Schröder December 19, 2016 Report December 19, 2016 Hej! Skulle vilja ha tips om vart jag kan hitta nån som säljer krängningshämmare i storleken nedan till en Mustang Ht - 67. Tycker jag letat med ljus och lyckta med b.la google utan lycka. Fram: 3/4" (19,05mm) Bak: 1/2 (12,70mm) Fram: 7/8" (22,22mm) Bak: 5/8 (15,87mm) Har hitta många krängningshämmare i storleken 1" fram och 3/4" bak, vilket jag tycker är för grovt... MVH Schröder Citera
Per Berglund December 19, 2016 Report December 19, 2016 Varför tycker du 1" är för grovt? Har alltid kört det och finner ingen nackdel alls i det. Har nog för övrigt en original krängningshämmare för 70 Mach 1 om det är intressant? Citera
Schröder December 19, 2016 Author Report December 19, 2016 Har inbillat mig att 1" fram och 3/4" bak blir lite väl styvt på en "lätt" 67á med en 302 men kan ha fel. Därför tänkte jag gå upp snäppet styvare fram gentemot original och komplettera med ett bak så balansen blir bra mellan fram och bakvagn. Dock verkar det vara svårt att få tag i så kanske får köra 1" och 3/4" och se hur det fungerar. MVH Schröder Citera
Per Berglund December 20, 2016 Report December 20, 2016 Betänk att Ford original för exempelvis Mach 1 nästan är 1" (15/16") och det är snart 50år sedan när man sket i att det ska gå kontrollerat att svänga. Bak är så stelt ändå så har man bara lite styvare fjädrar så är den onödig där tycker jag. Körde ett par år med hämmare bak men märkte ingen skillnad alls när jag tog bort den. 302an är obetydligt lättare det på kanske 20kg. Min bil är nog lättare än din bil. Kör 351 men allt utom block är aluminium och batteriet i skuffen samt hela styrsystemet är också lättare nu när det kommer från en SAAB Kör med 1" hämmare + 620lbs sänk fjädrar fram och jag upplever bilen lite hårdare än säg en vanlig Passat Så jag är inte alls förvånad att 1" är det man hittar hos merparten av de som säljer. Men hur man upplever allt är högst personligt! Jag gillar när bilen är lite stram och kontrollerbar. Det amerikanska gunget är inte alls min grej utan jag vill känna i kroppen vad som händer med bilen Citera
Schröder December 20, 2016 Author Report December 20, 2016 Bra info där, tackar! Min ser just nu ut enligt nedan. -600 pounds fjädrar fram/5 blads heavyduty bak med grövre hänken. -Kyb gas adjust dämpare -Uretanbussningar runt om. -Export + Montecarlo stag. -Shelby sänkning " Caster +1,0 Camber -0,50 Toe in 3,5mm " Efter ganska intensivt skruvande i några år så tappade jag lusten lite och har kört de senaste 2-3 utan att skruva nåt alls nästan förutom byte av styrsnäcka och underhåll. Dock börjar jag känna att suget sakta men säkert kommer tillbaka att fortsätta utveckla väghållningen och annat på Mussen. Eftersom jag rört många delar förutom just K-stag så tänkte jag börja labba där och även kanske med lite värre dämpare m.m... Vi får se... Projekttråden av Janne J och hans förra 70á cab är farlig att läsa, får många ideer ifrån den ;) MVH Schröder Citera
Per Berglund December 21, 2016 Report December 21, 2016 Ja då har du redan styvat upp ordentligt! Faktum är för ca 3-4 år sedan tog jag bort allt vad Uretan heter! Det var något som gjorde körningen hård och obekväm....Både oljud och rörelser kommer in i kroppen. Började både skallra lite och knissla då Uretan har mindre flexibilitet Satte tillbaka allt gummi och blev mycket bekvämare......Då kan man köra med lite hårdare fjädrar och krängningshämmare och istället ha lite av flexet i gummit Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.