Blomdahl94 August 24, 2016 Report August 24, 2016 (redigerad) Hej funderar att köpa en 4,6l motor från mustang gt 2005-2007. Frågan är om det passar en 70ht utan att göra om fjäderbens tornen ? Har för mig att folk har fått i 5,0 coyote genom att smida tornen lite. Har inte hittat något exakt mått på sohc motorn men 28" på den äldre sohc vilket känns tight.. Tacksam för snabba svar! Mvh Pontus Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund August 24, 2016 Report August 24, 2016 Ja räkna med att göra om både fjädertornen och upphängning ordentligt! Ett jäkla jobb för ingenting Bättre lägga pengarna på en ny 427W koppla på ett sprut Kostar samma men passar 100% så varför byta? Citera
Blomdahl94 August 25, 2016 Author Report August 25, 2016 Okej, är ls1 enda alternativet om man ska få i något modernare utan större modifikationer? Har nämligen ingen motor eller härva alls. Därför jag funderar på att byta till modernare. Men verkar inte finnas så bra alternativ till mustang ? Kanske köra 302/ 351 med alu toppar och ev efi. Citera
Per Berglund August 25, 2016 Report August 25, 2016 Ställ dig frågan vad du vill få ut av modernare? Ett starkt argument jag köper är om tar ett helt drivpaket så du även får växellådan. Det är där en stor del av pengarna går åt och att få överväxel betyder mycket om man tänkt köra väldigt mycket landsväg Själva motorn går såklart en gnutta billigare men det är ju marginellt mot vilken ekonomisk insats du gör så det är inte relevant Ofta stöter man på fler hinder än man anar i sådana här tekniska total förändringar så det gäller att man är beredd på det. Stor risk att man tröttnar då det kan ta lång tid allt Tänk på allt du eventuellt måste tillverka special för att det ska passa.....Bara grenrör tanken får mig att bli blek! :) Att gå på 351 gör jobbet superenkelt. Transmissionen kostar dock minst lika mycket om du inte nöjer dig med något enklare typ C4 eller liknande Men det allra viktigaste innan du bestämmer något överhuvudtaget är vilken budget du har avsatt och hur lång tid får det ta? Utgå från det istället det är det enda ärliga Citera
Blomdahl94 August 25, 2016 Author Report August 25, 2016 Kan berätta lite kort, det är ett långtidsprojekt som köptes helt ren utan en enda kabel eller bromsledning i bilen. Bilen har nyss lackerats och jag har börjat titta lite på alternativ till motor och bromsar. (Tänkt ha skivor fram iallafall.) Tanken med modernare motor är för att få bättre köregenskaper, komfort, driftsäkerhet. Hade i så fall tänkt motor och låda. Ett annan anledning är för att bilen är som sagt tom på allt och det känns då som ett bra tillfälle att göra om allt från grunden. Tidigare var jag inne på 302/351 med T5 låda. Men tycker att det drog i väg mycket i pris om man ska ha alutoppar osv. Vad finns det för alternativ till motor tror ni ? Kan tänka att lägga ut ca40-50k för motor och låda. Citera
Per Berglund August 26, 2016 Report August 26, 2016 På You Tube finns rätt mycket klipp från bilar där man antingen installerat den gamla 4.6l modular motorn eller den nya 5.0 Coyote i dessa 67-70 Mustang Alla jag sett har yxat bort fjädertornen för att få plats. Mycket Mustang II framvagn. Något att tänka på är att bättre utrymme ger även bra ventilation för motorn. Med original fjädertorn blir det vääääldigt varmt då luften får svårt ta sig fram Citera
Tbird August 28, 2016 Report August 28, 2016 Ska man göra ett "swap" till nyare motor och låda , då ska man ha en hel donator bil. Har man inte det så är det alltid några små delar som saknas och är dyra eller svåra att få tag på. Vet inte vad du är efter, men jag har en Mercury Grand Marquis 2003. V8 4.6l med automat 4R70W, ca 215hk. Inget speciellt men det som alla taxi chaufförer i USA vill ha. En bil som jag köpte då jag behövde plåtdelar fram. Denna bil är baksmälld. Kommer att sälja denna bil fullt fungerande kan köras. Men utan karosseri plåt i framändan och en del som saknas invändigt. Du är välkommen och komma och titta och mäta för att se om det passar. Finns i Västerås. Citera
Blomdahl94 August 30, 2016 Author Report August 30, 2016 Tack för svaren. Är inte så sugen att bygga om fjäderbenstornen. Tbird: Är inte det samma "4,6 modular" motor ? I så fall är det tyvärr inte intressant pga bredden. Hur är det med 5,0 som sitter i foxbody karossen? Är det något att ha? Det som annars känns mest passande just nu är typ ls1... Citera
Tbird August 30, 2016 Report August 30, 2016 4.6 modular finns med litet olika arrangemang. Det som verkligen skiljer och som ger olika mått totalt bredd och höjd är vilka toppar som använts. Nedan är för ALLA Ford, Mercury och Lincoln. 2 ventilers, 1991 - 2004 (minst 2 olika typer av toppar) 4 ventilers, 1993 - 2004 ( 2-3 olika toppar). Dessa är absolut de med mest bredd. 3 ventilers, 2005-2010 Coyote motor med 4 ventils toppar 2011 - 5.0 som sitter i fox body karossen passar direkt i äldre mustang. Är i grunden samma som användes då. Till nyare fox body 1987 - 1993 sitter det rullkam och hyfsade toppar och insprut. Se upp med 1994-95 (SN95 ) , om du ska använda det så köp motor och låda som ett paket. Det finns en del småsaker som inte kompatibla med äldre 5.0. Citera
Blomdahl94 August 30, 2016 Author Report August 30, 2016 (redigerad) Okej kanske är lämpligt att leta en foxbody som donatorbil? Hur ser det ut med passning av andra delar dom imellan? Är det inte något annat som man kan ta (Bromsar, framvagn tex) så kanske man inte behöver någon donatorbil i det fallet? En sådan motor kan väll inte ha så mycket styrboxar och grejer? Iså fall skulle man ha letat en T-bird/foxbody med manuell (T5-låda?) som är krockad. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund August 31, 2016 Report August 31, 2016 Det enda som passar är som T-bird säger motor-låda och köp det i ett paket. Allt har styrboxar både motor och automatåda så därför bäst köpa komplett Köp absolut inget som är krockat....Du har ingen aning om något spruckit eller blivit skevt Köp en rullande och fullt bil och skrota den sedan om du vill. Inget annat från dessa bilar kan du använda i övrigt.....Kanske stolar men i princip inget mer Inga roliga bilar att köra men väldigt driftsäkra Finns ju väldigt billiga även annat än Mustang Citera
Tbird August 31, 2016 Report August 31, 2016 T-bird fox body med manuell låda fanns i endast en variant. Det var Turbo coupe, 2.3 liters 4-cylinder med turbo som tillverkades 1987-88. Ska det vara krockad bil så ska det vara i bakändan då du inte ska ha något där. Citera
Blomdahl94 September 12, 2016 Author Report September 12, 2016 (redigerad) Ledsen att det dröjt med svar. Tack för alla tips! Ska hålla ögonen öppna efter 87-93 mustang då. Dock verkar inte den motorn särskilt spännande i orginalutförande med sina 220 hk. Har kollat runt lite på ebay och sett att det finns bla chip :http://www.americanmuscle.com/sct-4bank-custom-8793gt.html ? Kanske chip i kombination med annan kam luftfilter och avgas. Kan man komma upp i 250-300hk utan strokerkitt och överladd tror ni? Om man skulle stroka måste sprutet anpassas ? Mappning? Mvh Pontus Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird September 13, 2016 Report September 13, 2016 Vad jag förstår så vill du ha en motor med insprut och så vill du ha en manuell låda. Lätt att få in i din Mustang. Är det korrekt? Nu lite funderingar för dig... En 351 windsor av nyare typ som har rullkam. Vet ej vilka bilar de satt i, men oftast pickuper. Därmed oftast taffliga toppar, men hyfsat bra vridmoment. Har för mig 302 fanns i Explorer upp till 2001. Ju nyare desto speciellt efter 1995 mer komplicerat insprut pga regler i USA. Men man kan alltid "nedgradera" till Fox insprut. då krävs kabelhärva, dator och oftast insug. Ska du ha något annat än Ford 302/351 windsor så är du ute på djupt vatten. Oftast måste du fixa allt själv. Den enda lösningen som ger mycket hästar från original motor och kanske passar är Coyote = inte inom din budget. Kanske den inte får rum heller. Motor från Fox body, 1989 -93 med MAF 1987- 88 utan MAF Har du inte ändrat något i original motorn så gör ett chip i princip ingenting. På sin höjd så kan det ge lite mer mager blandning på fullgas och liten annan tändkurva. För mig är det att kasta pengarna i sjön. Kan istället fixas med förtändning och annat luftfilter, finns mycket dokumenterat om detta från tidigt 90-tal innan chip och annat fanns att tillgå. För tuning rekomenderar jag följande för Fox. Moates Quarter horse hårdvara (har själv 2 st) http://www.moates.net/quarterhorse-for-fords-p-199.html?cPath=63 För programmering Tuner Pro RT som är free ware med "nagging" = vänta 10 sec http://www.tunerpro.net/ Dessutom MÅSTE man ha en bredlambda sond, annars är det näst intill omöjligt att ställa in motorn. Citera
Blomdahl94 September 18, 2016 Author Report September 18, 2016 (redigerad) Hej tack för svar. Precis, jag letar en motor som är lite modernare än orginal. För att få bättre driftsäkerhet och bättre komfort. Vill bygga en bil som man åker bra även längre sträkor och med lite klös i. Funderar på en manuell låda . Har varit inne på LS1 men det känns lite fel att stoppa i en ford. Tyvärr verkar inte ford ha någon liknande motor som får plats mellan fjäderbenstornen vad jag vet? Har sett folk som satt i 5,0 från tex foxbody. Verkar intressant då dom finns med 5-växlad manuell låda. Det som jag ser som en stor nakdel är efekten, hade gärna haft en motor med 300-400 hk tex som Ls1. Jag letar helt enkelt en bra motor till bra pris som har potential till 300-400hk. Och som sagt så är det ett långtidsprojekt där grunden är ett tomt skal, har lite erfarenhet av motorbyte så vet ungefär vad det handlar om. Så om allt måste göras om från grunden så är det ett bra tillfälle tycker jag. Finns det några andra elternativ en 5,0 foxbody motorn tror ni? Är det en bra grund? Känns som att en gammal 351 har mer potential? (Mycket daltande här, men jag vill försäkra mig om att jag skaffar en motor som blir bra.) Skulle fått döpt om tråden till " Vilka Motoralternativ 70 mustang HT?". Lyckas dock inte redigera det första inlägget. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Per Berglund September 19, 2016 Report September 19, 2016 Återkopplar till mitt första svar att 427W är bästa val....Vill du ha budget så är samma motor ostrokad (351W) fortfarande given. 5.0 visst jättetrygg och ännu billigare! Lätt också att montera men skulle aldrig bygga på det som stomme om man lite längre i tiden får för sig att man vill ha mer tryck. 351W får ju 300Hk med mycket, mycket enkla medel och finns ju med sprut även till den. Sitter mest då i pickisar, Vans mm Tänker du mest pris så skulle jag köpa en annan bil och flytta över allt.....Snabb sökning på blocket och fann en kandidat. Där har du nått att börja med!...Ingen raket kanske! :) Växellåda är inget att trimma på och byts helst om man får för sig gå upp till 400Hk Cheva vägen kan du väll gå men du flyttar problemet istället till chassi och en massa ombyggnation. Gör det så enkelt som möjligt om du har ett tomt chassi annars tar det en jävla tid ro det i hamn. Stort projekt genererar en massa "hål" att stoppa pengar i 1 Citera
Tbird September 19, 2016 Report September 19, 2016 Håller med Per (och där jag ville ha dig åt) Börja med en 351W nyare som har blocket förberrett för rullkam. Ska man sätta dit rätt/riktiga toppar och få bra kompressionsförhållande så kostar det en del. Lätt att få upp till 408 cuin och då har du en killer maskin för gat bruk. Som bonus inga problem med besiktning. Citera
Blomdahl94 September 21, 2016 Author Report September 21, 2016 (redigerad) Har funderat lite mer angående motorval. Har nämligen en 302a som satt i bilen innan den monterades ner. Motorn har stått i 25 år inomhus, provat att dra dunt motorn och den går runt. Tänkte kolla komp på den och om den är bra så skaffar jag det mest nödvändiga för att få den att gå. Isåfsall har jag den motorn tills jag hittat någon annan och har budget för det.(351) Har även en gammal C4 låda som kanske är värd att renovera.(Alternativt skaffa T5 låda) Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.