Jump to content

Recommended Posts

Hej. Har funderingar i kamaxeljungeln. Har en 0.30 borrad 289a portade std toppar med 351 ventiler wayland fyrportsinsug med holley 650 dp headders manuell låda. Vill ha så vass motor som möjligt men fortfarande körbar på gatan. Vad tror ni om compcams xe 268 ? Eller är ja fel ute?

 

Vad har du för komp i motorn?

Vilken utväxling kör du med?

Tycker den känns lite snäll om du är ute efter så vass som möjligt, borde gå att gå upp två tre steg till tycker jag, körde comp 292H i kompisens 355 cheva utan problem, och även en 284H i en 340 challenger, båda med aut, med manuell borde den funka lika bra trots en lite mindre motor.

Du kan inte bara välja genom att utgå från från en kamaxel.

Som Foose skriver hänger det ihop med komp, bakaxel mm

På Comp hemsida kan du fylla i fakta i ett formulär och få svar från dom om rätt kamaxel istället för gissa dig fram,

Av egen erfarenhet så glöm allt vad traditionell flat tappet kamaxel....Totalt värdelöst!

Gå på en rullkam istället det blir helt andra bullar av det.

Vill du ha körbarhet ska du också dumpa 650dp i närmaste sjö!

Hej. Tack för svaren. Kompet är 10,5-1 utväxling har ja inte koll på men tror det är   original vad det nu var på en 66a med manuell. Ni kanske vet?

Nej utväxling måste du kolla genom att räkna kardanvarv.....Kan vara vad som helst

En gissning 2,73 och det är inget att åka trimmat på...Blir slött som attan från start

Byt till minst 3.50 om du vill ha en pigg bil.
Ökningen av utväxling är relativt hur roligt det blir...Alltså 25% starkare/roligare om du byter till 3,50

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Nej utväxling måste du kolla genom att räkna kardanvarv.....Kan vara vad som helst

En gissning 2,73 och det är inget att åka trimmat på...Blir slött som attan från start

Byt till minst 3.50 om du vill ha en pigg bil.
Ökningen av utväxling är relativt hur roligt det blir...Alltså 25% starkare/roligare om du byter till 3,50

Okej men blir den inte väldigt högvarvig i 100km?

Du vill ha en så vass kam som möjligt plus att motorn har en race dubbelpump förgasare.
Då är det varv som gäller och bilen måste ha hög utväxling i bakaxel.
Har bakaxeln låg utväxling så kommer den bli extremt slö i starten eftersom en vass kamaxel inte ger effekt på låga varv

Så du måste bestämma dig vad du prioriterar.
Vill du ha en bill som går lugn på landsväg och svarar snabbt från start då måste du ha en snäll kamaxel och helst även byta ut förgasaren.

Som sagt tidigare gillar jag rullkam....Med dom kan du ha en snällare duration och ändå få radikalt med lyft på ventilerna.

Oavsett du väljer glöm inte att du måste byta ventilfjädrar samtidigt annars stor risk förstöra motorn

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...