November 18, 20168 yr comment_153760 Hej. Har funderingar i kamaxeljungeln. Har en 0.30 borrad 289a portade std toppar med 351 ventiler wayland fyrportsinsug med holley 650 dp headders manuell låda. Vill ha så vass motor som möjligt men fortfarande körbar på gatan. Vad tror ni om compcams xe 268 ? Eller är ja fel ute?
November 24, 20168 yr comment_153818 Vad har du för komp i motorn? Vilken utväxling kör du med? Tycker den känns lite snäll om du är ute efter så vass som möjligt, borde gå att gå upp två tre steg till tycker jag, körde comp 292H i kompisens 355 cheva utan problem, och även en 284H i en 340 challenger, båda med aut, med manuell borde den funka lika bra trots en lite mindre motor.
November 24, 20168 yr comment_153819 Du kan inte bara välja genom att utgå från från en kamaxel. Som Foose skriver hänger det ihop med komp, bakaxel mm På Comp hemsida kan du fylla i fakta i ett formulär och få svar från dom om rätt kamaxel istället för gissa dig fram, Av egen erfarenhet så glöm allt vad traditionell flat tappet kamaxel....Totalt värdelöst! Gå på en rullkam istället det blir helt andra bullar av det. Vill du ha körbarhet ska du också dumpa 650dp i närmaste sjö!
November 28, 20168 yr Author comment_153834 Hej. Tack för svaren. Kompet är 10,5-1 utväxling har ja inte koll på men tror det är original vad det nu var på en 66a med manuell. Ni kanske vet?
November 28, 20168 yr comment_153836 Nej utväxling måste du kolla genom att räkna kardanvarv.....Kan vara vad som helst En gissning 2,73 och det är inget att åka trimmat på...Blir slött som attan från start Byt till minst 3.50 om du vill ha en pigg bil. Ökningen av utväxling är relativt hur roligt det blir...Alltså 25% starkare/roligare om du byter till 3,50
November 28, 20168 yr Author comment_153837 4 timmar sedan, Per Berglund said: Nej utväxling måste du kolla genom att räkna kardanvarv.....Kan vara vad som helst En gissning 2,73 och det är inget att åka trimmat på...Blir slött som attan från start Byt till minst 3.50 om du vill ha en pigg bil. Ökningen av utväxling är relativt hur roligt det blir...Alltså 25% starkare/roligare om du byter till 3,50 Okej men blir den inte väldigt högvarvig i 100km?
November 28, 20168 yr comment_153838 Du vill ha en så vass kam som möjligt plus att motorn har en race dubbelpump förgasare. Då är det varv som gäller och bilen måste ha hög utväxling i bakaxel. Har bakaxeln låg utväxling så kommer den bli extremt slö i starten eftersom en vass kamaxel inte ger effekt på låga varv Så du måste bestämma dig vad du prioriterar. Vill du ha en bill som går lugn på landsväg och svarar snabbt från start då måste du ha en snäll kamaxel och helst även byta ut förgasaren. Som sagt tidigare gillar jag rullkam....Med dom kan du ha en snällare duration och ändå få radikalt med lyft på ventilerna. Oavsett du väljer glöm inte att du måste byta ventilfjädrar samtidigt annars stor risk förstöra motorn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.