Leffe61 September 24, 2016 Report September 24, 2016 Jag håller på att byta bakskärmar på min 66a. Det blir då en stor glipa nertill bak mellan skärm och sandplåt. Hur var det original? Var det någon utfyllnad med gummi eller fogmassa? Citera
fast66 September 29, 2016 Report September 29, 2016 glipan är ofta ganska stor - större än dörrglipor... men det ska ju vara ett clips som sitter på sandplåten, där ska man ju skruva ihop skärm och sandplåt. Tror att många glipor kommer sig av att det inte är riktigt draget där. Om sandplåtens kant är lite böjd kan det kännas "jobbigt" att dra åt, men lägg ngt emellan jus vid beröringspunkterna. Lättast att lyckas är ju med originaldelar, och reproplåt av olika kvalité kan säkert skapa problem. Har du plåt av "Ford tooling" eller är det billigare grejer? Har inte sett ngn fogmassa där på orörda bilar vad jag kan komma ihåg... Citera
Leffe61 September 29, 2016 Author Report September 29, 2016 Ja naturligtvis är det Taiwan-skärmar så passformen är sådär. Jag har misstänkt att glipan behövs för att hålla vagnsbulten på plats med ett smalt verktyg. De skärmar och sandplåt som satt på bilen var av samma typ (Taiwan) och glipan fylld med spackel. Allt var poppnitat och ingen rost upplagad innanför. Puhh. Citera
ThomasFB October 1, 2016 Report October 1, 2016 Åtminstone '65 var det varken massa eller gummilist. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.