färgen och från det översätta till en ny kod.

Har du en Sikkens återförsäljare så kan du även kolla med dom för deras databas är gigantisk
Säkerligen har någon redan gjort det och då förhoppningsvis sparat det i samma namn men man vet ändå inte om det är rätt...Spektrometer bäst som sagt

Kolla även med PPG här i Sverige för även dom kan säkert ta fram från deras bibliotek och vem vet hur noga dom är

Sen kan ju ett öga inte säga om det är original eller ej så den enda som skulle veta att det avviker en smula är du själv.
För alla andra är det original och snyggt! :)

Hej Per,

Tack för kloka kommentarer. Jag vill gärna hamna så nära original som möjligt men jag är definitivt inte på "Concours" nivå. En liten avikelse är alltså helt ok. Speciellt med tanke på vad du säger om moderna lacker och att det i princip är omöjligt att träffa rätt.  Jag tror att kardantunneln under baksätet har original lack så en spektrometer mätning där är nog en bra början.

Mvh,

(redigerad)

Håller med Per angående detta.

Lackade om min bil Bright Gold Metallic så nära original som möjligt. De hade den 45 år gamla och matta originallacken kvar. Jag försökte hitta originalkoderna. Gick bet på det.

Jag läste av färgen med spectrometer och utgick från det då jag valde färg. Tog då med i beräkningen att färgen hade blivit matt med åren. Det blev en Toyotafärg. Fördelen med detta är att det gå att hitta rätt färg om man skulle behöva lacka om.

Ändrade %s av %s (%s)
1 timme sedan, CMC-49 said:

Hör med VP autoparts de har färgkoderna och kan ta fram lack enligt gamla recept.

Intressant,  det skall jag kolla

16 timmar sedan, CMC-49 said:

Hör med VP autoparts de har färgkoderna och kan ta fram lack enligt gamla recept.

Hej,

Jag kollade med VP och det som CMC 49 skriver stämmer hur bra som helst. Jag klipper in deras svar på min mejl fråga. De verkar kunna fixa en mängd olika kulörer.

Hejsan. Tack för din fråga.   

FO-22581-L      Lack Honey Gold Metallic

FO-22581-S      Lack Honey Gold Metallic spray

Har vi och den görs utav Cromax idag.

De har köpt upp DUpoint.

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=FO-22581-L

har är länken till färgen på våran webb för mera info.

Hoppas detta hjälper J

Vi har den både på liter och spray burk.

Dock på liter så måste det beställas då vi inte har den hemma så kan ta någon vecka i så fall J

Med Vänlig Hälsning / Best regards

424