Jump to content

Arreflod.

Recommended Posts

Börja gjut för tusan! Inte svårt. Jag kör med gasol som kostar lite mer men går fortare och så slipper jag göra upp eld och allt det där. Råmaterialet kommer från en Mazda fälg. Inget man gärna gjuter kontruktionsdelar med men helt ok till lock och andra ofarliga saker som inte kräver en viss hållbarhet etc.

Jag har inte kommit så långt med avluftningen eftersom jag håller på med motorutrymmet men jag kan använda originalmembranet. Jag behöver då två små hål i locket, en för varje kammare då mitt lock motsvarande det pressade locket endast har en slät undersida. Ett annat alternativ kan vara att gömma ett hål baktill och fräsa en kanal (fördjupning) undertill på locket så luften kan röra sig mellan kammarna.

Det löser sig och foto kommer när jag väl kommer dit. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Lite overkill kanske men jag tog tillfället i akt för en uppstyvning då fjäderbenstornen är borta. Sömlöst 3mm tjockt rör kallbockades efter mall och sys fast 5mm plattor. På utsidan hjulhus och innaför på rambenet. Att jag valde nedanför cowlen är bla. Av utrymmeskäl men precis där möts 3 plåtar, toppen på cowlen, botten och torpedvägg vilket resulterar i en kraftig mer är 3mm horisontellt mothåll bakom plattan. Det torde borga för att kunna ta upp eventuell kraft. Byggsatsen innehåller inget om detta och inte heller någon rekommendation men det säljs förstärkningar med ball-ends som tillbehör. De passar dock inte bolt-on därför valde jag att lösa det själv. 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Nu till det jag bara hatar...

Inte att spackla kanske utan att slipa. Men det kanske är ett straff för att jag inte kan spackla på rätt sätt. 

Hagmans micro på förarsidan och Hagmans riktspackel på pass. Svårt eller omöjligt att komma åt med den maskin jag har. Mången abra ark och lösa papper gick åt och här visas ändå bara första svägen. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Har följt bygget i smyg ett tag. Måste bara säga det är otroligt inspirerande att se! Drömmer om att göra något liknande med en Falcon -61 jag har ståendes men för många järn i elden gör att jag får drömma vidare.. väntar med spänning på fortsättningen! :)

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, falconjohan said:

Hej! Har följt bygget i smyg ett tag. Måste bara säga det är otroligt inspirerande att se! Drömmer om att göra något liknande med en Falcon -61 jag har ståendes men för många järn i elden gör att jag får drömma vidare.. väntar med spänning på fortsättningen! :)

Mvh Johan

Tack Johan!

Själv har jag rätt krävande arbete med en del resor på det ett par barn och ett hus och lite andra bilar och prylar som "måste" skötas och allt det där, så bygget går mycket sakta och står ibland långa perioder. Målet var att åka nu på höstkanten men det får tyvärr vänta tills i vår.

Nu kör vi lite mer bilder

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Många svängar senare...

Lacken blev kass! Jag skulle nöjt mig efter första varvet. Då var det ett par snoringar och lite torrsprut här och där. Men vafan, jag är inte lackerare så vad kan man begära. 

Men dum som ett får hyvlade ner mina snoringar och gick naturligtvis igenom när jag slipade ut så det fick bli ännu ett varv bas som jag dessutom spädde alldeles för mycket. Jag har ju inga proffsprylar så man exprimenterar lite ibland men det gick käpprätt åt... Plötsligt hade jag 30 snoringar.... Suck...!

Hyvla och slipa igen och en runda med klar sedan gav jag upp. Man ser på en hel del ställen att jag inte fått ned en del kammar vilket gör att allt ser rätt runkigt ut, men nu orkar jag inte längre. Det ligger säkert mer än 100 tim på bara spackel, slip och målning så nu känner jag att energin runt just det ämnet är slut. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Igenkänningsfaktorn hög på det lackjobbet! Man vill mer än man klarar av men endå måste man lära sig nån gång när man inte skiter pengar å vill/kan lämna bort allt!

Tycker du gör en beundransvärd insats som lägger ner 100t på spacklingen!

Mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, falconjohan said:

Igenkänningsfaktorn hög på det lackjobbet! Man vill mer än man klarar av men endå måste man lära sig nån gång när man inte skiter pengar å vill/kan lämna bort allt!

Tycker du gör en beundransvärd insats som lägger ner 100t på spacklingen!

Mvh Johan

Nja inte riktigt 100 timmar så... 

Men räknat på all spackling och slipning. Sista rundan när Niagarafallen kom till så la jag ned 6 tim på att hyvla ned alla rinningar och slipa ut på alla ställen så de (100) innehåller till stor del rättning av fel...

Du kan uttrycket "measure twice, cut once"  Lägg mycket tid och gör rätt första gången så slipper du lägga tid på backjobb. Jag skottade in massor med tid men det gick i alla fall åt skogen...

Ändå känner jag halva lackeringssverige så visst kan jag få hjälp till mycket billig peng men då ska det transporteras och så + att lite stolthet ligger i att just göra allt själv och som du skriver att lära sig, hur tokigt det nu må vara.

 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, turbo57 said:

det här med att spackla och slipa kan ta död på all energi man har:)

Håller med. Respekt för de som gör detta heltid! Inget jag skulle klara. Dessutom så skulle jag bli en kass lackerare å bara dra på mig en massa backjobb ;)

 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-11 at 05:40, falconjohan said:

Ett par frågor för att stilla min nyfikenhet.. Hur köpte du framvagnen importerade du själv? Kommer bilen bli reggad som ombyggt fordon nu och vad ska du isf regga med för motor/hk?

Mvh Johan

Jag tog hem den i en burk tillsammans med annan bil 2012. Sedan dess har den legat på hylla. 

Vi får se hur jag gör bygget. Nu är alla svetsar både slipade och lackade så en sfro blir nog ganska knölig. Dessutom har inte heller haft/gjort någon byggbesiktning. Motor, växellåda, bromsar, fram och bakvagn är bytta/ombyggda och eller uppgraderade så i grund och botten har jag fog för ombyggt fordon. Ett plus kan vara att det är Heitds både fram och bak och inga hemgjorda länkarmar etc. för det ställer nog ganska höga krav på materialval, godstjocklekar o.s.v. Något jag hoppas jag slipper eftersom det är färdiga kit så att säga. 

Motorn är en 5.0 från 87 (i alla fall blocket ;) Hk.. 300-400 nånstans däremellan och jag tänkte köra med den tills det är dags för uppgradering. Är det för mkt pulver så för jag väl köra lågtändt när jag gör bromsning. 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Mackan108 said:

Intressant jag är inne på samma spår och funderar på att göra liknande :)

Protouuuuring?  

Nu måste jag nog byta till 5vxl man så att hjulupphängningen kommer till användning. :)

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vi bromsar in...

Den gamla bromscylindern fick gå i pension tillsammans med mina trummor. :)  Nu hoppas jag på bättre bett för med trummorna så missade jag min infart typ hälften av gångerna. Gasa är kul men det är skönt om man kan få stopp på skiten också! 

IMG_2658.JPG

IMG_2660.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...