Jump to content

Recommended Posts

Jag håller på att byta bakskärmar på min 66a. Det blir då en stor glipa nertill bak mellan skärm och sandplåt. Hur var det original? Var det någon utfyllnad med gummi eller fogmassa?

glipan är ofta ganska stor - större än dörrglipor... men det ska ju vara ett clips som sitter på sandplåten, där ska man ju skruva ihop skärm och sandplåt. Tror att många glipor kommer sig av att det inte är riktigt draget där. Om sandplåtens kant är lite böjd kan det kännas "jobbigt" att dra åt, men lägg ngt emellan jus vid beröringspunkterna.

Lättast att lyckas är ju med originaldelar, och reproplåt av olika kvalité kan säkert skapa problem. Har du plåt av "Ford tooling" eller är det billigare grejer?

Har inte sett ngn fogmassa där på orörda bilar vad jag kan komma ihåg...

Ja naturligtvis är det Taiwan-skärmar så passformen är sådär. Jag har misstänkt att glipan behövs för att hålla vagnsbulten på plats med ett smalt verktyg. De skärmar och sandplåt som satt på bilen var av samma typ (Taiwan) och glipan fylld med spackel. Allt var poppnitat och ingen rost upplagad innanför. Puhh.