Jump to content

Ny Cobraägare - Tips på däck och headers


Dalacobra

Recommended Posts

Hej!

Jag är nybliven ägare till en 1998 Cobra och planerar för vissa modifikationer. Först och främst behöver jag nya däck. Helst hade jag velat få till den klassiska "fats & skinnies" looken med 15 tums fälgar och någon typ av feta radialdäck bak. Men efter en hel del läsning på diverse forum verkar det bli svårt med små fälgar p.g.a. de större bromsarna på Cobra. Alternativ två är att använda befintliga Ruff Racing-fälgar (19x9.5 bak, 19x8.5 fram) och köpa nya däck. Frågan är om ni tror man kan få plats med 305/30-35:or bak utan att det tar i? Jag vet att det är på gränsen till för stort för en 9.5 tumsfälg men jag gillar utseendet! Alternativt får man kliva ner till 295.

Nästa grej är avgassystemet. Har ett nytt halvsystem från Magnaflow på bilen. Dock är det fortfarande original från kattarna och framåt. Funderar således på ett par BBK Longtube headers och tillhörande BBK X-pipe mellanrör med två racekattar. Vad tror ni om besiktningen med denna setup, går den igenom eller kommer jag få nedslag på avgasvärdena? Sen är ju bilen sänkt ca 2", frågan är om ni tror jag får problem med markfrigång med fullängdheaders?

Här är X-pipen jag funderar på:

https://www.summitracing.com/int/parts/bbk-1638/overview/year/1998/make/ford/model/mustang

Och här är headers:

https://www.summitracing.com/int/parts/bbk-1541/overview/year/1998/make/ford/model/mustang

I övrigt sitter det underdrive remskivor och ett öppet K&N filter på bilen samt en shortshifter.

Tacksam för tips! Kul att få bli del av Fordfamiljen efter många år med GM!:)

 

Mvh

/Petter

Cobra 3.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har 315-35/17 med 10.5/17 fälgar bak på min Cobra 2003 som också har SN95 chassie.

Med rätt offset ska det inte vara några problem.

 

Headers och X-pipe med katalysatorer ska inte ha några besiktningsproblem.

Kör själv med Kooks headers och X-pipe med race kattar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ska du beställa headers från staterna eller tar du från importör i Sverige? Om du väljer från importör i Sverige så har jag en du bör akta dig för...Mer info kan fås via PM om så önskas, vet inte om man får hänga ut ett företag här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...