Gäst November 18, 2004 Report November 18, 2004 Vet någon om nån tillverkare som har färdiga headers till Mach 1 -69 om man har en 460 + i?Helst 2 1/8"orkar inte bygga OM det finns färdiga....Hooker har inte,,,så min fråga är: ågon som vet en annan tillverkare?likaså undrar jag om någon vet nån tillverkare av solida motorfästen för nämda kombination? tackar på förhand mvh R Citera
Mange November 19, 2004 Report November 19, 2004 Har som synes samma kombination (69+460) och letade headers för ett tag sedan. Det finns en firma som heter crites restorations och som säljer 2" headers. Kolla på http://www.critesrestoration.com/mustang.htm Dock kan man inte vara säker på passform om man inte använder deras motorfästen. T.ex. Ford Muscle magazine använde dem i Project 460 (se http://www.fordmuscle.com/archives/projectcars.php) Dock verkar det vara problem med att få plats under huven samt att dem hänger ned och därmed ger mycket dålig markfrigång.En annan firma är MPG Head Service Inc (http://www.mpgheads.com) som också säljer headers och motorfästen. Dyrare, men verkar klara markfrigången bättre. Verkar dock inte vara några riktiga utan bara kortisar. FPA (ford powertrain ) http://www.fordpowertrain.com/Headers.htm säljer också kortisar. Vet dock att det varit snack om kvaliteten på kromet här.I övrigt är det ont om alternativ. Ett tips är att regga sig på groups.yahoo.com och söka rätt på en grupp som heter 429-460Stangs. Där snackas det om en massa saker relateradet till att stoppa en alldeles för stor motor i klassiska mustanger. Även en del snack om headers.Lycka till och berätta vad du bestämde dig för samt hur resultatet blev. Citera
Gäst November 19, 2004 Report November 19, 2004 *klir mig i huvet*Tusen Tack Mange!!det var en hel del info!!,,,shortys går bort- ger inte tillräckligt med effekt...2" är nog för litet,,,men det kan vara ett utgångsämne för att bygga stepheaders och därigenom få mer markfring under med....alternativet är då att schratchbygga,,,,som sagt tusen tack!Vad har du för headers i??någon annan som har "lättare" lösning??(läs färdiga)mvh Citera
Gäst November 19, 2004 Report November 19, 2004 hmmm verkar vara problem att kommai npå FordMuscle länken,,,kan de ha stängt den eller??mvh Citera
Mange November 22, 2004 Report November 22, 2004 Angående länken: Ta bort ett ) så funkar det. http://www.fordmuscle.com/archives/projectcars.php Blir så ibland med automatisk igenkänning av webbadresser.När det gäller frågan om vad jag åker med så är det gjutna grenrör fortfarande. Håller på att samla kraft för att bygga headers efter jul. Har specialbyggda motorfästen vilket gör att crites eller andra troligen inte funkar. Glöm inte bort att berätta hur du löste det (när du bestämt dig.) Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 min variant är annars att sätta en främre motorplåt i aluminum...fast meningen är ju att åtminstone denna bilen ska se lite mer org, ut...*s*ska testa länken...mvh Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 NU funkade det!! Tack för länken Mange! klart intressant!!,,,nu fuskade de genom att notcha tornen,,det var just det jag ville undvika,,,annars hade jag köpt en BossHemi...men det intressant var att 385 familjen är smalare än FE motorn och det Bör gå,,,får väl i värsta fall bygga egna eller byggga om de du rekomenderade...om inte någon anna vet om några headers som passar - 69 Mach ! med 460 + motor??? mvh Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Du måste flytta tornen.En kompis till mig har haft 69'a med 460'' och det var tvunget att både ta torn och flytta bak torped för att få det snyggt.Så gjorde även Ford så göra på något annat sätt är bortkastad tid.Även om man får dit det så kommer man svära varje gång man ska göra service eller större arbetenTornen håller dessutom inte så dom måste byggas om.Har du inte en BB bil från början så är tornen extra svaga.Passa på att kapa bort skiten för det är bara i vägen.Finns mycket bättre grejer på eftermarknad från en rad olika företag som jag inte minns här nu.Både Mc Pearson och Mustang II kopior. Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 *sitter och gråter just nu*....Har ju indirekt lovat att inte kapa i den här bilen då den är så fin plåtmässigt,,,,,,,,får fundera på det här,,,,ska jag ändå kapa kunde jag lika gärna köpa den tomma karossen ute på Värmdö och bygga ett helt eget chassie med Corvette C4 upphängningar etc....*funderar mer* Det måste gå....får väl bygga själv då.....för självklart går det!! bra att få reda på det i god tid...då kan man förbereda sig.....Vet Per hur mkt däck som går in fram resp bak på en 69?? och vilken offset som man ska ha isf??? mvh Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Nästa fråga till Per(eller om någon anna vet) Utanför fjädrarna sitter en slags boxplåtar som omgärdar fjädern...Styvar de upp? eller kan man ta bort dem?Fjädern styr ju på innerringen i fjäderskålen uppe.....Genomslagsgummit sitter på plåten i fråga...men om man nu inte anser sig ha användning för genomslagsgummit,,,fyller de nån anna funktion? och på vilket sätt är BBtornen starkare?mvh Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Dom styvar väll lite men jag vet inte säkert.De styvar ju bara den övre delen och gör inget för den nedre delen av tornet där det verkligen behövs.Tornen spricker gärna längst ner mot ramen.BB tornen har en extra tjock plåt (ca5mm) som sitter runt själva tornet längst ner.Alla BOSS Mustanger har också det.Vet inte vilka däck men 235 går och 245 med kanske lite skavsår på insidan.Nuförtiden är det ju nästan legalt att kapa sönder en Mustang och jag skulle aldrig tveka om inte bilen är en 100% orginal.Köpa en färdig custom framvagn tycket jag personligen är bäst så slipper man bråka med styrgeometri och annat tidsödande.Bättre lägga extra pengar på något färdigbyggdt och slippa lägga möda att klipp och klistra från en annan bil som har helt andra dimensioner.Resultatet kan bli katastrof.Men det är bara min personliga åsikt.Vill ju ha prylat utan ansträngning nuförtiden.Hela framvagn enligt bilden för $1800 är ju ingenting i samanhanget! Sök på nätet om framvagnar till Mustang och 460 för jag har sett massorHär är lite jag sparathttp://www.heidts.com/heip17.htmhttp://www.rcmotorsports.net/page4.htmlhttp://www.rodandcustommagazine.com/howto/92078/ Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 En grej till som är bra att veta.Just 1969 har tunnare axlar på spindlarna.Ford ändrade det 1970 till lite grövre då dom inte höll riktigt för Big Block.Gäller även vissa kulleder.Vet inte hur klena dom egentligen är men det bytes iallfall. Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Att ta en komplett framvagn från C4 corvette är ju då ännulättare...jag har gjort det på min Corvette -58 men ersatt bladfjädern med alu.konicoilover och slipat lite på bärarmarna för useendets skull,,,blir klart snyggare än Heidts,,,Nä vill behålla den som så mkt Mustang som det går,,,framvagnen håller jag just nu på att montera mellan dessa mess och nån enstaka kund,,,Det blir Global Wests kompletta för Mustang,,,och sedemera deras bladfjäder bak med uniballs istället för gummi i hänkena... men headersena är fortfarande ett problem att lösa,,,det bör ju dessutom vara 2 1/8 så det är ju tyvär inga sugrör heller...blir alltså en del pyssel i vår,,,har för mig det är din röda mustang man ser på lite bilder här på forumet,,,vad har du för dimension/offfset på fälgarna om man får fråga?mvh Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Dåså då är det bara sätta igång.Vet ej i huvudet vad måttet är för Offset på fälgarna.En fråga tillbaka.Varför ska du ha större än 2'' på avgassida?Hur har du räknat ut det? Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Har inte räknat ut det,,,går bara på översättning från Cheva BB.... samma motorstorlek,,,samma effektuttag etc,,är 2 1/8 minimum...tyvärr alltför mkt motor för dena lilla bilen,,,men jag gör samma fel som alltid när jag bygger mskin,,,det är så kul så jag låter mig ryckas med ...och rätt vad det är så är det mkt mer än som var menat från början....men det blir kul när det är klart...*virrigt va?* Citera
Gäst November 22, 2004 Report November 22, 2004 Dåså då är det bara sätta igång.Vet ej i huvudet vad måttet är för Offset på fälgarnaNä inte bara sätta igång,,,inspiration och tid krävs,,,det är skittråkigtmen om Du hittar nån gammal lapp eller råkar ta av en fälg i vinter får du väldigt gärna berätta om du kommer ihåg det...mvh Citera
Mange November 23, 2004 Report November 23, 2004 Kan tillägga att på min bil är det kapat i tornen för att få ned motorn. Trots det är det inte direkt gott om plats att meka. Att t.ex. gänga i och ur tändstiften på cylindrarna längst bak fodrar diverse gymnastiska övningar med armar och resten av kroppen. I stort sett alla konverteringar jag hört om har varit tvungna att kapa i tornen. Det där med att flytta tropeden var nytt för mig. Citera
Gäst November 23, 2004 Report November 23, 2004 Kan tillägga att på min bil är det kapat i tornen för att få ned motorn. Trots det är det inte direkt gott om plats att meka. Att t.ex. gänga i och ur tändstiften på cylindrarna längst bak fodrar diverse gymnastiska övningar med armar och resten av kroppen. I stort sett alla konverteringar jag hört om har varit tvungna att kapa i tornen. Det där med att flytta tropeden var nytt för mig.Torpeden flyttades in enbart för att få bättre viktfördelning.Dinosaurie 460'' väger ju bly och det tar på framvagn och bromsar att ha hela vikten över framaxeln. Citera
Gäst November 23, 2004 Report November 23, 2004 För att inte kapa i torpeden kan jag tänka mig ett Tilton pedalställ med cylindrarna över smalbenen,,,,Vad gäller vikt ärdet i dagsläget Alu toppar/insug och vattenpump och skulle det behövas kan jag tänka mig ett block i framtiden,,,just nu är ekonomin lite knapp då jag även måste skjuta till lite pengar till firman för att få den att växa....Mange...var det tight även på pass sidan att byta stift?mvh Citera
Gäst November 23, 2004 Report November 23, 2004 Har nu grunnat i ett dygn på det ni säger om att byta tändstift,,,,varje gång jag tittar påtopparna ser det ut som rena rama drömmen för mig,(van vid Chev BB),,,Man tar ju stiften rakt upp nästan,,,mellan avgaskanalerna....antar stiften sitter annorlunda på mina toppar i förhållande till ett par orginaltoppar.... Citera
Mange November 24, 2004 Report November 24, 2004 Mange...var det tight även på pass sidan att byta stift?mvhNej, inte så farligt. Kan man bara komma åt ovanifrån är det OK. Värst är det på förarsidan. Lite bökigt mellan huvgångjärn, bromsservot, innerskärm och motor. Går dock om man står framifrån och sticker in armen längs med ventilkåpan (och ovanför grenröret). Lite mer spännande dock om motorn är varm.... Per B: Hur mycket tillbakaflyttning kan man tänka sig? Min är som sagt inte alls tillbakaflyttad och det märks. Kombinationen av 460:ns vikt och vrid gör svansföringen intressant så fort det är lite blött ute. Citera
Gäst November 24, 2004 Report November 24, 2004 Per B: Hur mycket tillbakaflyttning kan man tänka sig? Min är som sagt inte alls tillbakaflyttad och det märks. Kombinationen av 460:ns vikt och vrid gör svansföringen intressant så fort det är lite blött ute.hmmmm Jag känner igen den där Mussen du har som "Avatar"Du köpte den i Eskilstuna eller? Problemet med 460 är att den har så hög bakkant.Växellådan stiger därför väldigt kraftigt uppåt i kardantunneln och då måste antingen motorn sitta långt fram i motorutrymmet eller så bygger man om kardantunneln/torped.Snyggast blir alltså om man bygger in torpeden rund växellådan.Allra enklast är förstås att köpa aluminium toppar/vattenpump/insug.Då minskar vikten drastiskt men man har ju forfarande kvar en väldigt tung vikt som funkar som en slunga.Märks som sagt väl vid regn! Citera
Gäst November 24, 2004 Report November 24, 2004 VEM KÖR VID REGN!!!???Mange! klart ball bil du har på avataren! Är det din?? har du nån fler bild att visa? mvh Citera
Gäst November 24, 2004 Report November 24, 2004 Är du blödig?Klart bilarna ska tålas köras i regn.Åkte i hällregn till Power Meet.Har även kört en hel vinter vilket var en skräckupplevele.Hur många har haft en Calix motorvärmare i Mustangen förutom jag? Citera
Fredde77 November 24, 2004 Report November 24, 2004 Jag har motorvärmare av någon suspekt anledning. Den skall dock väck. Kör i regn men defenitivt inte på vintern Där går nog gränsen... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.