Jump to content

Ventilfjädertryck Cleveland


LasseS

Recommended Posts

Min gamla mustangmotor (351cl 4V) som jag sist körde med 1987 och som gick ganska bra och som drog från ca.3200 rpm till ca.6800 innan ventilerna flöt varvar nu bara 5500 rpm innan ventilerna flyter. Har inga värden på hydraulkammen då den visst var specialslipad, och vet heller inget om lämpligt inspänningstryck på ventilfjädrarna. 
Har bytt ventiler, renoverat ventilsäten och fräst ner piedestalerna så att vipporna går att justera...
Någon som har nån aning om vad inspänningstrycket skulle kunna vara?? Jag vet att det är svårt att säga vad det ska vara men någon kanske har något liknande att jämföra med...

Mvh
LasseS 

Link to comment
Share on other sites

Som du redan är inne på ta ett tryck från liknande kamaxel

Förslagsvis surfar du in på COMP Cam och leta dig fram till en kamaxel som du beskriver

Där får du fram kamkortet där dom specar vilka fjädrar det ska vara.

Extremt viktigt!

Låter mer som du kanske ska skrota kamaxeln och köpa ett nytt kitt.....Har ju hänt lite sedan 1987 dessutom! :)

Bygga på något man inget vet blir sällan bra
 

Link to comment
Share on other sites

Fans ju ingen lika men den här (Comp XE284H)är väl närmast även om den ger bättre bottenvrid än vad jag har enligt specifikation... nu går ju inte motorn dåligt på något sätt så något byte av kam är ointressant men det är ju tråkigt att inte kunna utnyttja  effekten ur hela registret som jag kunnat tidigare....Hur hittar man inspänningstrycket??

Visst har det hänt lite sedan sist men det som verkligen var pricken över i var ju 6AL boxen, hade väldigt dålig tomgång första 3 minuterna efter kallstart både med dubbelbrytare på -80 talet och med Unilite fördelaren i år.. På Powermeet så dog fördelaren så då köpte jag en billig från Kina och kompletterade med ny blasterspole och Msd boxen från mitt andra motorbygge....

Det blev helt annorlunda med perfekt tomgång på en gång, var t.o.m. ut och startade den tidigare ikväll i -20 och gick helt perfekt efter 10-20 sek.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt det står alltid rekommendationer på kamkortet och för den du angav fanns 2st

Skärmavbild 2017-01-05 kl. 21.42.50.pngSkärmavbild 2017-01-05 kl. 21.43.07.png

 

Byte av kam har inget med att motorn går bra!
Har du fel fjäder så kan jag lova dig motorn kommer gå riktigt illa om den droppar en ventil i cylindern vilket är stor risk!
Särskilt på Cleveland med dubbla spår i ventilerna som Ford tyvärr experimenterade med på just Cleveland...Om nu dessa inte är utbytta

Better be safe than sorry!

 

Link to comment
Share on other sites

Ventilerna är ju bytta till rostfria med ett spår, kanske logiskt att tappa en ventil med lågt fjädertryck (?), hittade ingen info på Comp Cams sida men bra att SummitRacing hade info...

Tack för hjälpen...??

Link to comment
Share on other sites

Ventilflyt är ju inte bra och det är ju inget man vill få överhuvudtaget när man är rädd om det man har. Som tidigare sagts så låg växlingsläget tidigare på 6.500rpm för att undvika problem men som det fungerade nu under hösten så blev varvstoppet på 5.000 efter att ha upptäckt ventilflytet... Har ju bytit ut ventiler, knaster o pinnbultar så kam, fjädrar, lyftare och retainers är de ursprungliga... och det kändes inte som en chansning när jag plockade ihop topparna förutom att jag använde skjutmått för att få rätt höjd på ventilfjädern?

Kul att skruva och att få lära sig lite nytt efter uppehåll på nästan 30år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...